Annons

bra diakopior

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotogenet

Aktiv medlem
jag undrar om ni har några tips på labb som
gör bra kopior från 24x36 dior?
jag har hitills mest dålig erfarenheter,
som damm/repor som kommit med på kopian,
de "halvdigitala" labben, som använder t.ex. frontier har varit bättre, men då har färgerna inte stämt riktigt med orginalet, oftast då
det har varit bilder med häftigt ljus, som t.ex. midvinterbilder från lappland.
är handgjorda kopior det bästa alternativet?

Frontier

Jag har lite svårt att svara på var du får de absolut bästa diakopiorna...

Jobbar själv dagligen med 2 stycken Frontierlabb och det e ju faktiskt så att det är svårt med den tekniken att kopiera ett dia och få ett nästan identiskt resultat. Det blir bra, fast inte identiskt, iaf inte när det gäller färger. Det bästa du kan göra tycker jag är att du ber det närmaste Frontierlabbet du har scannar dina bilder så högupplöst som dom kan och lägger dom på CD åt dig. Sen kan du justera färmättnad mm i PS. Det tycker iaf jag ger det absolut bästa resultatet. Men det är väldigt mycket pill med det. Sen kan du ju göra en kontakt karta i PS på samma bild med lite olika färgjusteringar och låter labbet kopiera den åt dig.När du lokaliserat den rätta bilden lämnar du in den färdigjusterade bilden för kopiering. Men som sagt, det blir rätt mycket extra tid, men det kan det vara värt om du t.ex. ska ställa ut bilderna eller något sånt.

//Jonas

Jag har samma erfahenhet.

Jag har gjort en del kopior från dia på vanligt snabblabb. Oftast riktigt uselt resultat. Fel färger och ibland utfrätta färger.

Då är det en bättre metod att scanna själv, då får man lite bättre kontroll. Men lämna till ett labb som inte gör några justeringar av dina bilder. Om du har ställt in allt som du vill ha det i Photoshop så vill du ju inte att labbet ändrar i det. Men då kan du behöva en ICC-profil så att du får koll på hur det blir när de kört ut dina bilder.

Annars är manuella diakopior det allra bästa. Men det kostar lite mer. Jag har gjort en kopia av bilden med eld som ligger i album här på FS. Den blev riktigt bra och hon som gjorde den prickade precis rätt. Närmare originaldiat än kopian som händer på väggen här hemma tror jag inte man kan komma.

Men det är naturligtvis dyrare. En 100-lapp har jag för mig att jag betalade för en A4-kopia. (Proffslabbet i Malmö).

/Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar