Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kompakt digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Men vaddå?

Vad är den största nackdelen med de små kompaktkamerorna? Jo optiken ligger för nära blixten = röda ögon, oavsett om blixten blixtrar tre gånger.
Vilket innebär att du måste gå in i t.ex. PS Elements för att korrigera bort detta = bortkastad tid. Jag gillar inte när mina barn får "djävulsögon".

De enda som har medecin mot detta är Nikon, de har byggt in en mjukvara i kameran som känner av detta och tar bort det röda - precis som på PS Elements = du sparar en massa tid. A serien är betydligt bättre på detta (men inte bra) än Ixus (som är ett skämt när det gäller röda ögon)

En annan bra test att göra den här årstiden är att gå ut och fota snön, ju intelligentare kamera desto vitare snö - för inte vill du väl att snön/isen skall vara blå?

Om du bara orkar ägna 10min åt dig att lära dig om vitbalans, hur du t.ex. ställer in den manuellt (inte alla kompakter kan det), så kommer du att ta betydligt bättre bilder än dina kompisar som har betydligt större budget.

Ett tips nu är att titta på COOLPIX L1/101, Fotokungen.com tar 2390kr nu, då får du 5x zoom, röda ögon funktionen, 2,5" LCD, AA batterier, bra grepp = lätt att hålla = skarpare bilder.

Lycka till!

ADAM

Ursäkta att jag inte besökt diskussionen på ett tag.

Jo, det går bra att ha Sony'n i fickan trots att den är lite tung och tjockare än de minsta.

De enda nackdelarna jag kan se med den är lite dålig vidvinkel och kanske lite för långt näravstånd på macro. Fördelarna med Sonyn är bildkvalite i topp, väldigt bra batteritider och mycket snabb från avtryck till bild, snabb fokusering. Den har även lågt brus.

Jag tror du kommer bli helnöjd också med en Canon A520. Om du inte behöver så mycket manuella inställningar så även med Nikon.

Ta en titt på recensioner och välj sedan mellan olika Sony, Nikon, Canon beroende på ditt behov av specifika saker som manuella inställningar, storlek, batterityp osv.

Per

Re: Men vaddå?

Tyckaren skrev:
Om du bara orkar ägna 10min åt dig att lära dig om vitbalans, hur du t.ex. ställer in den manuellt (inte alla kompakter kan det), så kommer du att ta betydligt bättre bilder än dina kompisar som har betydligt större budget.
Lägg dom tio minuterna på att lära dig fota RAW istället, då justerar du både exponering och vitbalans i konverteringsprogrammet och får oändligt mycket bättre bilder.

Köp den begagnade Canon S50:an för 1800 kr jag tipsade om i början och lär dig istället fotografera "på riktigt".

Det blir en utmaning som tar mer än dom 10 minuterna, men då kommer du någon vart med ditt fotograferande om du nu är ordentligt fotointresserad men med låg budget och inte bara intresserad av att knäppa automatiskt.

Re: Re: Men vaddå?

Christer1 skrev:
Lägg dom tio minuterna på att lära dig fota RAW istället, då justerar du både exponering och vitbalans i konverteringsprogrammet och får oändligt mycket bättre bilder.

Köp den begagnade Canon S50:an för 1800 kr jag tipsade om i början och lär dig istället fotografera "på riktigt".

Det blir en utmaning som tar mer än dom 10 minuterna, men då kommer du någon vart med ditt fotograferande om du nu är ordentligt fotointresserad men med låg budget och inte bara intresserad av att knäppa automatiskt.

Håller med i ditt resonemang.

S50:an är nog tyvärr såld vilket är förståligt, jag hittar i varje fall inte den längre.

Re: Re: Re: Men vaddå?

Bengt-Arne skrev:

S50:an är nog tyvärr såld vilket är förståeligt, jag hittar i varje fall inte den längre.

Jo, annonsen finns kvar:

2005-12-19 Canon Powershot S50
Kompakt kvalitetskamera med alla tänkbara inställningsmöjligheter.
1 st 32MB CF-kort
2 st 128MB CF-kort
2 st Batteri 1800 kr Bengt Olofsson 031-968589

Men nu gäller det nog att skynda sig
/

Re: Re: Re: Men vaddå?

Bengt-Arne skrev:

S50:an är nog tyvärr såld vilket är förståligt, jag hittar i varje fall inte den längre.

Sitter du verkligen och fotar RAW med en kompakt kamera? Det är ju som att köra en liten Nissan Micra med långtradarsläp...

Med min DSLR fotar jag JPEG+RAW, men de kompakter jag testat är ju pinsamt långsamma på RAW. En kompakt kamera är en kompakt kamera, med dess fördelar och brister. Hur många bilder lyckas du fota i RAW innan batteriet behöver få sig en uppfräscning, och hur lång tid har du spenderat på de bilderna?

Jag tror knappast att Karl som startade tråden med ordern "bra kamera att ha som familjekamera", såg framför sig att han skulle köpa/ladda ner en RAW konverterare och sitta halva kvällarna att redigera bilder.

Välj ett känt märke, men du skall gilla greppet och känslan.

Lycka till

ADAM

Re: Re: Re: Re: Men vaddå?

Tyckaren skrev:
Sitter du verkligen och fotar RAW med en kompakt kamera? Det är ju som att köra en liten Nissan Micra med långtradarsläp...
Ja, det är ingen skillnad på farten upp till två bilder i snabbläge.
Sedan blir det en paus på cirka 3-5 sekunder för att kameran skall skriva till minnet.
Men även 20D:n behöver vila efter cirka 5 bilder i snabbföljd.
Dom nya piratbatterierna som ger 2,5 gånger mer kräm än original gör att man inte har problem med batteritid.
Jag använder Extreme III minne i båda kamerorna.

Rawediteringen kan man för det mesta göra på många bilder samtidigt. (om man inte använder gamla antika Photoshop Raw-plugin förstås, utan Canons egna program). Hela konverteringen kör jag i batch med avstängd skärpa.

Sedan brustvättar och initialskärper jag bilderna med Noiseware plugin automatiskt i batch i CS.

Har i stort sett samma procedur för stora och lilla kameran.

Håll med om att det blir skillnad på kvalitet framför allt vid höga ISO.
Är man med i FS och intresserad av fotografering lägger man nog ner lite mer tid på efterarbetet än medelSvensson och tycker att det är trevligt att utvecklas.

Uppskattar verkligen allas engagemang, men jag har som sagt igen nytta av RAW. Så åter till ämnet eller starta en ny tråd ;-)

Men apropå begagnat, är det Någon som hittat de kameror ni tipsat om hittills begagnade, har liten nytta av era tips annars tyvärr.

Christer1 skrev:
Räcker det inte att du fått namn och telefonnummer. Vill du att jag skall ringa åt dig också?

Haha, måste ha missat ditt inlägg.
Som sagt måste jag vänta till fredag innan jag kan handla, oavsett varifrån eller vilken kamera det blir.

S50 verkar ju inte så dum. Och alla här verkar tycka att jag ska köpa den =) Men den är ju så himla tjock! Går den verkligen ner bekvämt i fickan? För annars kan jag ju lika gärna köpa A520 och vänta ett halvår eller ett år och köpa motsvarande S50 då?

Var inne på en Canon A95 eller liknande för något år se´n men fastna för W5, och den ligger i fickan för det mesta.Det har blivit många snabba bilder. Tålig och bra.

Jo, har väl skrivit att jag varit sugen på W5 i något tidigare inlägg.

Som jag fattat det är det inte så stor skillnad på kamerorna för en nybörjare. Båda har bra optik, båda har bra manuella inställningar, och man kan ta bra snap-shot med båda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar