Staffan
Aktiv medlem
Som många andra här fotograferar jag mest med systemkamera. Men under resor och intensivare frisluftsliv, när det fotas men inte som ett huvudändamål, föredrar jag att använda en 35 mm kompakt för Dia.
De sista åren har det varit en fuktskyddad Yashica T5 med Zeiss 35/2.8 och den är hyfsad men har sina begränsningar : ingen zoom, ingen eponeringskompensation, hyfsade men inte briljanta bilder. Jag har även testat Olympus my2 och Rollei 35 men inte funnit dom bättre.
Nu letar jag efter något som är bättre och som i större utsträckning uppfyller mina krav.
Några kameror jag känner till är :
- Olympus my2 zoom 38-80
- Olympus my2 zoom 28-80 wide
- Leica Minilux
- Leica Minilux zoom
- Leica C1
- Contax 1, 2, 3
- Konica Hectar
- Minolta Weathermatic
Ej fuktskyddade 'billiga' kameror kan också var intressanta om dom är bra, men inte med fast brännvidd och kraftigare vidvinkel.
Finns det fler ?
Vad har ni för erfarenheter ?
De sista åren har det varit en fuktskyddad Yashica T5 med Zeiss 35/2.8 och den är hyfsad men har sina begränsningar : ingen zoom, ingen eponeringskompensation, hyfsade men inte briljanta bilder. Jag har även testat Olympus my2 och Rollei 35 men inte funnit dom bättre.
Nu letar jag efter något som är bättre och som i större utsträckning uppfyller mina krav.
Några kameror jag känner till är :
- Olympus my2 zoom 38-80
- Olympus my2 zoom 28-80 wide
- Leica Minilux
- Leica Minilux zoom
- Leica C1
- Contax 1, 2, 3
- Konica Hectar
- Minolta Weathermatic
Ej fuktskyddade 'billiga' kameror kan också var intressanta om dom är bra, men inte med fast brännvidd och kraftigare vidvinkel.
Finns det fler ?
Vad har ni för erfarenheter ?