Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra funktion i PS, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke H

Aktiv medlem
Hej där!

Jag hittade igår en spännande knapp i PhotoShop, "autunivåer". Den räddade några underexponerade bilder ganska bra...

Nu är min undran till er som kan PS: är det en bra lösning i proffesionella sammanhang, eller bara någon slags dålig kompromiss?

Det var så smidigt att man blev lite misstänksam...

/Micke

Jag vet inte exakt vad den gör med nivåerna vid 'auto' men det blir ofta helt fel, särskilt om du saknar helt vitt/svart i bilden.
Det är bättre att köra med pipettverktyget i "kurvor och nivåer". Då kan man peka på vitt/grått/svart parti och den balanserar ut färgerna mycket bättre. Efteråt får man oftast dra lite manuellt i reglagen för att det ska bli helt bra.

Den är väl ganska bra tycker jag, men det bästa är väl ändå att ställa in dem själv. (Tror jag?)

Välj "Nivåer" och ta den svarta och den vita pipetten (strunta i den grå om du inte är säker på vad som är "riktigt grått").

Lokalisera det som är bildens svartaste respektive vitaste punkt. (I rutan "info" ser du värdena när du för pipetten över de olika pixlarna.)

Klicka med den svarta pipetten på den svartaste punkten och den vita pippetten på den vitaste så ställer sig resten automatiskt.

Så gör i alla fall jag. Vill du ljusa upp/mörka ner kan du använda kurvor, men dra inte för mycket i dem ;)

/Henke

Ps. Proffsen får gärna rätta mig!

Wow!
Jag testade på en gång med pipetten, och det blev ännu bättre än "auto", man lär så länge man lever!!

Min gamla fotolärare(som inte var kompis med PS), sa att sätta sig vid PS, var som att sätta sig vid spakarna till en Boeing 747... Nog för att det känns så alltid!

Tack för hjälpen!

/Micke

Apell skrev:

Välj "Nivåer" och ta den svarta och den vita pipetten (strunta i den grå om du inte är säker på vad som är "riktigt grått").

Lokalisera det som är bildens svartaste respektive vitaste punkt. (I rutan "info" ser du värdena när du för pipetten över de olika pixlarna.)

Klicka med den svarta pipetten på den svartaste punkten och den vita pippetten på den vitaste så ställer sig resten automatiskt.

/Henke

Ps. Proffsen får gärna rätta mig!

Jag är absolut inget proffs, men om jag förstår saken rätt så är det väl just så här som Auto-levels gör! Men istället för att själv leta upp den svartaste och vitaste, så gör datorn det.

/Prüzze (www.pruzelius.com)

Micke H skrev:

Min gamla fotolärare(som inte var kompis med PS), sa att sätta sig vid PS, var som att sätta sig vid spakarna till en Boeing 747... Nog för att det känns så alltid!
Visst är PS ganska stort men SÅ stort är det inte. MS Word har nog fler funktioner. Att lära sig det nödvändigaste är heller inte alls svårt...bara intressant.

Ok,det kan nog vara så. *s*

Fördelen som jag i min snabbhet missade att nämna är att man kan fuska lite med valet av den svartaste resp. vitaste och på det sättet fejka ljushet/mörkhet ;)

/Henke

Men som sagt var, detta är som jag gör, självlärd på PS...

Jag tycker det funkar bra att dra i "trianglarna" i levels/nivåer. Speciellt att flytta medelgrått.
Kurvorna är bra om man har en bild där skuggorna har sotat igen.

Hittade denna länk för ett tag sedan, har inte hunnit läsa och kommer inte ihåg om det var här eller på någon annan sida... näja här är den iaf.

Mitt tips är att använda nivåer, trycka på auto-knappen och sedan gå in på de tre kanalerna och titta vilken inställning Photoshop valde. Om man hajar principerna för hur nivåer fungerar och vilka underverk både kontrast- och färgmässigt man kan göra med dessa enkla reglage (totalt tolv stycken) har man kommit långt.

Erik skrev att kurvor är bra om skuggor har sotat igen. Jag tycker gammaändringen vid nivåerinställningen ger mig tillräcklig kontroll.

För ett normalt motiv med himmel använder jag den dock alltid i kombination med att köra "Select->Color range" och högdager för att på ett smidigt sätt "efterbelysa" det ljusa och inte tappa i kontrast där.

Kurvor är fasligt kraftfullt men svårt att behärska (tycker jag i alla fall). Som jag förstått det är de bra om man endast vill göra en ändring av bilden (och inte t.ex. meka med ett högdagerlager). Den normala formen på kurvan med tå och skuldra motsvarar ju svärtningskurvorna för film och fotopapper!

För övrigt bör man ändra procentvärdet till minsta möjliga för klippningen som autonivåer gör!

man kan ändra på inställningarna för autonivåerna själv så den inte tar i så hårt (eller hårdare om man nu vill det) när man kör med autonivåer.
skitbra! jag använder nästan jämt autonivåer. och om färgerna blir fel ibland, så kan det ibland hjälpa att man först hårddrar ljust och mörkt "för hand" och sen kör auto. men som sagt så funkar det inte alltid.
men mina egna förinställningar på autonivåerna funkar som en klocka tycker jag.. :eek:)
blir precis som jag vill ha det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar