Annons

Bra makrobjektiv till Eos400D

Produkter
(logga in för att koppla)
När man konstruerar objektiv har man två val när det gäller fokusering. Antingen traditionell fokusering där hela linspaketet flyttas bort från kameran när man fokuserar närmare än oändligheten, eller s.k. internfokusering, vilket innebär att bara en linsgrupp inne i objektivet flyttas. Det senare får dessutom som följd att objektivet får en annan brännvidd vid fokusering närmare än oändligt.

Ju närmare man fokuserar desto mer märks förstås skillnaden mellan traditionell fokusering och internfokusering. Ett traditionellt fokuserat makroobjektiv kan bli rejält mycket längre vid närgränsen jämfört med vid oändligt.
 
Jag har en EF-S makro 60 mm f/2,8 USM. Jag närbildsfotograferar inte sådär jättemycket, men ibland händer det. Fast det är mest döda ting, så det gör inte så mycket att brännvidden inte är i teleklass. Jag tycker ändå att det ofta är långt tillräckligt, men det beror ju också på att en hel del av mina närblder kryper ut en bit, alltså så långt att det egentligen hade gått utan makroobjektiv alls.

Med tanke på vad det kostar, eller snarare inte kostar, om man jämför med en del av de andra makroobjektiven, är det utmärkt.
 
apersson850 skrev:
Jag har en EF-S makro 60 mm f/2,8 USM. Jag närbildsfotograferar inte sådär jättemycket, men ibland händer det. Fast det är mest döda ting, så det gör inte så mycket att brännvidden inte är i teleklass. Jag tycker ändå att det ofta är långt tillräckligt, men det beror ju också på att en hel del av mina närblder kryper ut en bit, alltså så långt att det egentligen hade gått utan makroobjektiv alls.

Med tanke på vad det kostar, eller snarare inte kostar, om man jämför med en del av de andra makroobjektiven, är det utmärkt.

Hur snabb är af på den?
 
Ja, det mesta som är nära flyttar sig inte så fort. Gör det det kan man ofta inte fotografera det ändå.

Men för att kunna fokusera på nära håll krävs det ju ganska mycket snurrande på objektivet. Om jag då tagit en bild på 40 cm avstånd och sen pekar på något på flera meters håll, då är det förstås ordentligt oskarpt. Detta kan ibland förvirra min 40D, så att den inte riktigt vet hur den ska justera för att få det rätt. Då tar det förstås längre tid att ställa in rätt skärpa.

Men så länge det handlar om motiv som är någorlunda på samma avstånd går det kvickt. Den har ring-USM, som ju brukar vara snabba. Detta innebär också att om man vill kan man vrida till en bit manuellt, om man går från väldigt nära till långt borta, för att sätta kameran på spåret, så att säga.
 
Robin Gyllander skrev:
Hur snabb är af på den?

Själv tycker jag inte AF är så intressant vid makrofotografering. Jag föredrar att fokusera manuellt, speciellt när man närmar sig 1:1. Skärpedjupet är då så litet att placeringen av skärpan är viktig för bildens uttryck, och det avgör ögat/fotografen bättre än objektivet...

Tycker jag.
 
janolof skrev:
Själv tycker jag inte AF är så intressant vid makrofotografering. Jag föredrar att fokusera manuellt, speciellt när man närmar sig 1:1. Skärpedjupet är då så litet att placeringen av skärpan är viktig för bildens uttryck, och det avgör ögat/fotografen bättre än objektivet...

Tycker jag.
Tänkte när man inte fotar makro.
 
Jag har ingen bra möjlighet att ge något mätvärde, så jag kan bara säga som Rolls-Royce brukar göra: Tillräckligt snabb.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.