ANNONS
Annons

BRA kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte Sony RX100 när den kom. Fantastiskt nöjd och skulle rekommendera den sju dagar i veckan.
Även mycket fina videoegenskaper ( finns tonvis med exempel på YouTube ).

Visst, den kostar en hacka och det finns många andra superbra kameror för mindre pengar.....men faktum är att min Nikon D7000 får vila sig allt oftare och Sonyn, tillsammans med min OMD, får göra jobbet......

Tack för alla kloka tankar...Projektet Bra kompaktkamera har legat nere en tid men nu har jag tid att fundera över det igen....men tvehågsen är jag

Går själv i väntans tider på en Fuji X20,främsta anledningen är att jag måste ha sökare,

Sen verkar den ju inte helt fel på en del andra punkter..

/G

... o världens minsta pluttsensor. Nä en RX100 är fortfarande det bästa valet imo.

Missade det där med hög iso egenskaper, då kanske inte Q är så optimal.

Om iso egenskaperna är väldigt viktiga skulle jag satsa på en Canon g1x alt sony nex/samsung nx serierna.

Köpte själv en nx1000+ surfplatta(som ska ut på blocket) för 3990 nyss. För samma pris som en rx100 så får jag nx1000 med kitzoom + en 30mm 2.0.
Nackdelen är ju att det blir lite större och bildprocessorn för jpeg kanske inte är den bästa.

En kompaktkamera måste ju för de flesta vara en så bra kompromiss som möjligt för deras fotovanor.

Men det görs ju också ordentligt med kompromisser i själva kamerornas konstruktion. Tittar man på publicerade tester, är det alldeles för lätt att missa en del saker. Testas RX100 mot andra kameror, t.ex, så finns det antagligen en jämförelse på bildkvalite vid högt ISO. Och där ser det ju ut som om RX100 är klart överlägsen (utom mot G1X).

Men fullt så enkelt är det inte. Med RX100'an tvingas man nämligen i praktiken upp på mer än dubbelt så höga ISO'n, på långa brännvidder, jämfört med en del andra kompaktkameror med mindre sensor och ljusstarkare optik.

Lägger vi sen till prisnivåer, zoomomfång, etc, så är situationen i själva verket ganska komplicerad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar