ANNONS
Annons

Bra kulled tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Stebes

Avslutat medlemskap
Min gamla kulled har börjat tackla av. Behöver lite tips. Det skall inte vara något snabbfäste på.

Det skall gå att montera ett Optipod snabbfäste. Den måste kunna bära en D200+ tele upp till 300-400mm.

Den skall låsa lika bra i alla lägen.

Tips och egna erfarenheter mottages tacksamt.

MVH Stefan
 
Burzynski, Går den att vinkla till vertikalläge? Det syns inte så bra på bilden.
 
Senast ändrad:
Jag håller med om Markins - jag har själv en M10 och den fungerar utmärkt för mig.

En bra sak är att den går att köpa med snabb leverans från Tyskland (man brukar få prylarna dagen efter beställning därifrån).
 
Går bara att vinkla 45+45 grader.

Stebes skrev:
Burzynski, Går den att vinkla till vertikalläge?
En begränsning med Burzynski Protec är att du bara kan vinkla den snett neråt 45 grader från horisontalplanet och 45 grader snett uppåt från horisontalplanet, dvs totalt 90 grader - se på Björn Rörsletts bild så förstår du nog vad menar.

Konventionella kulleder har ofta (alltid?) en slits som tillåter 90+90 graders avvinkling.

Burzynskin är en otroligt stadig kulled, jag är supernöjd.

/edit: stavfel/
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar!
Men var finns alla ni som använder Manfrotto?
Nöjda, missnöjda?
 
Manfrotto 468 Proball

Stebes skrev:
Men var finns alla ni som använder Manfrotto?
Har en Manfrotto 468 Proball också, det är en rejäl kulled men klart darrigare än Burzynskin och har inte dess avvinklingsbegränsningar (45+45 grader etc etc, se ovan).

Egentligen borde jag kanske inte uttala mig om stabilitet - har idag ett för lätt stativ (Manfrotto 441 carbon one) för att helheten större teleobjektiv+ kamera+kulled+stativ ska kunna bli riktigt stabilt, jagar därför ett större men ändå hanterbart stativ.
 
RRS
Markins
Acratech Ultimate Ballhead
Arca Swiss
Största Manfrotto-lederna

Har för mig att gänget på Optipod säljer RRS numera så hör med dem om inte annat.
 
Stebes skrev:
Tack för alla svar!
Men var finns alla ni som använder Manfrotto?
Nöjda, missnöjda?

Använder ett Manfrotto MG468 RC4. Hydralisk kulled som fungerar ypperligt. Inga problem att få kulan att arbeta smidigt tillsammans med 1S MkII och EF 500/4L IS = 5kg
 
Damocles skrev:
RRS
Markins
Acratech Ultimate Ballhead
Arca Swiss
Största Manfrotto-lederna

Har för mig att gänget på Optipod säljer RRS numera så hör med dem om inte annat.

RRS, vad är det för märke?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.