Annons

Bra all-round set?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Tänkte höra mig lite för...jag har en längre tid gått å funderat om jag ska byta min Tamronzoom och Tokina vidvinkelzoom, som förvisso funkerar mycket bra, men ändå lämnar lite över att önska nu när man nyss fått hem sin 70-200/4L. Visst är skärpan ett klart snäpp vassare på L-objektivet, men det som imponerar mest är helheten...färgåtergivningen, kontrasterna, övergångarna mellan fokus och ofokus... Det har visat mig lite mer hur snyggt det kan bli.

Det jag tänkt mig isf är ett 17-40/4L samt ett 50/1.8, då dessa två verkar vara outstanding i sina respektive klasser. 17-40/4L tar hem vinsten för helhelten (precis som för min 70-200/4L), vilket innebär byggkvalité, smidig service om allt är av samma märke, optisk kvalité och USM motorn. 50/1.8 för sin storlek, vikt, optiska kvalité samt f1.8.

Det jag nu inte vet är om det bör vara ett mångsidigt set, eller om ni tror att något direkt kommer saknas eller bli krångligt? Jag har ännu ingen direkt kategori jag platsar i som fotograf, utan testar mig omkring rätt mycket. Jag bör allt som oftast veta när jag ska ha på vilken glugg i förväg, så sjävla bytena bör inte vara ett problem.

Jag är lite orolig för om suget i makro-tarmen bli för stort...skulle man kunna slänga på lite mellanringar på sin 70-200/4L tror ni? Vad kan man få för närgräns (vet inte alls hur det där funkar med mellanringar)?

Jag kommer även om jag köper detta passa på att skaffa en Speedlite 420EX blixt, så det hela set:et exkl. minnen, batterier, stativ å sånt bör bli följande:

Canon EOS 300D
Canon EF 17-40/4L
Canon EF 50/1.8 MkII
Canon EF 70-200/4L
Canon Speedlite 420EX

Samt eventuellt lite mellanringar då, om det kan fixa mitt makrobehov för mig.

Vad tror ni, är det ett relativt komplett "all-round" system? Jag har ju ingen möjlighet att testa detta innan (speciellt då jag inte vill utnyttja någon butik här, för att sen ändå köpa från Tyskland, känns inte rätt). Alla idéer, förslag å funderingar ni har kring detta vore jättesnällt om ni ville dela med er av!
 
med mellanringar är du ganska "set" med detta. Skulle dock fundera på att köpa 1.4USM... snabbare focus (dock en micro usm-motor) och BYGGkvalitet... inte cornflakes hållbarhet.

Med sigmas 18-50/2.8 har du råd med den istället.
 
Nerevarine skrev:
Canon EF 17-40/4L
Canon EF 50/1.8 MkII
Canon EF 70-200/4L
De är väl bland de bästa objektiv du kan få tag på. Lägg till en 10-22mm om du är lagd på det hållet eller en 300mm + extender om du är lagd på andra hållet... Vill du använda 50mm mycket är kanske f/1,4-varianten värd att fundera över som sagt.

/Pontus
 
Mitt långsiktiga mål vad gäller optik, som just nu ter sig avlägset, är följande:

10-22/3,5-4,5
20/2,8
17-40/4
50/1,4
70-200/4
300/4
500/4,5

Hankar mig tills vidare fram med 20mm, kitzoom, 50mm och 300mm med extender. Velar mellan telezoom och supertele som nästa köp. Jag har Nikon-motsvarigheter som funkar så länge i nödfall med adapter.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.