Annons

Bra konsertobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spinnix

Aktiv medlem
Hej

Söker nu ett objektiv för konsertfotografering, som jag kan variera med mitt 18-50 2.8. Har kollat på 50 1.8 men är rädd att det kan bli lite lång brännvidd, ge gärna förslag på objektiv med låg bländare, men inte för dyra.

Ska användas med en 400D, eventuellt en 7D eller liknande i framtiden.

mvh

Jag tror inte att 50mm blir för långt för konserter fast om du vill plåta en hel scen så blir det ju såklart lite tufft. Canon har ett 35mm 2.0 som visserligen har några år på nacken nu men som är sjukt skarpt. Titta annars på andras konsertbilder här och när du gillar nån så kan du kanske se vad de använt för objektiv just till den bilden. Det kanske kan ge lite ledtrådar.

Tänkte just framför scen, fast ja, 50mm kanske skulle duga :] Är ju väldigt prisvärt iallafall! Tänkte mest foto från scendiket. :)

Tack för ditt svar

Jag försökte nyligen plåta ett gig med min 2,8 zoom och ett 35mm 1,8 med min D200. Gick väl sådär... Ljusstyrkan behövs verkligen för att kunna ska skarpa bilder, med 2,8:an var det svårt utan att brassa på med ISO för mycket. D200:an är inte känd för att funka bra på höga ISO (kan inte tänka mig att 400D är så mycket bättre) så det ljus som finns är bra att ta till vara på. 50mm blir nog bra, kanske till och med 85mm 1,8 kan vara något om man vill kunna ta närbilder. Fast det beror på hur nära man kan komma såklart!

Tack för ditt svar, ingen som brukar fotografera konserter som kan berätta vad dom själv använder?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar