Annons

Bra makrobjektiv till Eos400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Editiger

Aktiv medlem
Hej!
Söker en bra makroobjektiv till canon eos400D,det ska vara från cyberphoto.se!
Budgeten ligger runt 4-5k.Jag söker efter en som man kan komma verkligen nära objektet.Snälla nåt man kan vara nöjd med,tror ni min budget räcker eller ska jag höja lite?

Skicka gärna hela namn på objektivt så jag hittar den lättare:D
Mvh och tack för alla svar!
 
Hej,
Canons 100/ 2,8 är ju också ett mycket kompetent objektiv.
Kan varmt rekomenderas.
Priset är ju nästan inom budgeten.
Hälsningar
stefan
 
Alla makroobjektiv som föreslagits i tråden ger alla lika "nårgånga" bilder.
 
Alla är tekniskt sett bra.

EF-S 60 är väl mest prissvärd, av de som nämnts.. Enda nackdelen är att den inte passar för fullformatssensor.

Fotograferar man lättskrämda insekter kan man vilja ha längre avstånd mellan objektiv och motiv (insekt) och då är det längre brännvidd som gäller. Och det blir dyrare och tyngre. Men kan också användas sonm vanligt tele.
 
janolof skrev:
Alla är tekniskt sett bra.

EF-S 60 är väl mest prissvärd, av de som nämnts.. Enda nackdelen är att den inte passar för fullformatssensor.

Fotograferar man lättskrämda insekter kan man vilja ha längre avstånd mellan objektiv och motiv (insekt) och då är det längre brännvidd som gäller. Och det blir dyrare och tyngre. Men kan också användas sonm vanligt tele.
Finns en bild under såg jag men är inte så nära väl?Kan den bättre eller?Förlåt med så mycket frågor men är nybörjare!
 
Ja titta, där fanns en bild. Visst kan du komma närmare/ få större förstoring.

Alla de nämnda objektiven ger skala 1:1 som störst, dvs föremål som är ca 22 x 15 mm fyller ut hela bildytan.
 
Re: Re: Re: Bra makrobjektiv till Eos400D

Editiger skrev:
Kanske skulle kunna leva med denna priset men frågan hur bra närbilder kan man ta,skäpa osv
T.ex så här nåt eller?
http://www.photopumpkin.com/wp-content/uploads/macro1.jpg
Tack för alla svar!
Alla makroobjektiv som nämnts i den här tråden och nästan alla andra klarar att fota i skala 1:1, dvs motivet blir lika stort på sensorn som i verligheten.

Alla makrobjektiv brukar vara skarpa. Om bilden blir oskarp är det nästan alltid fotografens fel. Det kan vara svårt ibland att ställa skärpan rätt pga det lilla skärpedjupet.

Några objektiv som borde passa din budget och som alla har fått bra omdömen i tester:
Canon 60/2,8
Sigma 70/2,8
Tamron 90/2,8
Tokina 100/2,8
Sigma 105/2,8

Olle
 
Editiger skrev:
Söker en bra makroobjektiv till canon eos400D,det ska vara från cyberphoto.se!
Budgeten ligger runt 4-5k.Jag söker efter en som man kan komma verkligen nära objektet.Snälla nåt man kan vara nöjd med,tror ni min budget räcker eller ska jag höja lite?
Gå till biblioteket och låna nummer 7/2007 av tidningen FOTO. Läs det stora testet av makroobjektiv (19 stycken).

Med din budget finns det flera toppklassade objektiv i testet, t.ex. Sigma 70/2.8 och Tokina 100/2.8

Båda kostar under 4000 kr på Cyberphoto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.