Nu sitter jag äntligen här med en Eizo-skärm. Då dyker tanken på ett bra grafikkort för bildbehandling upp. Kör med LR och PS, Premiere KAN bli aktuellt men är inte högprioriterat. Jag har förstått att dubbla LUT är ett måste om man tänker sig att köra på två skärmar.
Vad skall man välja om man vill ha ett bra kort för ändamålet utan att priset rusar iväg allt för mycket. Vad jag förstår är de dyrare korten mer för spel och/eller videoredigering?
I datorn sitter ett AMD Radeon HD 5670. För Eizo CX240 anges upplösningen 1920x1200, men jag får bara 1920x1080. Med min tidigare Asus-skärm gick det bra med 1920x1200, trivs inte Eizo-skärmen med mitt nuvarande grafikkort kanske?
Grafikkortens prestanda spelar en mycket underordnad roll när man arbetar med 2D-bilder (som vi gör), enda undantaget är att PS drar nytta av grafikkortets beräkningskapacitet vid en del realtidsoperationer. Men det ställer faktiskt inga jättekrav på grafikkortet det heller
Så länge vi talar om konsumentgrafikkort (dvs 95% av det du ser i handeln) så handlar prisnivån nästan utelsutande om 3D-prestanda, vilket är viktigt för spel och för de som arbetar med 3D-rendering av något slag (CAD, modellering m m). Det finns i stort sett inga påvisbara skillnader i färgkvalitet mellan billiga och dyra grafikkort - detta eftersom färgerna i det stora hela styrs av huvudprocessorn.
Sedan har du de riktigt dyra grafikkorten avsedda för arbetsstationer och liknande, de är möjligen en aning stabilare över tid eftersom de har mer påkostade komponenter och bättre kylning. Men då talar vi subtila skillnader och rejält dyra kort.
Jag gjorde ett test för ett antal år sedan med billiga och dyra grafikkort med kretsar från både Nvidia och ATI och hur vi än kombinerade märkte vi inga skillnader i färgvisning som låg utanför slumpvariationer. När jag har talat med branschfolk om saken så säger de samma sak: Färgerna påverkas inte i någon mätbar grad av grafikkortet.
Problemet med bildstorlekar (1920x1080, 1920x1200 osv) handlar mer om drivrutinerna (eller kontakterna, vilket du just upptäckte
än om grafikkortet. Så länge vi sysslar med 2D-bild så har även det enklaste av dagens grafikkort mångdubbelt mer prestanda (grafikminne) än vad som krävs för sådana bildstorlekar, eller ens uhd/4k. För 3D-bearbetning spelar som sagt däremot grafikkortet mycket stor roll. Men det berör normalt inte oss fotomänniskor.