Annons

Bra billigt "allroundbjektiv" till 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

RollE2k

Medlem
Jag har i dagarna en EOS 400D, men ska nu åka till Japan i oktober och kommer då köpa en 450D och ska nog sälja bort min 400D, mkt för att jag är lite slö och gillar LiveWiev samt automatisk isoväljare.

Nu är jag väldigt dålig på det här med objektiv, och tänkte kolla om någon kan tipsa om ett bra allround objektiv (med bildstab) för max runt 4000kr. primärt kommer det väl inte behöva zoomas så jäkla mycket, men det är ju alltid roligt om det finns där när man behöver.

Någon som har något tips till en amatör? :)
 
18-200 gissar jag skulle vara perfekt, fast det är lite över min prisklass. Finns det något annat än canons egna objektiv som är mer prisvärda? tex sigma objektiven?
jag har kollat lite på dessa:
Sigma 18-125/3,8-5,6 DC OS HSM
Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS
Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM
Canon EF-S 17-85/4,0-5,6 IS USM

kameran kommer i stort sett främst användas för spontana bilder, när man är ute och reser och sådant. Därav är det jag vill ha ett allround då jag inte känner för att byta objektiv hela tide då. Samt att jag kanske inte har så extrema krav.

Tacksam för hjälp :)
 
28 - 135 IS ar ett bra objektiv, jag tror att det skulle kunna vara vart det.

Min erfarenhet av tredje parts lite billigare objektiv ar inte bra alls.
 
Jag ska kolla priserna på objektiven i japan när man ändå är där. Ska finnas mkt beggat i butikerna tydligen - så då kan man ju säkert fynda något objektiv också. Men jag ska ha i åtanke de objektiven du tipsat om. en AF 18-200 skulle nog vara klockren om jag bara hittar den för rätt pris.

Tack för det snabba svaret för övrigt!
 
Ville bara uppdatera och säga att jag kollade för övrigt på 18-200 objetivet i japan, och blev inte så imponerad. Det saknar för övrigt USM autofokusen, vilket inte heller är så bra.
Kommer nog gå upp i pris och satsa på ett EF-s 17-55mm IS F2.8 då jag inser hur mycket behövligt det ibland kan vara med ett ljusstarkare objektiv.
Visst är det kul med lite mer tele, men jag använder nog ändå till 95% under 55mm. Skulle tex Canons EF-s 17-85 Objektiv varit ljusstarkare så skulle det varit ruggigt intressant, då det skulle täcka upp bra vad jag behöver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.