Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bra festbilder
- Trådstartare Fredrik_p
- Start datum
Roq
Aktiv medlem
Det kommer inte att gå ett ge råd om de inställningarna tyvärr... Förutom att ISO ska vara högt.
Däremot är en riktig blixt (inte den inbyggda) bra att slå i väggen eller taket - det gör mycket och räcker gott och väl till festbilder.
Annars är det ett ljusstarkt objektiv som gäller.
Mvh
Däremot är en riktig blixt (inte den inbyggda) bra att slå i väggen eller taket - det gör mycket och räcker gott och väl till festbilder.
Annars är det ett ljusstarkt objektiv som gäller.
Mvh
nosferatu
Aktiv medlem
Jag håller med Urban, en extern blixt kommer medföra att en betydligt större del bilder blir bra. Bilder utan blixt kommer antagligen bli suddiga, dels på grund av ljusförhållandena, dels för att jag inte tror du har ett särskilt ljusstarkt objektiv, dels för att människor på nyårsfest sällan står stilla. Bilder med den inbyggda blixten kanske inte blir suddiga, men sällan snygga.
Med extern blixt kan du välja slutartid och bländare manuellt, t.ex. 1/60s f/4 ISO200, och låta blixten kräma på så mycket som behövs. Exponeringskompensation ljusare/mörkare görs lätt på blixten.
Med extern blixt kan du välja slutartid och bländare manuellt, t.ex. 1/60s f/4 ISO200, och låta blixten kräma på så mycket som behövs. Exponeringskompensation ljusare/mörkare görs lätt på blixten.
Bilagor
T. Guldstrand
Aktiv medlem
är inte detta mycket samma som vimmelfotografering?!
nackdelen med fotosidan är att det startas alldeles för många trådar med liknande ämnen, finns garanterat denhär infon i någon gammal tråd.
Inte min mening att låta sur eller ngt, men det börjar bli väl rörigt med alla trådar som skapas huller om buller här, eller är jag ensam om att tycka det?!
nackdelen med fotosidan är att det startas alldeles för många trådar med liknande ämnen, finns garanterat denhär infon i någon gammal tråd.
Inte min mening att låta sur eller ngt, men det börjar bli väl rörigt med alla trådar som skapas huller om buller här, eller är jag ensam om att tycka det?!
mannbro
Aktiv medlem
Tobias, du är nog inte ensam om att tycka att det startas för många trådar, men det kanske inte är så lätt för en nybörjare som precis köpt en instegskamera att veta att den korrekta terminologin att söka efter är vimmelfoto, så lite slack tycker jag allt att vi lite mer rutinerade forumrävar kan kosta på oss att ge våra nyblivna forumvänner.
Fredrik:
Som nämnts, extern blixt är bra, men inte nödvändigt. Jag skulle rekommendera läge M, ISO 400, maximal bländare, 1/30 sek slutartid och den blixten (den interna om du inte har extern) i automatiskt (TTL)-läge som utgångsvärden att börja labba utifrån, men allt beror på hur ljuset ser ut, och vilken karaktär du vill ha på bilderna.
Börja där och experimentera vidare!
Sök också på vimmel på forumet, så kommer du att ha många timmars läsning med många tips.
Fredrik:
Som nämnts, extern blixt är bra, men inte nödvändigt. Jag skulle rekommendera läge M, ISO 400, maximal bländare, 1/30 sek slutartid och den blixten (den interna om du inte har extern) i automatiskt (TTL)-läge som utgångsvärden att börja labba utifrån, men allt beror på hur ljuset ser ut, och vilken karaktär du vill ha på bilderna.
Sök också på vimmel på forumet, så kommer du att ha många timmars läsning med många tips.
Hildingsson
Aktiv medlem
jag kan rekomendera denna texten http://www.99.se/digitalfoto/232622-vimmelfotografering-tips-tricks.html
Jag jobbar för Efterfesten och med hjälp av det jag lärde mig där så förbättrade jag mina bilder betydligt, och den gav en bra förklaring på hur det fungerar med blixt och befintligt ljus.
läs med nöje!
Jag jobbar för Efterfesten och med hjälp av det jag lärde mig där så förbättrade jag mina bilder betydligt, och den gav en bra förklaring på hur det fungerar med blixt och befintligt ljus.
läs med nöje!
defuncta
Aktiv medlem
Tobias, du är nog inte ensam om att tycka att det startas för många trådar, men det kanske inte är så lätt för en nybörjare som precis köpt en instegskamera att veta att den korrekta terminologin att söka efter är vimmelfoto, så lite slack tycker jag allt att vi lite mer rutinerade forumrävar kan kosta på oss att ge våra nyblivna forumvänner.
Fredrik:
Jag prövade använda ISO 400 blänfare F4 slutartid 1"3 och inbyggda blixten.. Men tycker allt blir jätte suddigt varför?
mvh C
defuncta
Aktiv medlem
Därför att 1"3 betyder 1,3 sekunder så det är helt enkelt skakningsoskärpa. Ställ in slutartiden på 30 för att få 1/30 sekund
Okey nu funkar det bättre. Men hur gör jag om jag vill att förgrunden ska vara i fokus och tas med en gång med blixten och bakgrunden skall exponeras längre?
mvh C
Kalle_B
Aktiv medlem
Okey nu funkar det bättre. Men hur gör jag om jag vill att förgrunden ska vara i fokus och tas med en gång med blixten och bakgrunden skall exponeras längre?
mvh C
Alltså, du måste hålla isär begreppen... Allt exponeras lika länge, hur du än vrider och vänder på det så blir det så, går inte att trolla... Kameran kan inte exponera olika länge på olika delar av motivet. Prova kör framåt samtidigt som du backar med bilen...
Men jag tror jag förstod vad du ville genomföra. Jag brukar säga att kan man bara grundstenarna i fotografering så kan man nog lösa alla problem som finns inom detta om man kan tänka och klura i logiska termer.
Ljus är svaret på alla frågor. Mer ljus eller mindre ljus. För att reglera ljuset så finns massor av olika sätt, både i kameran och externt.
Vill du att förgrunden (person) skall vara skarp och rätt exponerad med att bakgrunden skall ha rörelseoskärpa så måste du alltså ha varierande ljusmängd under fotograferingen eller otroligt snabb bakgrund som skapar samma effekt.
Så tänk efter nu. Hur skall du bära dig åt för att få en förgrund att bli stilla och skarp medans bakgrunden blir bra exponerad men med rörelse?
Ledtråd, blixt ger effekt på nära håll att den fryser fast motivet.
Anledningen till att jag är jobbig och inte svarar är inte att mästra eller vara en viktigpetter, snarare att jag brinner för fotograferingen och vill hjälpa andra att lyckas. Jag tror folk lyckas bättre genom att själv klura och fundera, detta leder nämligen till att du kanske löser andra problem som dyker upp om några dagar helt själv! ger jag dig svaret nu så vet du hur du löser detta, men inte varför. Fotografering är en utmaning och blir också roligare om man får lösa problem. Lycka till
hbengtsson
Aktiv medlem
Manuellt läge, ISO 400, blixt på andra ridån, 1/10-1/15 sådär...försök hålla kameran sill. Pröva dig fram med slutartiderna.
RE1NE V1NDEBR0
Avslutat medlemskap
och då var den diskussionen igång... blixt på andra ridån har bara en effekt om man har nåt som rör sig i en speciell riktning i bilden... i det här fallet (vimmelfoto) har det ingen som helst effekt på slutresultatet utan det är bara en preferens hos fotografen om han vill ha blixten på första eller andra ridån...M blixt på andra ridån, 1/10-1/15 sådär...
TS:
Kalle_B var lite klurig men kanske kan hjälpa lite mer:
ställ in slutare och bländare manuellt så att du underexponerar bilden med 1-2 steg... du kan ställa ISO så du hamnar på typ 1/10 i slutartid...
fäll upp den inbyggda blixten (antar att du inte har en extern än) och ställ in den på TTL...
fire away... och håll koll på om ljuste ändras så att du måste ändra slutartiden för att få bilden underexponerad
PS...
köra utan blixt på en fest i becksvarta sverige är nog dömt att misslyckas om man inte har väldigt ljusstarka objektiv och lite erfarenhet och modeller som har vett att stå still...
Fest-belysning @f/5.6 @1/90 betyder antagligen en maaaaaaassa ISO
(12800 typ när jag nu kollade i mitt vardagsrum)
DS
Senast ändrad:
ESS
Aktiv medlem
Måste säga att jag är så otroligt nöjd med kombon D40 + SB400. Så väldigt liten och smidig kombo som går hur bra som helst att slå i taket (eller en vägg). Skulle jättegärna köpa en Canon systemkamera pga vissa av deras objektiv men kan inte för jag vill inte vara utan en blixt i SB-400-storlek...
RE1NE V1NDEBR0
Avslutat medlemskap
Måste säga att jag är så otroligt nöjd med kombon D40 + SB400. Så väldigt liten och smidig kombo som går hur bra som helst att slå i taket (eller en vägg). Skulle jättegärna köpa en Canon systemkamera pga vissa av deras objektiv men kan inte för jag vill inte vara utan en blixt i SB-400-storlek...
visste inte att SB400 gick att vinkla... aldrig hållt i en sån... räcker kraften till att slå i taket? den verkar inte överdrivet kraftfull
nosferatu
Aktiv medlem
Inte läst alla inlägg, men visst kan man höja ISO för att få mer exponering på bakgrunden vid blixtfoto?
Bilden nedan tagen handhållet med popup-blixt, ISO1600 f/2,8 1/8s
Blixt för att få belysning på flaggan, högt ISO för att även bakgrunden ska komma med.
Bilden nedan tagen handhållet med popup-blixt, ISO1600 f/2,8 1/8s
Blixt för att få belysning på flaggan, högt ISO för att även bakgrunden ska komma med.
Bilagor
ESS
Aktiv medlem
visste inte att SB400 gick att vinkla... aldrig hållt i en sån... räcker kraften till att slå i taket? den verkar inte överdrivet kraftfull
SB400 går utmärkt att vinkla, den är väl kanske hälften så kraftfull som proffsmodellerna men det motsvarar ju bara att höja ISO:t ett steg. Förstår varför man behövde feta blixtar förr när man hade ISO50-film i kameran men nu räcker det ju bara med att höja iso till 800 så kan du studsa mot ett kyrktak