Annons

Bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

jepono

Ny medlem
Tjena,

Jag ska fota mitt andra bröllop i sommar om 3 veckor. Förra gången skedde allt utomhus, denna gången är det i kyrkan. Någon med bra Tips på vad jag ska köra för inställning i kameran för foto i kyrka där det oftast är dåligt ljus och där man bör undvika blixt?

Jag har en Nikon D60 med ett Nikkor 18-55mm f/3.5 - 5.6G VR och ett Nikkor 70-300mm f/4.5 - 5.6G VR. Vilket objektiv blir bäst? Är någon av objektiven tillräckligt ljusstarka för foto i kyrka?
 
Tjena,

Jag ska fota mitt andra bröllop i sommar om 3 veckor. Förra gången skedde allt utomhus, denna gången är det i kyrkan. Någon med bra Tips på vad jag ska köra för inställning i kameran för foto i kyrka där det oftast är dåligt ljus och där man bör undvika blixt?

Jag har en Nikon D60 med ett Nikkor 18-55mm f/3.5 - 5.6G VR och ett Nikkor 70-300mm f/4.5 - 5.6G VR. Vilket objektiv blir bäst? Är någon av objektiven tillräckligt ljusstarka för foto i kyrka?

hade nog köpt ett 50mm 1,4 AF-s vääääldigt snabbt... och ett kamerahus att ha i backup.... och en blixt.... och ett stativ...
 
Läs på här:
http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=125


QUOTE=jepono;1389281]Tjena,

Jag ska fota mitt andra bröllop i sommar om 3 veckor. Förra gången skedde allt utomhus, denna gången är det i kyrkan. Någon med bra Tips på vad jag ska köra för inställning i kameran för foto i kyrka där det oftast är dåligt ljus och där man bör undvika blixt?

Jag har en Nikon D60 med ett Nikkor 18-55mm f/3.5 - 5.6G VR och ett Nikkor 70-300mm f/4.5 - 5.6G VR. Vilket objektiv blir bäst? Är någon av objektiven tillräckligt ljusstarka för foto i kyrka?[/QUOTE]
 
hade nog köpt ett 50mm 1,4 AF-s vääääldigt snabbt... och ett kamerahus att ha i backup.... och en blixt.... och ett stativ...
Väldigt mycket värt att ha ett extrahus vid bröllop, inte primärt som backup utan för att snabbt kunna byta fram och tillbaka mellan brännvidder. Har plåtat några bröllop denna sommar och även släpat med mig studioblixtar. Har tagit som vana att ha ett hus med fjärrutlösare till blixtarna och ett hus med ljusstark optik för bilder med kort skärpedjup. För mingelbilder efter vigseln är det också smidigt att ha ett hus med extern blixt (mest för upplättning av skarpa skuggor från solen) och ett utan blixt så har man alltid något som passar oavsett ljussituation.
Märkligt nog har jag inte tagit en enda bild i kyrka eftersom endast ett par gifte sig kyrkligt, de övriga utomhus eller i rådhus. Kyrka kräver nog nästan alltid riktigt ljusstarka objektiv.
 
Jag har en Nikon D60 med ett Nikkor 18-55mm f/3.5 - 5.6G VR och ett Nikkor 70-300mm f/4.5 - 5.6G VR. Vilket objektiv blir bäst? Är någon av objektiven tillräckligt ljusstarka för foto i kyrka?

Generellt sett skulle jag säga att det blir tufft med de objektiven, särskilt då en Nikon D60 inte är så rolig på högre ISO (>400). Det är också en jätteskillnad på olika kyrkor, vissa är jätteljusa och fina medans andra är mörka. Tiden på dygnet och vädret styr också. Kan inte säga att jag kan de där objektiven men misstänker att de är som skarpast kring bländare 8-11, vilket innebär att de blir ganska långsamma. Hur som helst blir det en tuff balansgång för att hålla nere brus, ha en god skärpa trots att du kanske måste dra lite på slutartiderna. Gillar inte blixt i kyrkan, men du har kanske inte så mycket annat val. Kika även på ett enbensstativ så har du bättre chanser att få skarpare bilder vid längre slutartider.
 
Det bästa är att åka till kyrkan innan brölloppet och test vid samma tidpunkt på dygnet.
som sagt i vissa kyrkor funkar det med den långsammare optiken du har, men i många fall inte.

test att använda funktionen "auto iso" och sätt övre grännsen på 400 för att minimera brus och så en hyffsat snabb slutar tid så får du allid minsta möjliga iso och tillräckligt snabb slutartid om då inte är för mörkt.

Men åk dit och testa först!!
 
Men åk dit och testa först!!
Håller med, men tänk på att väderhållandena styr jättemycket. Det är en ofantlig skillnad i ljusmängd mellan en gråmulen dag och en dag med blå himmer och sol. Så ifall du kan, testa att åka till kyrkan både när det är kasst väder och när det är lite bättre.
 
Kolla om det är bröllop på gång som du kan träna på! Fråga präst och brudpar om det är ok och erbjud dem ditt resultat utan kostnad. Då kan du testa i verkligheten utan större press och komma bättre förberedd när det gäller.

Håller med, men tänk på att väderhållandena styr jättemycket. Det är en ofantlig skillnad i ljusmängd mellan en gråmulen dag och en dag med blå himmer och sol. Så ifall du kan, testa att åka till kyrkan både när det är kasst väder och när det är lite bättre.
 
Väldigt mycket värt att ha ett extrahus vid bröllop, inte primärt som backup utan för att snabbt kunna byta fram och tillbaka mellan brännvidder. Har plåtat några bröllop denna sommar och även släpat med mig studioblixtar. Har tagit som vana att ha ett hus med fjärrutlösare till blixtarna och ett hus med ljusstark optik för bilder med kort skärpedjup. För mingelbilder efter vigseln är det också smidigt att ha ett hus med extern blixt (mest för upplättning av skarpa skuggor från solen) och ett utan blixt så har man alltid något som passar oavsett ljussituation.
Märkligt nog har jag inte tagit en enda bild i kyrka eftersom endast ett par gifte sig kyrkligt, de övriga utomhus eller i rådhus. Kyrka kräver nog nästan alltid riktigt ljusstarka objektiv.

Det där med ljusstark optik är vackert men för mig blir det ofta misslyckat för ena blir skarp och den andra inte, går det att sätta fokus på paret utan att någon blir oskarp? Jag är så dum teknisk...
 
Sånt blir svårt om paret inte står nästan exakt parallellt mot dig och kameran. Det jag läst om detta från ärrade (Amerikanska iofs) fotografer är att i de flesta fall du måste välja mellan brud och brudgum, sikta på fokus på ögat/ögonen på bruden.

/Björn
 
Det där med ljusstark optik är vackert men för mig blir det ofta misslyckat för ena blir skarp och den andra inte, går det att sätta fokus på paret utan att någon blir oskarp? Jag är så dum teknisk...

Tyvärr kommer man inte hela vägen med att ha ljusstarka objektiv. Behöver man skärpedjupet, ja då är det ju bara att blända ner och se ifall man kan kompensera på något annat vis (förlänga slutartiden, höja iso, ta till blixten etc).
 
Det där med ljusstark optik är vackert men för mig blir det ofta misslyckat för ena blir skarp och den andra inte, går det att sätta fokus på paret utan att någon blir oskarp? Jag är så dum teknisk...

väljer mellan att ha skärpa nånstans (kort skärpedjup) eller skärpa ingenstans (rörelse/skak-oskärpa) så är det inte ett svårt val...

och som den ovan här skrev, man KAN blända ner ljusstark optik om man har nog med ljus och behöver skärpedjupet
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.