Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra Kamera för Semester i Japan (PAL/NTSC)

Produkter
(logga in för att koppla)

zerowalker

Medlem
Hej,

Tänkte fråga här efter som ja kan ingenting om Kamerar (Iphone användare om man säger så;P).

Och nu är det så att ja kommer åka till Japan och har ett dilemma hur ja ska göra med bilder/videor.
Iphone kommer få slut på minne, och det går ju inte direkt göra något vettigt med det.

Kameror har ju dock minneskort, samt att dom också lär vara extremt bättre i kvalité.

Men tyvärr har ja märkt att Kameror ofta verkar vara Regions Låsta, detta är ju en enorm grej eftersom ja kommer ta kort och filma i ett NTSC land.

Märkte dock att det finns vissa som kan skifta mellan NTSC och PAL?

Har ni någon kunskap kring detta här?

Ja är kräsen på kvalité i sig så vill ju helst ha prisvärdhet (iphone ser ja inte som kvalité btw;P).
Men som sagt kan ja inget, ja vet inte va som är prisvärt eller inte.

Men ja vill kunna filma och ta kort. Och ja antar att kunna ha extern mic är bra,
för ja såg också att ljudet kan vara väldigt bristande eller ha konstigt irriterande ljud med interna micar.


Ja tänkte först en kamera runt 2k,
men verkar ju omöjligt, så är nog villig att betala rätt mycket mer (men inte för mycket) om det blir en värd engångsinvestering så att säga.


Är tacksam för alla tips/förklaringar etc:)!
 
Tror de flesta kameror idag kan ställas in på både och. Fråga i butiken när du är där. Eller köp en kamera här hemma innan så behöver du inte tänka på det överhuvudtaget.
 
Men tyvärr har ja märkt att Kameror ofta verkar vara Regions Låsta, detta är ju en enorm grej eftersom ja kommer ta kort och filma i ett NTSC land.

Märkte dock att det finns vissa som kan skifta mellan NTSC och PAL?

Svar: Du kommer självklart kunna fotografera och filma med en svenskköpt kamera även utomlands, oavsett var i världen du befinner sig.

PAL och NTSC är olika analoga färgsystem och idag spelar de såvitt jag vet mindre roll vare sig du filmar med det ena eller andra formatet (lämnar dock öppet för någon annan med mer kunskap i ämnet).


Så, det är bara att köra på med valfri kamera i Japan.
 
Hmm, ja fick tips på "Sony CyberShot DSC-RX100", och den har va allt ja kan se inte det:(

PAL och NTSC är olika analoga färgsystem och idag spelar de såvitt jag vet mindre roll vare sig du filmar med det ena eller andra formatet (lämnar dock öppet för någon annan med mer kunskap i ämnet).

Problemet är att PAL och NTSC använder två olika El system, 50hz och 60hz.

Detta gör att om Kameran är inställd för ena, blir det flimmer på andra.
Med det menar jag, om du filmar med en PAL inställd kamera i ett NTSC land,
kommer all elektronisk belysning skapa flimmer på filmen.

https://vimeo.com/14885028

Den visar det rätt bra:)
 
Jag kollade upp Sony RX100 och det verkar som att den inte kan byta mellan PAL och NTSC.

Däremot kan uppföljaren Sony RX100ii det, se manualen:
http://docs.esupport.sony.com/dvimag/DSCRX100M2_guide/en/contents/07/03/07/07.html

Det finns två restriktioner:
1) Det är bara kameror som är köpta i PAL-länder som kan byta. De som har NTSC som default kan inte byta till PAL. Så det är bra att köpa kameran i Sverige.
2) Minneskortet behöver formateras för PAL resp NTSC, så det är nog bra med två minneskort så att man inte blir av med filer.

Håller med dig om att det är märkligt att inte alla kameror kan byta mellan 60 Hz och 50 Hz för att undvika flimmer när man reser mellan länder med olika standarder på elnät.
 
Det där va ja vet är bara att Uppspelningen av PAL/NTSC kan visas på TVn i omvandlat format.
Inte att du spelar in i det ena eller andra. Tror IV versionen ska ha det dock.
 
Det där va ja vet är bara att Uppspelningen av PAL/NTSC kan visas på TVn i omvandlat format.
Inte att du spelar in i det ena eller andra. Tror IV versionen ska ha det dock.

I noten under står det att denna inställning påverkar inspelning. Tror snarare att det är en icke-komplett beskrivning av inställningen. Tyvärr är manualer inte alltid skrivna av någon som vet vad som beskrivs.

Jag har en systemkamera Sony a77ii och en kompaktkamera Sony HX90 de har en likadan inställning som påverkar inspelning. Även där behöver minneskortet formateras för antingen PAL eller NTSC.
Noterar att enligt deras manualer så är det bara uppspelning som påverkas, fast uppspelning har jag aldrig provat från kameran.

http://www.sony.se/support/emanual/ILCA-77M2/sv/contents/TP0000247277.html
http://helpguide.sony.net/dsc/1510/v1/sv/contents/TP0000581191.html

Och givetvis står det likadant i manualen för RX100iv...
http://helpguide.sony.net/dsc/1530/v1/sv/contents/TP0000813019.html
 
Ah, dock när ja söker på RX100 så verkar det inte vara för inspelning:S
http://www.dpreview.com/forums/post/54283354

Följde länken, men den diskussionen handlar om att RX100iii köpta i USA inte har möjlighet att växla mellan NTSC och PAL. Och det har de inte, såvida man inte importerar en PAL-variant.

Provade nyss att växla min a77ii till NTSC, hade inte gjort det tidigare. Trots att det i manualen står att det bara gäller uppspelning så blev det så att efter växling så kunde jag välja mellan 60 fps eller 24 fps för videoinspelning. När jag växlade tillbaks till PAL kunde jag åter välja mellan 50 och 25 fps.

Lite förvånande var att ett par testbilder som jag hade på minneskortet fanns kvar efter växlandet fram och tillbaks. Så den fomaterar inte minneskortet helt och hållet, skulle tro att det bara är videokatalogerna som påverkas.

Den här diskussionen på dpreview handlar om liknande frågeställning, fast här framgår även klart att PAL-varianter av RX100ii kan växla mellan PAL och NTSC och det slår på både inspelning och uppspelning. Stackarna i USA får klara sig med bara NTSC, vilket är en ytterst märklig restriktion.
http://www.dpreview.com/forums/post/52444971
 
Senast ändrad:
Oh tänkte inte på det.

Väldigt intressant, läste där men missade den posten.
Ska försöka hitta bekräftelse på det där, typ bild på inställningen eller nåt.

Hur är kameran annars, är den bra, auto fokus och allt va det är?
 
Hmm, ja fick tips på "Sony CyberShot DSC-RX100", och den har va allt ja kan se inte det:(



Problemet är att PAL och NTSC använder två olika El system, 50hz och 60hz.

Detta gör att om Kameran är inställd för ena, blir det flimmer på andra.
Med det menar jag, om du filmar med en PAL inställd kamera i ett NTSC land,
kommer all elektronisk belysning skapa flimmer på filmen.

https://vimeo.com/14885028

Den visar det rätt bra:)


Nej. Flimmer uppstår när du filmar i (eller ur?) fas med belysningen. Prova att sätta din iPhone på 60fps och prova rakt under ett lysrör.

Du har skapat ett problem som inte finns. Japanska turister, om än kameranördar, ställer INTE om sin kamera till PAL när de turistar utan för kejsardömet.

Ska du spela in OCH spela upp på en klump-TV i Japan, ja då kan det kanske vara aktuellt att ställa om till NTSC.
Dagens datorer, mobiler och TV-apparater fixar både 50 och 60fps utan problem.

Jag har själv ställt om hela min kamera utrustning till 60fps för att få samma native framerate i mitt material. iPhone har bara 30 eller 60fps, och då jag vill blanda material så kör jag numera allt på samma - 60fps.

RX100 fixar PAL/NTSC, dock har jag för mig att vid byte så formateras kortet om. Sjukt fin kamera, kan tala gott om både I:an och II:an, de senare är säkert inte sämre men dyrare.

Som sagt, glöm PAL/NTSC, men prova att filma med din kamera under konstgjord belysning så ser du hur flicker uppstår och hur du kommer runt det (ändra slutartiden).
 
Finns också Anti-Flimmer skydd vet jag, min Webbkamera har det (vare sig fps).

Men jo asså grejen är dock också som du gjort, ja vill gärna ha 60fps.
För 60fps är standard på det ja kommer spela upp allt på, vilket är Datorn, 60hz och allt va det är.
Och jo vet att man kan bara sätta om till 50hz, men är onödigt om du kan få 60fps vilket är bättre ändå i mjukhet.
Och är som du säger liksom en standard.

Men vänta, säger du att man kan ställa om version 1 till NTSC och PAL?
Är du helt säker på det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.