Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra kompakt digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Slutligen:

Vill verkligen tacka för all bra support!

Efter att ha pratat med folk i några butiker har jag kommit fram till att jag inte behöver en kamera för mer än 1500 - 2000.

Efter att ha pratat med ett par butiker (båda Expert) får jag där ett paket med Canon PowerShot A520 + 256 mb + väska för 1800 (exklusive moms).

Tyckte dock att den var väldigt klumpig, jag vill gärna kunna ha kameran i fickan.

Jag surfade runt lite och hittade Olympus IR-300 på inWarehouse på kampanjpris. Så troligtvis blir det den.

Dock finns det fortfarande 2 alternativ till IR-300 men de såldes inte av några välkända butiker, så de skippar jag. Det var förresten Pentax Optio 50L och Konika Minolta Dimage E500 jag funderade på.

Dock ska nästa kamera vara en betydligt mer avancerad och användas till mycket roligare saker än hemsidor!

Tackar som sagt för er fina respons och hoppas att ingen tar illa upp för att jag ändrade mig i sista sekunden efter alla bra svar ;)

Haha, jag är omöjlig!

Jag har kollat priser, egenskaper och recensioner på digitalkameror hela veckan och kan fortfarande inte bestämma mig.

Jag tittade lite extra på W5:an och upptäckte att jag kunde få den, 256 minne och en väska på pixmania för under 2500. Samma som för IR-300. Dock verkar ju W5:an vara så mycket bättre.

En fråga bara Per: Går Sonyn ha i fickan? En 4 cm tjock kamera verkar väldigt klumpig. Den är säkert jättebra att hålla och så men jag vill gärna kunna ha min första digitala i fickan för att kunna ta ögonblicksbilder. Obs! Svar kan vara avgörande för mitt beslut! =)

Tunna Olympus IR-300 eller Populära Sony DSC-W5?

Har funderat och ändrar sista raden till:

Canon PowerShot A520 eller Sony DSC-W5?

(Jag får båda för mellan 1900 och 2100 med minne och väska. A520 i butik men DSC-W5 på Pixmania)

Snälla! Hjälp mig avgöra detta så att jag kan sluta vela! Det är dock min första digitalkamera och A520 har svenska menyer. Ska jag ta någon hänsyn till detta?

Svarar ni på detta ska jag sluta tjata sen ;D

Varför inte en sony p200 med carl zeiss optik ligger i din prisklass och är riktigt bra. inga problem med att ha den i fickan. är den klart bästa kompakta digitala kameran jag har provat // Jocke

Jag har en Canon G2 och en Canon Ixus 750. Som familjekamera är det Ixus serien jag kan rekommendera eftersom dom är både kompakta och tar bra bilder. Det är mycket värt att ha så stor display som möjligt eftersom det är den man kommer att använda hela tiden. Normalt brukar det då sluka batterier men det gör inte Ixus kamerorna.
En för stor kompaktkamera blir ofta liggande hemma.
En Ixus slinker däremot lätt ned i fickan.

Det du får dras med är röda ögon vid blixtfotografering...blir så med dom flesta kompaktkameror eftersom blixten sitter nära optiken.
En kompakt med möjlighet att sätta på en extern blixt är i såfall bättre.

Vi är i alla fall helnöjda med vår Ixus 750. Vill man ha mer möjligheter är det bättre med en systemkamera.

Jovisst är den det. Övervägde den riktigt mycket ett tag.

Men eftersom jag gott och väl kan betala 2000 kronor för ett paket ex. moms så tycker jag att jag lika gärna kan kolla på en dyrare.

Så för att du ska slippa säga något så, JA, jag har kollat 5600:an också.

Canon PowerShot A520 1900 kr i Expertbutik.
Canon PowerShot A520 1610 kr på Pixmania.

Sony DSC-W5? 2100 kr på Pixmania.

eller

Nikon CoolPix 5600 2100 kr på Dustin Home.

Det här måste ju vara top tre i prisklassen?

Till alla tre kamerorna får jag med 256 minne + väska + frakt till priset ovan. (ex. moms)

Jag har aldrig handlat på pixmania själv, men de har rykte om sig att vara ganska struliga. Det kan ju var värt en tanke. :)

Av W5, CP 5600 och A520 skulle jag välja A520. Bra batteritid, bra bildkvalitet, manuella kontroller (Sonyn är lite begränsad vad gäller det och Coolpixen har inga manuella kontroller alls), möjlighet att sätta på filter osv. Ligger bättre i handen än Sonyn (tycker iaf jag).

Om du går in i recensionerna och kikar under varje kamera du är intresserad av så finns det en länk till höger till alla som har just dessa kameror på FS. Då kan du gå in och kolla hur bilderna verkar. Kanske kan det hjälpa dig med ditt beslut? Det blir säkert bra vad du än väljer... och det är ju trots allt bara en kamera! :eek:)

Lycka till!

:: Susanne ::

dumbo skrev:
Jag har aldrig handlat på pixmania själv, men de har rykte om sig att vara ganska struliga. Det kan ju var värt en tanke. :)
Jag har handlat hos Pixmania och det gick hur smidigt och bra som helst. De var supersnabba också trots att grejerna skickades från Tyskland. Det är nog så att man kan ha otur med krångel var man än handlar.

Har du reklamerat saker där åxå? :)
Och har du koll på "strulfrekvensen" jämfört med andra företag? :)

Jag säger varken eller, eftersom jag inte har några egna erfarenheter, utan nämnde det mer i rent informationssyfte, men om ett företag har rykte om sig att vara struliga så brukar det sällan vara helt ogrundat. (Var det inte uppe i plus för ett tag sedan, till och med?)
Det kan ju iaf vara bra att veta om att de har ett sådant rykte, så får man själv göra bedömningen om man vill handla där. Finns ju betyg och recensioner på pricerunner tex, om man vill läsa mer. :)

Tack, tack och tack för era bra synpunkter.

Jag stryker härmed coolpixen eftersom manuella inställningar är viktigt för mig.

Jag var och kollade på en A520 och provade den i fickan mm. Den verkade väldigt otymplig då så jag var nära att köpa Olympusen jag nämnt några gånger.

Men för att vara på den säkra sidan jämförde jag kostnaden för den med minne och väska osv. och insåg därför att Sonys kamera låg i samma prisklass.

Nu står det som sagt mellan Sony och Canon och eftersom de har fått ungefär lika bra kritik och att Canon finns hos expert men Sonyn på pixmania som tydligen haft några incidenter med leveranser mm. så är det faktiskt A520 som är favorit nu.

Dessutom är ju Canon den större av tillverkarna. Dock har ju Sonyn Carl Zeiss optik. Så det är fortfarande inte självklart.

Om ni var i min situation och inte bara skulle rekommendera en kamera till en nybörjare, hur skulle ni göra?

Hej!

Jag har lite fundringar på olympus sp-serie. De kommer med en ny modell nu som heter sp-320. Tydligen så ska den klara ISO 800 på ett bra sätt. Deras SP-310 tycker jag ger bra bilder i ISO-400 så det verkar lovande. Den kostar ju inte mycket mer än 2500kr med frakt från tyskland.

Vad tror ni?

MVH Uffe

Enligt både dpreview och steves-digicams är A520 en väldigt bra nybörjarkamera.

Sonys fick också bra kritik men eftersom A520 är så billig ansågs den mest prisvärd.

Dessutom får jag ju den för under 2000 kr i butik.
Jag tror att jag måste ta och bestämma mig nu i vilket fall som helst så det får bli Canon som tar hem segern den här gången.

Bara lite snabbt nu när jag närmar mig köpet. Är det någon särskilld butik ni vill rekommendera? Gärna internetbutiker då...

upnorth skrev:
Bara lite snabbt nu när jag närmar mig köpet. Är det någon särskilld butik ni vill rekommendera? Gärna internetbutiker då...
Jag har handlat min kamera och objektiv hos Cyberphoto, men också andra tillbehör hos Scandinavian Photo och båda verkar bra men då har jag inte haft några 'reklamationsincidenter' så jag vet ju inte hur de fungerar i dessa fall.

Nej, jag har inte reklamerat där eftersom grejerna håller (ta i trä) eller kollat 'strulfrekvensen' (hur man nu gör det?) men företaget rekommenderades här på PS i någon tråd som snabbt och bra. Dessutom är väl inte heller Pricerunner tillförlitligt om de bara tar med de som betalar annonspengar högst upp i sina topplistor - som väl var uppe i 'Plus' om inte jag minns fel.

Då blir det Canon A520 + minne och väska från CyberPhoto.se!

Tack än en gång för all hjälp!

Hoppas kunna visa mina talanger här inom kort!

Karl:
Hoppas du blir nöjd med kameran och att köpet hos cyberphoto löper problemfritt. ;-)

Sans skrev:
Dessutom är väl inte heller Pricerunner tillförlitligt om de bara tar med de som betalar annonspengar högst upp i sina topplistor - som väl var uppe i 'Plus' om inte jag minns fel.

Det är väl en viss skillnad på att flytta upp betalande butiker högre (trots dyrare pris) och att gå in och cencurera recensionerna som användarna skriver (vilket de inte verkar göra och om de GÖR det skulle jag vara riktigt orolig över att handla på pixmania med tanke på hur många bottennapp det finns bland användarnas recensioner.
http://se.pricerunner.com/retailer/5817/reviews

Men ta för all del titta på prisjakt åxå, där pixmania, utav de butiker där man fått in ett någorlunda bra statistiskt underlag, åxå släpar efter.
http://prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=374

Som sagt, jag säger varken bu eller bä, men bara för att en person haft turen att få ett köp snabbt och problemfritt levererat innebär inte att alla får det, precis lika lite som att alla har strul för att en har det.
Sen kan det ju naturligtvis strula till sig, oavsett återförsäljare, men vissa är mer villiga att lösa problem än andra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar