Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra alternativ till Canon 24-70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag köpte min begagnat och har haft den ett tag nu. Jag gillar den, men särskilt skarpa blir inte bilderna längre kan jag tycka.

Finns det något prisvärt objektiv som fungerar till canon som är ljuskänsligare, för max 5000-6000 ni kan tipsa om?

Canons 24-70 är skarp om den är i bra skick.
Tamrons är också bra.

Skarpare...
Ja samma objektiv med IS om problemet är skakningskorskärpa. men budgeten....
Canons 50/1,8 lr 1,4
Kanske Sigmas Art serie, knapert i den budgeten.
Ziess men då räcker absolut inte budgeten... o ingen AF heller...

Canons 24-70 är skarp om den är i bra skick.
Tamrons är också bra.

Skarpare...
Ja samma objektiv med IS om problemet är skakningskorskärpa. men budgeten....
Canons 50/1,8 lr 1,4
Kanske Sigmas Art serie, knapert i den budgeten.
Ziess men då räcker absolut inte budgeten... o ingen AF heller...

Jag använde ett Tamron 17-50/2.8 på en Pentax. Bra optik men dessvärre usel mekaniskt. Zoommekaniken höll ett år. Köpte då ett Sigma 17-50/2.8. Fungerade mycket bra. Efter att jag bytte system till Canon valde jag att använda Sigma igen och har nu använt ett 24-70/2.8 i drygt två år. Inga problem alls med den. Snabb och tyst motor.

Hej!
Jag köpte min begagnat och har haft den ett tag nu. Jag gillar den, men särskilt skarpa blir inte bilderna längre kan jag tycka.

Finns det något prisvärt objektiv som fungerar till canon som är ljuskänsligare, för max 5000-6000 ni kan tipsa om?

Du talar först om dålig skärpa och sedan om ljusstyrka. Vilket är det viktigaste att lösa? Vad har du för kamera? Är tanken att ersätta din zoom eller skall du komplettera med ytterligare ett objektiv?

Jag hade kört på 135mm f2. Väldigt skarpt från Canon, bra ljusstyrka men ingen zoom och ligger dyrare än vad du tänkt.

Hej!

Är det bara så att det är vintersjukan som har drabbat dig? Mörk årstid med hög ISO, stor bländare och lång exponeringstid ger ju helt andra bilder än högsommarbilder.

När du skriver "ljuskänsligare" menar du då ljusstarkare än 2,8, eller bara 'i den ljusstarkare änden'.

Om det är ett 24-70/2.8 L du har så finns är det ju svårt att tro att skärpan inte räcker till.

Petter...

En begagnad Tamron 24-70/2,8 med bildstabilisering är lösningen och ryms inom din budget.

"Köp en, jag har en själv!"

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar