Annons

Bra bländare till Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

kyr

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett nytt objektiv till min Pentax K100D med en bländare på 2,8 eller bättre. Helst av allt vill jag ha ett vidvinkelzoom med med en bra bländare blir de rätt dyra till Pentax och jag har inte råd att lägga ner mer än ca. 4000 kr.

Är det nån idé att köra på ett normalzoom med bra bländare och sen köpa en vidvinkelkonverter som man kan använda vid behov? Hur funkar sånt? Kan man använda konverter på zoom eller bara på fast brännvidd?

Korkad tjej, kanske ni tänker, men faktum är att jag är rätt vilse när det gäller kamerautrustning så alla tips är varmt välkomna!
 
Lars Patrik: Jag har kikat på den och brännvidden skulle passa perfekt, dessvärre behöver jag en bättre bländare. Jag kör med standardobjektivet nu med f/3,5-5,6 och man märker att kvalitén på bilder utan blixt aldrig är helt hundra. Så bländare 2,8 rakt igenom är det ultimata, annars därikring. Men tack ändå! :)
 
Kent: Nej, jag har nästan förstått att det inte kommer hamna under 4000 kr, men då får jag fortsätta spara ett tag till. :)

Egentligen ligger tyngdpunkten på en bra bländare. Vidvinkel kommer i efterhand.

Vet du något om konvertrar? Om man exempelvis skulle köpa ett normalzoom som Sigman's EX 18-50/2,8 DC eller Tamron's nya SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical. Kan man använda ett sådant objektiv tillsammans med en vidvinkelkonverter?
 
Ju kortare brännvidd, desto längre slutartider klarar man att handhålla utan skakningsoskärpa. Därför är f/3,5 ganska bra vid 10 mm brännvidd. Det går att plåta med 1/10 sekunds slutartid utan några större problem. "Bra bländare" är alltså inte samma siffra för olika brännvidder, och något kort skärpedjup på en vidvinkel kan du tyvärr inte få ändå med så liten sensor (om det inte rör sig om riktigt närgångna bilder).
Vidvinkelkonverter finns inte till objektiv med så stor frontlins som det rör sig om för en ljusstark normalzoom. Det är ett påfund för kompaktkameror och videokameror, och de verkar ge usel bildkvalitet dessutom.

Tillägg: Tokina 11-16/2,8 är den enda vidvinkelzoomen för det mindre sensorformatet som har bländare f/2,8, men den är inte ute på marknaden ännu, och verkar tyvärr inte finnas för Pentax heller: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=11-16nik
Dock kommer det säkert en egen variant från Pentax, eftersom de samarbetar med Tokina.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.