Annons

Bra fotoskrivare för max 5000?

Produkter
(logga in för att koppla)

wenzlaff

Medlem
Har lite dålig koll på detta, så jag undrar vad som kan vara vettigt att satsa på?

Har en Canon EOS 20D och vill ha en skrivare som klarar av att matcha denna hyfsat.

Intressant är ju också ekonomin för drift, dvs. färgpatroner. En del måste man ju köpa 5 separata patroner till, och en del andra bara en eller två. Vilket är att föredra?

Funderar på Epson Stylus Photo R300, men den verkar dyr i drift...

Epson R1800 fick betyget "TOPPKLASS" i senaste FOTO "Superb fotokvalitet".
Riktpris 6500:- så den går nog att hitta för 5000:-

Men FOTO ansåg att den var mycket dyr i drift.

Jag har pratat med en del som har Canons Pixma 5000 eller vad den heter och de verkar väldigt nöjda. De utskrifter jag sett är jag väl benägen att hålla med om att det blir bra. Den är dessutom betydligt billigare än din budget.

/Maverick

Hej,
Jag har en Canon Pixma IP5000, och är mycket nöjd med mina utskrifter.
Den kostar ca 2000:-

Jag använder Ilfords Gallery papper.De finns i blankt, matt och pearl.
Till dessa finns speciella skrivarprofiler för Canon skrivare på Ilfords hemsida.
Ilford Gallery InkJet Ilford Gallery Inkjet

Kolla också på Canon Pixma ip8500. den är strået vassare och kostar strax under 4000:-

// Conny

connyM skrev:
Kolla också på Canon Pixma ip8500. den är strået vassare och kostar strax under 4000:-

// Conny
Är själv nyfiken på Canon Pixma IP8500. Ska tydligen vara bland de billigare i drift och ge hög kvalitet. Separata bläckbehållare för alla 8 färgerna.
Utbytbart skrivarhuvud (ska hålla 5 år).
Har tydligen fått "Bäst i test" i Mikrodatorn.
Var även snabbare än andra motsvarande HP och Epson i någon test (ska försöka hitta den testen, åtekommer).

Någon som sett test av bildkvalitet för denna?
http://www.dustinhome.se/dacsaporta...wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010071928 (3744 kr, Dustin)

Jag har också en ip5000 och är nöjd. Som svar på andra delen av din fråga så ska du sträva efter separata färgpatroner om du vill ha ekonomi. Annars innehåller samma patron 3 olika färger och måste slängas när en av färgerna tar slut. Canon skrivaren är mycket färgekonomisk när jag jämför med den HP jag hade innan.

Hur är det med livslängden på utskrifterna från Canons skrivare nu för tiden? De låg ju en bit efter Epson tidigare...

//jns

Det är ju lite beroende på hur stort du vill kunna skriva ut, om du du vill att utskrifterna ska vara arkivbeständiga eller inte? Kan du tänka dig en begagnad skrivare eller ska den vara ny?

Jag var själv i din situation i våras och kikade runt en del. Mina krav/önskemål var att kunna skriva ut i A3+ och att utskrifterna inte skulle blekna. Till slut fastnade jag för Epsons 2100 som ger arkivbeständiga utskrifter och kan skriva ut i A3+, inkl att man kan använda rullpapper och skriva ut panormautskrifter med en bredd på 33 cm och max 10 meter långt! Nackdelen med den skrivaren är att utskrifter på helblankt papper kan uppvisa en del färgskiftningar om man tittar på dem från sidan, nu gillar jag inte helblant utan använder Ilfords Smooth Pearl papper, som ger en härlig lyster och känsla, och Epsons Archival Matte. Skivaren har 7 patroner som går att byta en och en. 2100 är nu ersatt med 2400 och det bör dyka upp en del begagnade 2100 när den nya 2400 kan levereras.

/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar