Annons

Bra digitalkamera 5-7 kkr

Produkter
(logga in för att koppla)

xeniac

Ny medlem
Jag tänker köpa en digitalkamera i 5-7000 kronors-klassen. De två jag är mest intresserad av är Olympus 3020z och Canon PowerShot S30. Alla med erfarenheter av någon av kamerorna får gärna skriva ner sina åsikter här. Finns det någon annan kamera i denna prisklass jag bör kolla på?

Jag vill ha en hyfsat liten kamera med mycket bra bildkvalitet och gärna stabil känsla.

Tack på förhand!

/micke

PS. Jag har sett på många exempelbilder tagna med olympus 3020z att det är irriterande lila-röda kanter på t ex stolpar eller master mot ljus bakgrund. Vad beror detta på? Finns det en lösning (t ex bildbehandling)?
 
xeniac skrev:
PS. Jag har sett på många exempelbilder tagna med olympus 3020z att det är irriterande lila-röda kanter på t ex stolpar eller master mot ljus bakgrund. Vad beror detta på? Finns det en lösning (t ex bildbehandling)?

Chromatic abberation kallas det visst på engelska. Ett fenomen som har sin grund i optiken - även analoga kameror har lite av det där - och syns i varierande grad hos dom flesta digitala kameror.
Ljuset bryts olika i linser beroende på våglängd. Man kompenserar det med t.ex. APO-glas för att få de olika våglängderna i ljuset att sammanföras i bildplanet. De billigare digitalarna har inte så avancerad optik som systemkameror så där syns det mer.
Blooming kommer också in i bilden. När starkt ljus träffar ccd'n i digitala kameror kan den bli mättad och "spilla" över information till kringliggande pixlar. I kontrastrika motiv leder det tillsammans med kromatisk aberation till fenomenet du beskriver. En del kameror är bättre i detta avseende än andra.
Det kan fixas till i programvaror. Det går ganska bra att ta bort det värsta i Photoshop.

Mvh Hasse
 
Ta en titt på nikon coolpix 995.Säljs nu till bra pris 6-7000kr.Underbar kamera som har alla tänkbara inställningsmöjligheter och skarp optik.Närbildmöjligheterna är bäst i klassen.Ca.2cm.Köp en,jag har en själv.
 
Tycker du ska fundera en extra gång på vad du ska ha kameran till innan du slår till. Vad är viktigast, mycket bra bild, storleken på kameran, mycket zoom? Det finns riktigt många kameror i din prisklass att välja mellan.

När man kommer över 5 tusen kronors strecket skulle nog jag säga att man har gallrat bort de dåliga kamrorna. Själv har jag en Canon Digital IXUS V, som jag är nöjd med. När jag köpte den var den minst på marknaden, 87x27x60, kan minnas fel men det är något där ikring. Detta medför att man alltid kan ha den med sig var man än går. Vilket man inte gärna gör med en större kamera, det är iaf min erfarenhet. Nackdelen med en liten kamera är att optiken blir sämre. Eller kanske mindre bra, för det är inte dålig optik i min IXUS.

Sen är det ytterligare en fråga man bör ställa sig. Vad ska man ha bilderna till? Ska man skriva ut bilderna i A5-A4 räcker det med en kamera som klarar upplösningar mot 1600x1200 och 2Mpixel men gärna högre 3-4Mpixel. Ju högre ju bättre, det är ju inte ovanligt att man vill beskära bilderna lite. Är det däremot bilder för webpublicering räcker det med råge med en kamera på 2Mpixel.

Lycka till, det är inget lätt val.
 
köp åtminstone 3M
kolla upp olympus 3020z (har den själv och är grymt nöjd, enda minuset är att den är lite stor)
www.cyberphoto.se
har skrivit ut en del via colormailer.com, kan ju inte annat än häpna över vilken kvalite det blev, detta då från en 3M kamera. under 3 kr per kort :)

/mvh hj
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.