Annons

Bra monopod? (Enbensstativ)

Produkter
(logga in för att koppla)

MOstling333

Aktiv medlem
Tjenare. Jag hade tänkt köpa ett monopod. Skulle behöva tips på vad som kan vara bra. Kommer användas ute i naturen, typ gå runt i skogen och knäppa kort. Så jag skulle behöva ett stativ som går snabbt att få ut till full längd. En snabbplatta är även ett måste för mig.

Jag har kollat runt lite och hittat några som kan vara bra för mig:
Monopods

Manfrotto 294 3 sektioners
Dörr Profi Magnesium/Aluminum
Dörr Profi Basalt
Digipod m. Kulled
Också kollat lite på några Benro stativ.

Huvuden

Manfrotto Midi m. vattenpass
Manfrotto compact

Finns det en bra kombination mellan dessa? Något man behöver tänka på med ett monopod? Har ni några andra ideér?
Har en budget på ca 1000-1500 kr. Kan dock pressa ut lite mer ifall att.

Tack.
 
Senast ändrad:
Kör med ett Velbon UP400DX som levereras med tilthuvud och för de ca 400 kr det kostar är det väldigt bra, använder det ofta ihop med ett 400 mm Tokina och det är stadigt och bra, snabblåsen gör det enkelt att kvickt att fälla ut/in rekomenderas.
 
Kollat igenom väldigt många stativ nu och kommit fram till att ett Manfrotto 681B och ett 234RC huvud blir nog det bästa för mig. Går totalt för en tusenlapp men det ska jag kunna skramla ihop.

Tack för alla förslag.
 
Du har funderat på längden, va? För mig vore det där stativet för kort.

Jag är 182 cm lång. Och använder det nästan aldrig i sin fulla längd med mina tele objektiv. För då är det som regel för högt för mig. Med kamera/objektiv i plant läge och Manfrotto huvud på monopoden. Då når jag inte upp för att se i kameran (och jag är 182 cm)
 
Senast ändrad:
Du har funderat på längden, va? För mig vore det där stativet för kort.

Jag har räknat på det lite. Jag är ca 180 lång. Stativet är 161 långt. Med ett huvud på 6 cm. Totalt 167 cm. + kamera, då sökaren är 7cm upp på kameran. Totala längden vid full utdragning är 174 cm. Alltså, jag kommer böja mig liiiite, vilket jag oftast gör när jag fotograferar för att bättre hålla balansen.
 
Nja, jag tror du kommer att klara dig bra utan att huka, Martin. Om inte dina ögon sitter allra högst upp på huvudet! ;-)
 
Sen sitter ju inte ögonen allra högst upp på kroppen heller.

edit: Erland: Precis..
 
Nja, jag tror du kommer att klara dig bra utan att huka, Martin. Om inte dina ögon sitter allra högst upp på huvudet! ;-)

Sen sitter ju inte ögonen allra högst upp på kroppen heller.

edit: Erland: Precis..

Hehe, grov tabbe. Det brukar bli så för mig, jag tänker och kommer ut med nått bra men jag tänker inte tillräckligt.
Tog och mätte ögonen nu också ;) , det blir nog ganska perfekt längd.

Tack för tillrättavisningen.
 
Vi ska i sammanhanget inte glömma bort det gamla hederliga "snörstativet"!
Ersätter absolut inte ett riktigt stativ, men kan vara räddaren i nöden.
 
Det kan ju vara för högt också, alltså i sitt nedersta läge.
Jag tittade på de tredelade stativen då jag antog att ju färre sektioner ju stabilare stativ, men då jag kollade lägsta höjden sittande på backen fungerar inte de tredelade. Inget problem om du aldrig tänker nyttja stativet sittande på marken.

Micke.
 
Nu verkar Martin redan ha valt ett stativ, men om han skulle ångra sig så har jag en synpunkt.

Jag har ett gammalt enbenstativ (Cullman, tror jag) med vridlås. Vridlås låser rätt bra, men är inte snabbjobbade. Om jag skulle skaffa ett nytt enbenstativ så skulle jag definitivt köpa ett med snäpplås.
 
Nu verkar Martin redan ha valt ett stativ, men om han skulle ångra sig så har jag en synpunkt.

Jag har ett gammalt enbenstativ (Cullman, tror jag) med vridlås. Vridlås låser rätt bra, men är inte snabbjobbade. Om jag skulle skaffa ett nytt enbenstativ så skulle jag definitivt köpa ett med snäpplås.

Förstår inte riktigt din poöng. Vad jag tror du menade var att du har ett stativ med vridlås och det gillar inte du så mycket? Och du tycker att snäpplås är bättre? Eller har jag fel?
 
Nu verkar Martin redan ha valt ett stativ, men om han skulle ångra sig så har jag en synpunkt.

Jag har ett gammalt enbenstativ (Cullman, tror jag) med vridlås. Vridlås låser rätt bra, men är inte snabbjobbade. Om jag skulle skaffa ett nytt enbenstativ så skulle jag definitivt köpa ett med snäpplås.

Jag har också ett gammalt enbentstativ med vridlås som dessutom kan få för sig att sjunka ihop när man som bäst behöver det. Borde ha misstänkt att det var något lurt när det nyttjades som luckhållare på en Mitsubichi L200 innan jag övertog det.
Så jag håller också på snäpplås.

Micke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.