Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kompakt digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
upnorth skrev:
Är mest sugen på Canon IXUS 55 just nu. Nikon Coolpix 5900 verkar också bra.
Det som skiljer Canonkameror från ALLA andra är programvaran som du får med. Den är oerhört mycket bättre än vad du får från andra.
De flesta glömmer att titta på detta när dom köper kamera eller kommer inte åt att titta på det.

Sedan är ju dessutom Fototidningarna lika dåliga kålsupare. Dom kollar aldrig programvarorna åt läsarna.

Du skulle ju inte bli glad om du idag köpte en dator med bara DOS installerat, du vill nog gärna ha XP.

Men kameror säljs glatt med stenåldersprogramvara.

Canon Digital Ixus 50

Priset på denna kamera ligger på ca 2.700 kr på Pricerunner. Själv skickade jag efter min från Pixmania, Paris, Frankr.
Beställde den vid 11 tiden dag ett och hade den i min hand efter 14 dag två.
En stor kamera i litet format. Jättefina macrobilder och som familjekamera är den mycket bra. Bästa förstahandsval i den digitala världen för min del.

Tyvärr har jag inte råd med den. Tro mig, jag har tittat på alla alternativ mellan 1500 och 3000 kr så jag vet vilka kameror som är att föredra i vilka prisklasser.

Dock var jag väldigt sugen på en IXUS, och då särskillt 50, men eftersom jag dessutom ska köpa en dator med alla tillbehör den närmaste månaden så räcker Canon A520 mer än väl tillsvidare.

Förresten. Trots att jag enligt min mening läst på det mesta som finns att läsa om moderna digitalkameror har jag fortfarande inte förstått vad macro är.

I datorsammanhang är det att spara en rad intsruktioner eller handlingar i en viss ordning, programmera en sekvens i ett program som photoshop till exempel. Vad jag inte förstått är hur det tillämpas i kamerasammanhang?

Ok? Kan se att skärpan och vitbalansen är väldigt bra... är det det macro sköter? Automatiska inställningar av ISO vid närbilder?

Nej, makroläget gör helt enkelt att kameran kan fokusera närmare. Man, typ, lösgör ytterligare en linsgrupp i objektivet som kan röra sig. Kameran kan då fokusera närmare, men ibland inte på långa avstånd (varierar med kamera) och fokuseringen brukar oftast jobba långsammare.

upnorth skrev:
Tyvärr har jag inte råd med den. Tro mig, jag har tittat på alla alternativ mellan 1500 och 3000 kr så jag vet vilka kameror som är att föredra i vilka prisklasser.
Om du går in på Cyberbörsen på www.cyberphoto.se så hittar du en begagnad Canon S50 för 1800 kr. Den slår alla dom andra du tittat på utom i vikt, den är en aning tyngre.

Med den kan du kan lära dig fota RAW och den har en kreativ sida med Tv, Av och M precis som på en "riktig kamera" .

Den tar mycket fina bilder och du kan uppgradera Canons Zoombrowser-programvaran till moderna 5.5 när du fått den. Den programvaran innehåller också Canon Raw Image Task 2.2 som du behöver när du börjar fota på riktigt.

Dessutom förlorar du inte en krona på att köpa den eftersom den den nu står högt på andrahandsmarknaden just därför att det är en skjortfickskamera som man kan fota RAW med. Det finns snart inga kvar.

Här kan du läsa mer om denna fina kamera:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/s50.php
/

upnorth skrev:
Ok? Kan se att skärpan och vitbalansen är väldigt bra... är det det macro sköter? Automatiska inställningar av ISO vid närbilder?
Macrobilder är närbilder - att kunna ta bilder nära eller zooma in nära motivet.

:: Susanne ::

En kamera värd att fundera på som begagnad är Fujifilm Finpix F10, skall fungera bättre vid högre iso tal än canons motsvarighet. Hur batteritiden är på Finpix F10 vet jag inte.
Jag vet bara att den Ixus 750 som vi har är grymt batteri snål.
Canon S50 för 1800 kr är ett kap. Kan tänka mig att batteritiden på denna är som min gamla Canon G2, alltså fullt godkänt.

Ok, jag leker med tanken att jag köper begagnat istället. Har dock kollat sidor som ebay, tradera, blocket, annonsdirekt mm efter bra begagnade utan att hitta något.

Vilka kameror kan jag få för 1500 då?

upnorth skrev:
Vilka kameror kan jag få för 1500 då?
Cyberphoto kan du ställa in sökning efter pris, tillverkare etc och då kan du hitta kameror för 1500 kr. Det ser ut som om det kommer en hel hög nya kameror nu i mars och i vår, så det kanske är läge att vänta ett par månader?

:: Susanne ::

Canon S50 för 1800 kr är ett kap. Kan tänka mig att batteritiden på denna är som min gamla Canon G2, alltså fullt godkänt. [/B]

www.Kaffebrus.se har nya batterier på 1500 mAh för 99 kr istället för original cirka 600 mAh och 500 kr så batteritiden på hela Canon serien S45,S50,S60 och S70 har nu mer än fördubblats och är inget problem längre.

Jag har haft i stort sett hela serien av S kameror och tagit tusentals bilder med dom. S50:an köpte jag för 1500 kr och sålde för 2200 kr när jag köpte min nuvarande S70. Inte ett fel på någon av dom.
Den perfekta kameran när man inte vill hala upp en DSLR.

Canons Ixus 750 och S80 verkar väldigt bra. Ixus 750 har ju fått bättre testresultat hos Cyberphoto, men med S80 kunde man visst fokusera manuellt också och det kan faktiskt vara bra. Sony DSC-T7 verkar ju bra om man vill ha en liten och behändig kamera som går ner i fickan, och med tanke på hur liten den är så är ju testbilderna oerhört imponerande. Sony Cyber-shot W7 är ju också en mycket intressant kamera och förbenat snygg dessutom. ;o) Allihop verkar ge bra bilder också.

Sans skrev:
Canons Ixus 750 och S80 verkar väldigt bra.
750:an är en bekväm nybörjarkamera. Man trycker bara och kameran räknar själv ut inställningarna, så man lär sig inte mycket om fotografering om man köper den.
S80:an har nybörjarsidan men också en kreativ med Av, Tv, M och C som gör att man kan ha egna inställningar.

Det som tyvärr fattas på S80:an är RAW, en stor miss av Canon. Kommer kanske i ny skepnad nu på tisdag när alla nya kamerorna presenteras på PMA 2006 i USA.

Man får ju inte den kretiviteten med en 750, finns i och för sig en hel del motivprogram för olika motivområden t.ex porträtt där då kameran väljer större bländare för mer diffus bakgrund, finns även för snömotiv för att undvika blåtonen.
Vill man ha mer möjligheter att själv välja Av, Tv och M är det inte rätt kamera.

Ok...

Canon IXUS 50 har jag ju som sagt varit sugen på, och visst är den ett kap för 1800, men vem ger mig det priset?

Ni får ju gärna hänvisa mig till sidan ni hittar alla kameror begagnade, jag har tyvärr inte lyckats spåra upp något av era förslag.

Jag tycker att du ska välja antingen en kamera från Fujis F serie eller Panasonic FX serie. Den förstnämnda pga den överlägsna egenskaperna vid höga isotal+ bra optik, den senare pga suverän Leicaoptik + bildstabilisering, snygg och sparsmakad design, bra menysystem och en högupplöst monitor. Canonkamerornas akilleshäl tycker jag är den kända Canonsjukan, dvs dålig kantskärpa i allmänhet och att deras monitorer är så lågupplösta

Ok, tyvärr ligger de för högt i pris.
Canon A520 kan jag få för 2000 ungefär så där sätter jag gränsen.

Det dröjer förresten upp till en veckan innan jag kan handla nu (måste vänta till lönen kommmer) så jag har gått om tid att få nya tips att kolla upp =).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar