Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra, billigt, lätt stativ till 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

marianil

Aktiv medlem
Inser att ett stativ är bra att ha men är helt vilse.

Behöver därför alla tips och råd jag kan tänkas få vad jag bör tänka på.

Behöver ett lätt och helst hyfsat billigt stativ till en Canon 350D, har oftast ett Tamron 28-75/2,8 objektiv på = en vikt totalt på ca 1,2 kg.

Är 1,66 lång så jag behöver klarar mig med ett litet/normalhögt stativ.

Vill kunna fästa kameran både vertikalt och horisontelt.

Lånade ett Velbon CX 460 av en kompis som känns helt ok så här vid en första testning.

Åker till New York så inköp kommer göras på B & H troligen!

Tips på vad jag bör köpa?

/Maria
 
Vet inte vad du menar m billigt men om du vill ha ett lätt o smidigt som samtidigt är väldigt stadigt, går att fälla i spakat m m så är det här ett tips. Kulledsfäste m snabbplatta köpte jag till. Är mkt nöjd men jag talar inte om för icke fotointresserade vad det kostade. Ett stativ har du ju ofta kvar längre än kameran så kanske bra att satsa på kvalitet tyckte jag.

Velbon Carmagne 540
http://www.cyberphoto.se/stativ/velbon/carma540.php

Funkar även helt perfekt till något tyngre kamerahus t ex 20D.
 
Tänk dig för när du väljer stativet... Velbon stativet är bra i sig när du tar vanliga bilder, men när du ska ta ngt med låååååång slutartid så rekommenderar jag inte detta... för fästet för kameran är böjt som ett liggande u och när du då ska köra med längre slutar tid så kommer du få suddig bild. eftersom det är som ett u som är för svagt så kommer du få lite "gung" i bilden, och måste då använda timern.
Kolla istället gärna på Manfrotto 718 eller 714.
 
hmm det är svårt med stativ, lite enkelt kan man nog sammanfatta det hela såhär:

bra, billigt, lätt - välj 2

och sedan kan du börja kålla på stativ och tillbehör i den klassen du valt.
 
Jag hade inte gjort särskilt många sökningar innan, men att ett bra stativ skulle hamna runt 2000 kronor kunde jag faktiskt inte gissa mig till.

Vad är det som är sämre på ett billigare stativ? Vad är det som går sönder?

Vad är det som motiverar att jag köper ett stativ för 1000-2000 kr i jämförelse med ett för en 400-500 kr?

Förklara för en som inte är insatt!

Tusen tack Karin, Andreas och Mikael för era åsikter och tips och idéer!
 
micke_petersson skrev:
Tänk dig för när du väljer stativet... Velbon stativet är bra i sig när du tar vanliga bilder, men när du ska ta ngt med låååååång slutartid så rekommenderar jag inte detta... för fästet för kameran är böjt som ett liggande u och när du då ska köra med längre slutar tid så kommer du få suddig bild. eftersom det är som ett u som är för svagt så kommer du få lite "gung" i bilden, och måste då använda timern.
Kolla istället gärna på Manfrotto 718 eller 714.

Hittade följande på B & H:

Manfrotto 714

Men här behöver jag köpa till själva plattan va? Snabbfästet? Eller?

Led den blinde! ;)
 
marianil skrev:
Vad är det som är sämre på ett billigare stativ? Vad är det som går sönder?

Vad är det som motiverar att jag köper ett stativ för 1000-2000 kr i jämförelse med ett för en 400-500 kr?
De billigare stormarknadsstativen har ofta enkla ben i tunn pressad aluminiumplåt och leder av plast. Själva kronan är dessutom ofta av plast. Det gör dem inte särskilt stabila.

Dessutom har de ofta lösningar som är helt optimerade för videografer snarare än fotografer. Det kan vara sånt som ben som sitter ihop med stag. Det hindrar en från att variera benens vinklar vilket i praktiken behövs väldigt ofta om man inte jobbar på helt släta golv.

Stativet är i många situationer viktigare än objektivet för att man skall få skarpa bilder. Dessutom är det inte en helt liten del av ens ergonomiska arbetsmiljö.

Jag är rätt less på den eviga konsumtionshysterin och alla som påstår att man måste ha ren yrkesutrustning och svindyra objektiv och kameror för att kunna fotografera. Men just när det gäller stativet gör jag ett undantag. Där är det verkligen skillnad på bra och dåligt, och dåligt är rent undermåligt.

Det Niklas skriver är sant: "bra, billigt, lätt - välj 2". Det är helt omöjligt att få alla tre egenskaperna i ett stativ.

Manfrotto 190 kan dock vara en någorlunda bra kompromiss.
 
marianil skrev:
Hittade följande på B & H:

Manfrotto 714
Leden på det där stativet mäktar garanterat inte med din kamera, speciellt i vertikalläge.

Tänk dessutom på att det bara är en 1,2 meter högt. Och det är med mittpelaren utdragen.

Manfrotto 190 som jag rekommenderade heter Bogen 3001 i staterna. På B&H finns det kombinationer från 119 dollar och uppåt med de benen.
 
Manfrotto 055 PRO B

för 1300 kr är prisvärd, du kan märka att över 200 pers har den på fotosidan.

men du måste köpa egen huvud då tror ja.
 
Jag var själv ute efter ett stativ för ett tag sedan och det slutade med att jag valde bra och billig-varianten. Jag köpte ett begagnat vad jag tror är ett stativ av märket gitzo med en kulled som även den verkar stabil och bra. (jag vet inte hur bra gitzo som märke var förr men numera räknas ju deras stativ till de bästa om jag fattat det rätt) hursomhelst så valde jag mitt stativ för att det var relativt högt utan att jag ska behöva använda mig av mittpelaren (då detta genast medför att hela uppsättningen blir lite mer instabil). Samt att den var billig i jömförelse om man skulle köpa sig ett helt nytt stativ med kulled. Priset jag fick betala är ju att den inte är i lättaste laget precis men det kan jag leva med.

När man köper nya stativ och tittar på de "billigare" sorterna så är det väl hur stabilt stativet är som kan ifrågasättas. Och som redan nämnts innan så har flera av den sortens stativ sammanlänkade ben vilket jag inte ser någon som helst fördel med.

Men för den delen behöver man inte lägga ned astronomiska summor på ett stativ för att det ska vara vettigt ändå. Manfrotto gör ju riktigt bra stativ och brukar inte kosta alltför mycket. just 714 modellen som du kållat på där kanske är lite i minsta laget, men ta en titt på lite större modeller. 190 har nämnts men det kan kanske fungera rätt så bra med 728 modellen. Jag kållade lite i en butik på den då jag letade stativ förrut men kommer inte ihåg exakt hur den verkade.

Det kanske finns någon här som har erfarenhet av den, leta lite bland recensionerna.
 
marianil skrev:
Vad är det som är sämre på ett billigare stativ? Vad är det som går sönder?

Främst är det passformen mellan de olika delarna. Det är, som redan skrivits, ofta pressadealuminiumprofiler som löper i varandra och låsen är inte av någon vidare kvalitet.
Så länge det inte blåser så funkar detta hyfsat så länge man har en lätt utrustning, men bara det blåser lite så kan man ofta se med blotta ögat hur stativet rör sig. Det blir ju bättre än handhållet på riktigt långa tider, men jag tror att det finns risk att du blir besviken.
Därtill så är det, som åxå redan nämnts, så att benen på dessa stativ oftast inte kan vinklas individuellt. Alla benen måste ha samma vinkel, vilket är väldigt begränsande om man är ute i naturen.

Vill du ha något billigt, men ändå okej för lättare utrustning, skulle jag titta på Manfrotto 724B. Det är hyfsat stabilt, har en någorlunda vettig kulled och benen kan vinklas individuellt. Det är inget för långa och tunga teleobjektiv, men för din kamera + nån lite lättare glugg, som din tamron tex, så bör det funka rätt bra.
Enda nackdelen är att det inte går ner i spagat, men är du ingen makrofreak så gör kanske inte det så mycket.
Tror du att du kommer att använda stativ en del i framtiden skulle jag dock rekommendera dig att spara till tex ett Manfrotto 190 eller 055 med en vettig kulled.
 
Fler förslag!??

Någon som har fler förslag i prisklassen 800 - 2500kr. Kompromisserna lätt men stabilt gäller... =)

Gärna med 350D + medelstora Canonobjektiv i åtanke.

Personligen så tror jag nog att jag vill ha kulled, tycker videohuvuden är klumpiga och inte särskilt smidiga att vinka och panorera.

//Christian
 
Re: Fler förslag!??

matrisen skrev:
Någon som har fler förslag i prisklassen 800 - 2500kr. Kompromisserna lätt men stabilt gäller... =)

Gärna med 350D + medelstora Canonobjektiv i åtanke.

Personligen så tror jag nog att jag vill ha kulled, tycker videohuvuden är klumpiga och inte särskilt smidiga att vinka och panorera.

//Christian


Provade i helgen att sätta min 350D+400mm på mitt tubkikarstativ Manfrotto 055SSB med videohuvud 501. Helt perfekt om man vill följa rörliga mål typ fåglar. Kommer köpa ett eget stativ till kameran och det lutar åt 'VELBON Kolfiber Stativ EL Carmange 630'(1,5Kg) + 'Manfrotto 501'(1,5Kg), pris ca 3740:- .Har aldrig provat kulled dock
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.