Annons

Bra kombo – digitalkamera & manuella objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svänglyse

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag letar efter en ny digitalkamera där den primära kombon är tänkt att vara med manuella objektiv. Jag behöver hjälp och så här går tankarna nu.

Behov
a) Bot eller minskning av skakningsoskärpa.
b) Liten och lätt utrustning.
c) Fungera med manuella objektiv.
d) Helst för så få pluringar som möjligt.

Kameramärke
En kamera med bildstabilisering kan vara rätt val, vad jag inte vet är om den fixar mina problem med skakningsoskärpan. För mig, verkar enda alternativet vara Pentax.

Adaptrar för manuella objektiv
Jag har sökt på nätet och bara funnit adaptrar till Pentax egna, samt märken med M42-bajonett.

Fråga: Är det de enda manuella objektiv som fungerar på Pentax?


Bildstabilisering
Enligt uppgifter på nätet blir effekten av bildstabiliseringen på K-xxxD och K-xxD i verkligheten hälften av vad Pentax uppger.

Fråga: Finns det någon användare som vet om K-7:an är bättre i det avseendet?

Storlek och vikt
K-xxD och K-xxxD är betydligt större och tyngre än K-7 – och jag har små händer.

Annat

K-7 har bättre skärm och framförallt större sökarbild. Den är mer avancerad med mer val o finesser under skalet. Plus att den är väder- och dammtätad. Prislappen är därefter – högre.
(Nu hör inte denna till samma klass som de andra och ska därför inte jämföras i inköpspris. Fast det är ju mitt konto som ska belastas. :-( .)

Användarvänlighet
Hur Pentax menysystem och användarvänlighet är – i jämförelse med Canons – har jag ingen erfarenhet av. Bättre eller sämre? Säkert en smaksak. Ergonomin likaså.

Fråga: Är det så stor skillnad att en van Canonist får svårt att konvertera?


Fråga: Jag undrar ocskå hur mjukvaran fungerar i Pentax vid användande av manuella objektiv. Är det flera inställningar i menyerna som ska göras? Ligger de kvar eller måste de göras om varje gång? Kräver det knappinställningar? Lättanvänt eller bökigt?

Övriga Pentaxprylar
Jag kan ju bli helt lyrisk och såld på Pentax och få lust att utöka utrustningen, men priset är högt på nyproducerade AF-objektiv och urvalet är klart mindre än för Nikon och Canon. Marknaden för begagnade AF-objektiv är rätt skral också. Det är en nackdel att beakta. Och hur bra är deras externa blixtar?

Fråga: Är det overkill att lägga pengarna på en så avancerad modell som K-7, när jag främst vill ha en liten kamera för manuella objektiv att kånka på?

Jag tar tacksamt emot alla förslag, råd och annat ni vill delge! Gärna från fd. Canonister och andra som använder manuella objektiv på sina Pentax. Positiva och negativa erfarenheter, tips och trix, allt är av intresse.


Anne-Lie
________________________________________________
Nuvarande utrustning
Canon 350D (ska ej säljas)
AF-objektiv Canon EF
MF-objektiv Nikon, Pentax och Carl Zeiss (med M42-bajonett)
 
K-7an har visat sig bättre på att få korrekt exponering med helt manuella objektiv än k20 och k10, där k20 och k10an har en benägenhet att överexponera då du går mot mindre bländare.

Annars fungerar pentax riktigt bra med manuella objektiv, gröna knappen gör ett bra jobb i manuellt läge.

Vad menar du med andra manuella objektiv. Du har hela pentax utbud att använda med PK mount och så har du M42 objektiven. Du kan även använda M39 i viss utsträckning men du kan förlora fokus vid infinity
 
Det gäller främst uppgifter för Nikons manuella objektiv, eftersom jag har ett fint gäng av såna.

F'låt, jag såg inte att du begränsat valet till Pentax redan! Glöm mitt svammel om Nikon, tack!

Nikon har ingen bra kamera som är liten och är lätt att använda med manuell fokusering, tyvärr. De små (D40, D40x, D60, D3000, D5000) lider av sin lilla sökare. De mellanstora (D80, D90) är betydligt bättre, men inte jätte bra de heller.

Har du funderat på att använda film i stället? Då kan du få en hyfsat liten kamera (FM) som har enorm sökare jämfört med de digitala ovan.

Pentax kan jag inte alls kommentera.


Per.
 
Tack för svaret.
Fast jag uttryckte mig otydligt, tror jag. :)

Jag var osäker på om det gick att sätta Nikons manuella objektiv på en digital Pentaxkamera, men förstår nu att så inte är fallet.

Det finns inte så många digitala kameror med bildstabilisering i huset, Pentax är en av få. Därför har jag spetsat in mig på någon av deras modeller.

Nej, filmrulle vill jag inte ha. Däremot fullformat med stor sökare i ett så litet skal. Rena drömmen. Om den vore digital. :)
 
Du kan få suddiga motiv istället för skakningsoskärpa också :) De måste vara rörliga i så fall.
 
Jag har kört manuella objektiv på Pentax *ist-DL, K100D och K20D och min personliga uppfattning är att DL:n och K100D fungerar bättre med manuella objektiv än K20D.

Skall man ha en lite kamera och manuella objektiv känns K-m som ett bättre val (och billigare!) än t ex K-7.

Jag har normalt använt trapp-fokus då jag har tyckt att det är svårt att manuellt fokusera på en mattskiva utan snittbild.

Jag har testat M42, SMC-K, SMC-A och FA objektiv. Har en Pentax Autofokus konverter 1.7x som "gör om" manuella objektiv till AF!
 
Jag var osäker på om det gick att sätta Nikons manuella objektiv på en digital Pentaxkamera, men förstår nu att så inte är fallet.

Det finns adaptrar för att använda Nikonobjektiv till Pentaxkameror, men de innehåller en lins varför den optiska kvaliteten försämras (adaptern fungerar som en teleförlängare och tar både ljus och skärpa).

http://cgi.ebay.com/Nikon-Lens-to-P...23024215c6&_trksid=p3286.c0.m14#ht_3000wt_940

Annars är det faktiskt Canon och Olympus som är bäst på att använda äldre manuella objektiv med olika adaptrar, detta på grund av sin konstruktion med kort avstånd från objektivfattningen till sensorn.
 
Det finns adaptrar för att använda Nikonobjektiv till Pentaxkameror, men de innehåller en lins varför den optiska kvaliteten försämras (adaptern fungerar som en teleförlängare och tar både ljus och skärpa).

http://cgi.ebay.com/Nikon-Lens-to-P...23024215c6&_trksid=p3286.c0.m14#ht_3000wt_940

Annars är det faktiskt Canon och Olympus som är bäst på att använda äldre manuella objektiv med olika adaptrar, detta på grund av sin konstruktion med kort avstånd från objektivfattningen till sensorn.

Man får också tänka på att det blir större skenbar brännviddsförändring med olympus så man kan ju räkna bort all form av vad som skulle motsvara vidvinkel ialla fall ljusstarka dito
 
Jag har kört manuella objektiv på Pentax *ist-DL, K100D och K20D och min personliga uppfattning är att DL:n och K100D fungerar bättre med manuella objektiv än K20D.

Skall man ha en lite kamera och manuella objektiv känns K-m som ett bättre val (och billigare!) än t ex K-7.

Jag har normalt använt trapp-fokus då jag har tyckt att det är svårt att manuellt fokusera på en mattskiva utan snittbild.

Jag har testat M42, SMC-K, SMC-A och FA objektiv. Har en Pentax Autofokus konverter 1.7x som "gör om" manuella objektiv till AF!
Mycket intressant! Kan du vidareutveckla ditt svar ang. att de mindre modellerna fungerar bättre med manuella objektiv?

Fotokungen säljer ut K200D just nu och jag har funderat på om det kan vara rätt val. Fast jag vill höra ditt svar på frågan ovan först.

Bergis borde jag veta vad trapp-fokus är, och det kanske jag gör, men det ringer ingen tydlig klocka i knoppen.

Okej Peter, du verkar ju ha testat hela utbudet av tillgängliga manuella objektiv, får jag be om dina slutsatser om resp kombination?

De adaptrar jag hört talas om med glaselement brukar inte vara till fördel för bildresultaten. Jag har testat Canons motsvarighet för att få gamla FD-objektiv att fungerar på nya EOS-kameror. Jag tolkar ditt svar som att du föredrar att använda adaptern ändå. Jag har inte hört talas om den här adaptern förrän nu. Andra Pentaxfotografer brukar köra gröna knappen. Vad är skillnaden i handhavande?
 
Det finns adaptrar för att använda Nikonobjektiv till Pentaxkameror, men de innehåller en lins varför den optiska kvaliteten försämras (adaptern fungerar som en teleförlängare och tar både ljus och skärpa).

http://cgi.ebay.com/Nikon-Lens-to-P...23024215c6&_trksid=p3286.c0.m14#ht_3000wt_940

Annars är det faktiskt Canon och Olympus som är bäst på att använda äldre manuella objektiv med olika adaptrar, detta på grund av sin konstruktion med kort avstånd från objektivfattningen till sensorn.
Just vad jag konstaterat! Canons stora svaghet – i det här fallet – är bristen på bildstabilisering i kamerhusen.

Jag kanske ska avvakta G11:ans recensioner... Men man kan inte sätta på gamla härliga mekaniska objektiv på den. Det är ju den här underbara känslan som inte nya prylar har.
 
k20d + manuella gluggar

Hej!

För att ge ett lite mer rakt svar än du fått innan.

Jag har en Pentax k20d med en rad manuella objektiv. Även M42 objektiv som man kan använda med adapter.
Det fungerar mycket bra och bildstabiliseringen fungerar fint i svagt ljus.
Det finns ju så otroligt mycket objektiv att välja till pentax.
Mitt bästa och skarpaste objektiv av alla är en Pentax M-50mm 1,7f. Köpte det för 300kr. Och så fortsätter det. Du har en rad bra möjligheter med gamla pentax objektiv som fungerar utan pillande med adapter. De kostar nästan ingenting och är optiskt bra.


Har inte testat k7 men kan tänka mig att den är bra.
k200d är bra alternativ. Ungefär som en k20d men lite simplare och mindre. Folk som har den säger att det är en av de bättre kamerorna i den prisklassen.

Lycka till

Mvh Emil
 
Hej!

För att ge ett lite mer rakt svar än du fått innan.

Jag har en Pentax k20d med en rad manuella objektiv. Även M42 objektiv som man kan använda med adapter.
Det fungerar mycket bra och bildstabiliseringen fungerar fint i svagt ljus.
Det finns ju så otroligt mycket objektiv att välja till pentax.
Mitt bästa och skarpaste objektiv av alla är en Pentax M-50mm 1,7f. Köpte det för 300kr. Och så fortsätter det. Du har en rad bra möjligheter med gamla pentax objektiv som fungerar utan pillande med adapter. De kostar nästan ingenting och är optiskt bra.


Har inte testat k7 men kan tänka mig att den är bra.
k200d är bra alternativ. Ungefär som en k20d men lite simplare och mindre. Folk som har den säger att det är en av de bättre kamerorna i den prisklassen.

Lycka till

Mvh Emil
Ja, men visst! En massa intressanta gluggar överallt. Jätteskoj ju!
Men – och här ligger bekymret – vilken Pentax ska jag välja? Det är inte lätt det här. Jag måste nog försöka hitta så många varianter som möjligt att klämma på, även om flera inte finns i butikerna längre.

Tack Emil, det kan jag behöva. Lycka till själv, med ditt fotograferande! Snart är sommarens härliga färger borta, så passa på innan träden o himlen blir grå.
 
Mycket intressant! Kan du vidareutveckla ditt svar ang. att de mindre modellerna fungerar bättre med manuella objektiv?

Fotokungen säljer ut K200D just nu och jag har funderat på om det kan vara rätt val. Fast jag vill höra ditt svar på frågan ovan först.

Bergis borde jag veta vad trapp-fokus är, och det kanske jag gör, men det ringer ingen tydlig klocka i knoppen.

Okej Peter, du verkar ju ha testat hela utbudet av tillgängliga manuella objektiv, får jag be om dina slutsatser om resp kombination?

De adaptrar jag hört talas om med glaselement brukar inte vara till fördel för bildresultaten. Jag har testat Canons motsvarighet för att få gamla FD-objektiv att fungerar på nya EOS-kameror. Jag tolkar ditt svar som att du föredrar att använda adaptern ändå. Jag har inte hört talas om den här adaptern förrän nu. Andra Pentaxfotografer brukar köra gröna knappen. Vad är skillnaden i handhavande?

Hej,
först storlek, du var på jakt efter ett litet hus då du har små händer, jag anser att greppet är viktigt, som med alla redskap man använder. Vad jag minns när jag klämde på en K-m på fotomässan var den betydligt mindre än min K20D och fick även känslan av att den var mindre än min K100D, som väl är som K200D...
Den kändes även lättare och jag blev impad av den snabba AF, snabbare än min K20, du tänker väl ändå köpa med kit-objektivet?

Så en K-m är mindre och billig men har en del av det nya i K-7! Dessutom har K10D och K20D dokumenterat lite problem med exponeringen med manuella gluggar samt är större och tyngre än K-M/KxxD.

Men det är ju en fråga om ekonomi också, kan du få en billig K200D är det ett utmärkt val tycker jag. Men en liten kamera gör också att man troligen får med sig kameran oftare. En K-m med ett pankaksobjektiv blir ju som en lite större kompakt!

Men har du möjlighet hitta nån butik där du kan klämma på kamerorna och hitta den som passar dina händer, jag anser det är viktigare än nån krona hit eller dit!

Trapp-fokus är den funktionen att man använder AF-sensorn i kameran med manulla gluggar, du trycker ner avtryckaren helt och vrider fokus-ringen, när kameran hittar fokus tar den bilden. Funkar mycket bra framför allt på ljusstarka objektiv där man har kort skärpedjup.

Även om många pratar sig varma om gammla gluggar skall man komma ihåg att utvecklingen har gått framåt när det gäller objektiv också. Med digitala kameror så får man vissa problem som man inte hade med film, t ex reflekterar en sensor mer ljus än en film och därför antireflexbehandlas den bakre linses (den mot sensorn) på "digitala" objektiv. En sensor är mer känslig för vinkeln på infallande ljus än en film och "digital" objektiv har anpassats för det.
Utvecklingen av glas och möjligheten att slipa glas har utvecklats, därför är generellt nya objektiv bättre än gammla, men du kan få tag på många bra äldre gluggar till väldigt bra priser.
Äldre objektiv är dessutom ofta tyngre och större än moderna, dels pga att de ofta är metall, men också för att linserna är större för att kunna teckna ut 24x36 format (film).

För dig är kanske känslan i bilderna viktigare än den sista skärpan mm och då finns det ju möjlighet att få tag på en del udda/roliga gluggar till bra priser om man köper gammalt.

När det gäller adaptrar så är det alltid så att ju fler glasytor du har mellan motivet och filmen/sensorn ju "sämre" bild. Idag sitter ett filter framför sensorn som spärrar UV och IR, när man körde film fick man normalt en förbättring av skärpan vid utomhusfotografering med UV filter, då UV/IR inte bryts på samma sätt och ger en oskarp bild på filmen då synligt ljus ger en skarp.
Därför kör t ex jag aldrig med filter på mina objektiv. varför hänga på en glasbit för 120kr på en glugg som kostar 5000kr när det sedan sitter ett filter framför sensorn?? ;)

Pentax AF-adapter ger AF till manuella objektiv + 1.7x brännviddsförlägning. Ett SMC-M 50/1.4 blir ett 85/2.4 AF ;)
Ett SMC-M 300/4 blir ett 510/6.8 osv
Självklart fungerar SR också, men man får ange den uträknade brännvidden istället för den som står på objektivet.

Har man ett K eller M objektiv får man fortfarande använda gröna knappen om man bländat ner, men man får hjälp med fokuseringen.
Har man ett A-objektiv får man i princip ett AF objektiv och man kan använda P, Av och Tv lägen på kameran.

Jag har normalt kört M-läge + gröna knappen (ute) eller P-läge och full bländaröppning (inomhus)

Lycka till
 
Ja, men visst! En massa intressanta gluggar överallt. Jätteskoj ju!
Men – och här ligger bekymret – vilken Pentax ska jag välja? Det är inte lätt det här. Jag måste nog försöka hitta så många varianter som möjligt att klämma på, även om flera inte finns i butikerna längre.

Tack Emil, det kan jag behöva. Lycka till själv, med ditt fotograferande! Snart är sommarens härliga färger borta, så passa på innan träden o himlen blir grå.

Man kan väll sammanfatta det så här:

I pentax fall (och även canon,nikon m.m.) får man välja på liten storlek eller bra kompetens hos kameran.

Om man föredrar liten storlek väljer man k200d eller km. (k200d känns lite rejälare och km lite rappare)

Om man vill ha kompetens väljer man k10d eller k20d. Dessa är och känns som mer professionella redskap. (tvärtemot vad vissa säger så exponerar min k20d bra med äldre objektiv. Det gäller ju att mäta mot något gråneutralt så att exponeringen inte luras, men det gäller ju alltid!)

Om man vill ha kompetensen hos k20d men den mindre storleken från km/k200d så väljer man K7. Den ligger dessutom en nivå över de andra.

så:
storlek mindre: välj km/k200d
Kompetens: välj k20d
båda +annat: välj K7

Annars väljer du en billigare variant och köper ett fint objektiv till. Trots allt så är det glasen som tar fram kamerans kompetens.

En sista sak att tänka på bara (jag var i din situation för inte så länge sedan) I det långa loppet spelar val av kamera mindre roll. Alla kameror idag är bra och du kommer bli nöjd med vadsom. Gör det därför inte till en stor sak. Ta bara någon som du känner för spontant och du kommer inte tänka tillbaka. Det är bättre att ta den tiden du lägger ner på att tänka vilken kamera du ska ha, på att gå ut och träna på att fota. På det viset kommer dina bilder se bättre ut, vilken kamera du än väljer. Det är ju trots allt din kunskap och tanke som tar bilden. Inte de 3-4 siffrorna som står i kamerans bruksanvisning ;)

(säger detta då jag stod och velade länge med vilken kamera jag ville ha och tillslut slog jag bara till och blev jättenöjd. Har aldrig tänkt tillbaka på beslutet, och jag insåg att jag bara hade slösat bort min tid på att fundera. Och ju längre du väntar ju mer nya modeller kommer att släppas och det gör valet ännu svårare så lyd ett gått råd. Slå till nu! :) )

lycka till och tack! :)

Mvh Emil Gustafsson
 
Vad gäller K10D och K20D så går det att åtgärda problemet med ljusmätningen genom att byta mattskivan. Jag har själv kört med min K10D och försett den med en mattskiva från istDS. Den lösningen gör att exponeringsproblemet blir betydligt mindre (knappt märkbart vid normal fotografering). Jag använder på de M42 och manuella K-objektiv. Jag gissar att det funkar lika bra på K20D också.

Så om man är beredd att införskaffa en mattskiva och byta den så går det utmärkt att köra dom kamerorna också.

//Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.