Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra charter resmål för barnfamiljer, 1 v i mars eller april?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjo!

Jo, det är så att tjocka släkten skall ta sig iväg på en charter i mars eller april. Vi skall vara borta 1 vecka och farsgubben vill prompt kunna bada i havet, vilket innebär att det är bra om det är hyfsat varmt denna tid. Det är två familjer med barn i åldrar 4-11 så det är bra om det är barnvänligt.

Vi har kikat lite på det gamla vanliga Lanzarote, Tenerifa och Gran Canaria. Men även lite på Egypten. Är det någon som har tips på något smultronställe?

Resekatalogerna framställer ju bara allt som det självklara paradiset, men blir ju bara så trött av och titta i dessa pinsamma kataloger! Så mitt hopp står till er annars så kloka forummedlemmar!

Dela med er av erfarenheter nu! (Ni får ju gärna delge lite tips på fotomiljöer när ni ändå är på g...)

onekligen ont om charterresenärer i detta forum får jag säga... Kom igen nu, nån måste väl ha erfarenheter att dela med sig av!

Jag är väl inte någon charterturist direkt, jag trivs bäst hemma där allt fungerar som man är van vid att det skall vara. Men för några år sedan lät jag mig övertalas att fara till Teneriffa, barnen var 1, 5 och 7 år. Tror vi var där i mars och vädret var perfekt för mig som inte vill ha jättevarmt. Vi hyrde bil och det fanns gott om fina fotomöjligheter, speciellt i området runt vulkanen, Tejde. Barnen trivdes också bra, men jag vill minnas att dottern levde på köttfärssås (med eller utan pizza under) hela veckan. (Lite less blev hon dock på alla som skulle känna på hennes ljusa hår, jag trodde de hade sett tillräckligt med blonda barn för att ha känt färdigt, men icke.) Så slutsatsen är att jag kan rekommendera Teneriffa.
Lycka till med semestern

//Susan (Som tänker släpa med familjen till Lofoten och Abisko i sommar.)

Jag rekomenderar Gran Canaria, hyr en bil och åk upp bland bergen.
helt underbara miljöer för foto, samt trevliga matställen där man kan få sig lite mat och en pilsner

Sådärja, nu börjar det släppa!

Tack för tipsen!

Fler erfarenheter? Nån som testat på Egypten kanske?

Vill du bada i havet är det Egypten som gäller, i a f o målområdet är medelhavet och dess närområde. Kan ni åka lite längre är det väl Gambia, Brasilien, Mexico eller Thailand som gäller för "normalcharter".

Går det att tulla på "bada i havet-karavet" rekommenderar jag Teneriffa. Fantastisk natur, ett antal olika klimatzoner. Ska ni bo bra med barnen är det väl Sunwing Fanabe, http://www.ving.se/sunwing/, som gäller.

Joker skrev:
Vill du bada i havet är det Egypten som gäller, i a f o målområdet är medelhavet och dess närområde. Kan ni åka lite längre är det väl Gambia, Brasilien, Mexico eller Thailand som gäller för "normalcharter".

Går det att tulla på "bada i havet-karavet" rekommenderar jag Teneriffa. Fantastisk natur, ett antal olika klimatzoner. Ska ni bo bra med barnen är det väl Sunwing Fanabe, http://www.ving.se/sunwing/, som gäller.

ja, sunwing verkar ju bra. Får kolla upp det lite närmare. Längre bort än medelhavet och dess närområde är nog inte tänkbart, då det är 1 vecka som gäller.

Man behöver def inte bo på ett Sunwing hotell bara för att man åker m barn tycker jag.

Skulle fundera på Teneriffa alt Egypten. Det senare alternativet har ju kanske mer annorlunda kultur vilket kan vara intressant ur fotosynpunkt om det är människor o stadsmiljöer du vill fota. Teneriffa om det är mer natur/vyer du vill fota.

Men tänk på att muslimer inte alltid vill fotograferas utan att du kanske måste fråga innan.

Teneriffa har jag inte varit på, men däremot i Hurghada i Egypten. Vi var ett sällskap på 10 pers varav 6 barn (den yngsta 8 mån). Maten är kanske dock roligare på Teneriffa än i Egypten men vattnet i havet kallare också.

Jag ÄLSKAR Gran Canaria!!!

Vi är nyss hemkomna från en vecka på Gran Canaria och Playa del Ingles. Det var SUPER!!! När vi åker vill vi bo centralt på orten, nära till restauranger och shopping, nära till strand. Egen pool. Våra barn är 2 och 4 år gamla. Vi åker aldrig till resorter eller stora hotellkomplex typ sunwing.

Just Playa del Ingles var toppen med barn. Mycket att gå och titta på. Sen måste man ju göra den obligatoriska utflykten till Palmitos park (man tar förslagsvis lokalbussen dit). http://www.palmitospark.es/palmitos/

Sen finns Aqualand i Playa del Ingles. Dromedarridning i Maspalomas. Massa marknade på olika dagar runt om (buss funkar bra på GC).

Hade våra barn varit lite äldre skulle jag nog velat testa den där ubåten i Puerto Mogan.

Vi åkte med Apollo och bodde på Don Pedro i en trerumslägenhet. Supernöjd med boendet!

http://www.apollo.se/Travelling+wit...les/Playa+del+Ingles/Apartments/Don+Pedro.htm

Jag har bara varit på Lanzarote och Teneriffa två gånger och det var i början av 90-talet så jag minns inte dom ställena så bra tyvärr.

(Jag har varit på Gran Canaria 6 gånger totalt, återvänder gärna. Vi fotade massor bla i Palmitos park men även mycket sanddyner i Maspalomas *L* så fotomässigt duger GC utmärkt!)

Eilat

Eilat i Röda Havet uppfyller med råge alla dina ösnkemål. Jag har förmånen att bo där fyra månader per år och kan därför rekommendera det. Skillnaden med Egypten är att det är mer västerländskt. Inga försäljare som hänger efter dig hela tiden och så är det mycket renare och lättare med språk. I Sinai ser man aldrig några kvinnor, utom turister. I Israel är det tvärt om.

Re: Eilat

hornavan skrev:
Eilat i Röda Havet uppfyller med råge alla dina ösnkemål. Jag har förmånen att bo där fyra månader per år och kan därför rekommendera det. Skillnaden med Egypten är att det är mer västerländskt. Inga försäljare som hänger efter dig hela tiden och så är det mycket renare och lättare med språk. I Sinai ser man aldrig några kvinnor, utom turister. I Israel är det tvärt om.

Johan!

Nyttjar tråden här lite för att fråga hur varmt det är i Eilat i december-januari? I luften o i havet.

Och om du ev känner till någon som skulle kunna tänka sig vara intresserad av ett semesterhusbyte i Eilat. Ett byte mot vårt hus i Luleå alltså. Jag kan maila dig bilder i så fall.

P.S Objektiven jag köpte av dig funkar bra för övrigt!

Senast ändrad:
Tack för alla tips! Det uppskattas verkligen!

Daniel: Zakynthos verkar vara lite kyligt i mars-april. Så vi får hålla oss till Gran Canaria, Egypten eller Israel:

Israel har dock blivit bortröstat av diverse anledningar, i synnerhet politiska men det behöver vi inte gå in på närmare...

Egypten likaså, får vi ta en annan gång.

Nu verkar det luta åt Gran Canaria, närmare bestämt Lanzarote. Framför allt är det naturen som lockar, samt att avstånden är små vilket gör att man kan hyra en bil och utforska många platser på bara en vecka. Vi har hittat en plats på södra delen av ön som heter Playa Blanca som verkar intressant, någon som vet nåt mer om den?

Playa Blanca är perfekt för barnfamiljer. Vi har bott där två gånger (på Fritidsresors anläggning, Playa Flamingo). Fin, skyddad strand och nära till byn med bra restauranger och butiker.

Hyr bil och kör upp till Timanfaya, nationalparken med vulkanerna. Där finns hur mycket motiv som helst, även längre norrut är ön väldigt fotomässig.

I Guinate (på norra delen) finns (ja, fanns iaf när vi var där sist, för fem år sedan) en fin fågelpark, också tacksamt fotomässigt!

Trevlig resa!

FredrikB skrev:
Playa Blanca är perfekt för barnfamiljer. Vi har bott där två gånger (på Fritidsresors anläggning, Playa Flamingo). Fin, skyddad strand och nära till byn med bra restauranger och butiker.

Hyr bil och kör upp till Timanfaya, nationalparken med vulkanerna. Där finns hur mycket motiv som helst, även längre norrut är ön väldigt fotomässig.

I Guinate (på norra delen) finns (ja, fanns iaf när vi var där sist, för fem år sedan) en fin fågelpark, också tacksamt fotomässigt!

Trevlig resa!

Låter ju kanon det där! Det är just Fritidsresors anläggning Playa Flamingo som är aktuell!

Timanfaya har jag redan pejlat in lite smått, verkar klart intressant.

Kan ju bli hur bra som helst det här!

Bokat och klart! Blev Playa Blanca på Lanzarote. Första riktiga tok-chartern faktiskt. Skall bli intressant.

Fråga: Hur är det med stöldrisk på Kanarieöarna? Jag menar, kan man knalla omkring med en kamera och objektiv hängades på axeln? Givetvis gäller ju sunt förnuft, men jag menar om man måste vara mer vaksam än exempelvis här hemma?

mange78 skrev:
Bokat och klart! Blev Playa Blanca på Lanzarote. Första riktiga tok-chartern faktiskt. Skall bli intressant.

Fråga: Hur är det med stöldrisk på Kanarieöarna? Jag menar, kan man knalla omkring med en kamera och objektiv hängades på axeln? Givetvis gäller ju sunt förnuft, men jag menar om man måste vara mer vaksam än exempelvis här hemma?

Fritidsresor lär ha en heltidsanställd guide som bara jobbar med att ta hand om alla polisanmälningar som deras gäster måste göra.

mange78 skrev:

Håll ögonen på prylarna, det är väl det bästa råd man kan ge. Helt OK att hänga kameran på axeln, men jag brukar hålla ena handen på den i de lägena, speciellt i trånga miljöer (marknader, gallerior o d). Kameran på magen är bättre ur stöldrisksynpunkt. Man får ta att man ser ut som en TURIST... :)

Trevlig resa, förresten!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar