Annons

Bra fotoställen runt om i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Jag önskar en plats på denna sida där man kan skriva in sina smultronställen för fotografi på olika platser i Sverige.

Jag som är bosatt i Västmanland, Västerås skulle tex under just rubriken Västmanland eller Västerås kunna tipsa om Vallby Friluftsmuseum för gammeldags miljöer med djur eller Askövikens naturreservat för fågelobservationer osv.

Om fler skulle ge tips från deras orter skulle vi snart ha en stor "databas" med bra fotoställen runt om i Sverige.

Visst skulle man kunna köra detta i en vanlig forumtråd men jag tror att kvaliten skulle bli bättre om det hela strukturerades upp lite, efter län/ort tex.

Det förra förslaget var lite mer omfattande än vad jag hade i tanken, icke desto mindre bra förslag dock. Jag hade inte tänkt mig så mycket en reseskildring, utan mer en uppslagsbok med vackra platser runt om vårt land. Kan bara hoppas att admin får upp ögonen för detta förslag och fattar tycke för det..

Smultronställen har som sagt varit på tapeten tidigare. I somras la jag fram ett förslag till redaktionen och erbjöd mig att upprätta en omfattande lista med svenska smultronställen. Tanken var att utgå från Lars Magnussons bok "Se Sverige" som täcker en hel del trevliga platser (650 smultronställen) runt om i landet. Beskrivning av vad man som fotograf kan förvänta sig av platsen samt vägbeskrivning var det som skulle tas upp.

Förslaget mottogs positivt av David & CO. Jag kontaktade därefter bokförlaget för att få "grönt ljus" att använda boken "Se Sverige" som basmaterial till upprättandet av smultronställena för fotosidan. Bokförlaget tyckte det lät som en mycket trevlig idé och lovade ta kontakt med Lars Magnusson. Tyvärr var han på semester just då. Men brev skrevs och skickades till honom - jag väntar dock fortfarande på svar..

En klickbar Sverigekarta med de olika smultronställena var också i tankarna, men det visade sig visst bli för dyrt att genomföra. Så det hela rann liksom ut i sanden.

Men jag är fortfarande sugen på att åta mig uppgiften att sammanställa smultronställen över hela Sverige. Om redaktionen är med på det vill säga. Sedan är frågan om man verkligen behöver författaren Lars Magnussons tillstånd för att använda hans bok som källa.

Är det möjligt att utgå från hans bok och då ta upp merparten av de nämnda smultronställena och sedan skriva egna komprimerade formuleringar baserat på bokens textinnehåll? Man plagierar ju inte texten rakt av då, utan använder mer boken som en kunskapskälla att skriva nytt material ifrån. Är det någon som har full koll på vad som gäller här?

Kanske skulle det finnas en liten funktion i var och ens profil där man skulle kunna skriva in om man vill rekommendera något smultronställe.
Då kan man kliva runt lite på olika medlemmars sidor och det kanske även skulle leda till ett ökat bildkommenterande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar