Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra med motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har plåtat en hel del men aldrig (vad jag vet...) haft större problem med att jag sällan använt motljusskydd. Det rekommenderas ju ständigt att man absolut ska ha det.
 
Du kanske aldrig har plåtat i motljus? ;)

Skämt åsido, visst bör man ha motljusskydd. Varför avstå? Att sätta på motljusskyddet är ju ett minimalt besvär. Samtidigt får man ju ett visst skydd för frontlinsen/filtret mot t.ex. regn.
 
Har du sol i närheten av ditt motiv, så lär du ha solblänk också. Skyddar trots allt gluggen också...;).
Detta är ju speciellt vid kortare brännvidder. Som tex med mitt 55-200 så har jag solringar vid 55 mm men inte vid 135..
 
Modern optik har en ganska bra antireflexbehandling, MEN ett motljusskydd bör, enligt min uppfattning, ändå alltid användas.

Med ett bra motljusskydd får Du:

- Bättre färgåtergivning
- Högre kontrast
- Bättre skärpa (eller bättre skärpeintryck)

plus att Du

- skyddar optiken mot stötar och slag, väder och vind
- minskar risken att Du sätter fingrarna på frontlinsen

Det är alltså inte bara vid "motljusfotografering" Du behöver ett motljusskydd, namnet till trots.

Jag använder i stort sett alltid motljusskydd, och strävar efter att så ofta som möjligt använda så kallade "kompendiemotljusskydd" (eller "professionellt motljusskydd") på mina objektiv.
 
Om man har en 28-90zoom då. Då ska man väl köpa till 28mm men gör det då stor nytta när man har i läget 90mm. Eller????

Andreas.
 
men om du använder en inbyggd blixt (vet ej om din kamera har det) så måste du ta bort den!!!:D
 
Köp orginal.. Det är anpassat för objektivets brännvidd och jovisst hjälper det även vid 90mm. Tänk dig själv om du har solen i 45 grader från motivet..
 
Billiga motljusskydd / filter ???

Hej, jag undrar om det finns billigare motljusskydd än Canons orginal? Var finns de att köpa? Jo, en fråga till, var finns de billigaste(ej=sämsta) uv-filtrerna att köpa?

//Fredrik
 
Håller med om fördelarna med motljusskydd. En nackdel är att det tar längre tid att byta filter och att långa skydd sitter i vägen för objektivlocket.
 
Se exempel. Solen är snett upp till vänster utanför bild men lyser på frontlinsen. Detta är dock ett objektiv med dåliga motljusegenskaper men många zoomar har dessa problem.

Till normal och telen kan man köpa billiga piratmotljusskydd. Begagnat eller i butikernas fyndlådor kostar de kanske ett par tior. Till vidvinklar och normalzoomar bör bör satsa på originalen som ofta är blomformade för max effekt.
 

Bilagor

  • motljusskydd.jpg
    motljusskydd.jpg
    22.2 KB · Visningar: 269
Polfilter

Jag tycker det är krångligt med Polcirkfilter när jag har motljus skyddet på. Liksom problem med att komma åt att vrida detta i rätt läge...?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.