Annons

Bröllopsfoto med k l e n utrustning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Caspary

Aktiv medlem
Hej!
Jag skall fotografera brudparet och tärnor mellan vigseln och middagen. Två timmar finns.
Min utrustning är mycket enkel:
Nikon F80, Zoom 28-105 samt stativ.

Är det något jag absolut måste skaffa?
Reflexskärm, kanske?

Med vänliga...
 
Brudpar

Skakka dig en vitt kartong 70*120cm på en ram_affär. Och sen måste du ladda med filmer 400 asa och 800 asa. Stativet kan var bra vid dem konventinella porträttbilder. Däremot glöm den om du ska göra reportage bilder... Vilka tycker jag är roligaste. Satsa på roliga vinklar... stå på knä, stå högt...

lycka till!!!

Philippe Rendu
 
Att köra 800 ASA på bröllop blir bara skit. Kör hellre med asa 100-400 med blixt.
800 e finkorniga men förstoringar blir ändå korniga och det är inte kul.

NIKLAS, när det slår blixtar e det kul
 
Hej!

Jag har ingen direkt erfarenhet mer än att ha fotat på 3 bröllop.

Till det sista skaffade jag dock en reflexskärm med en beläggning som kallades för "sunfire" som gav en behagligt ljus.

Givetvis så kan man ha med sig hur mycket grejor som helst. Extra kamerahus, flera objektiv, blixtar, osv...Man vill ju gärna ha både hängsle och livrem om man skall ta någons bröllopsbilder.
Men under gynsamma förhållande så tycker jag att utrustningen borde räcka till.
Det är viktigare att du har en utrustning som du kan och känner dig lugn med.

Se till att ha med extra batterier och film som täcker olika ljusförhållande(väder).

Ett annat tips är att åka till platsen innan för att reka bra fotoplatser.

Prata med brudparet innan så du vet exakt vad det är dom vill ha för bilder och vad dom skall användas till efteråt. Skall dom förstoras, skall det bli tack-kort.
Förklara för dom att du kommer att behålla negativen. Sådant är inte självklart för alla.

Det finns säkert en uppsjö med siter på nätet som har fler och bättre tips.

Lycka till,
Ulf Fransson
 
Fotograferingen skall ske utomhus, varför ljus- och väderförhållandena är mycket osäkra. Hur skall man göra? (jag vet ju vad Putin skulle göra...)

Åter...
 
Detta appendix är en uppmuntran till Er alla:
Ni är mycket givmilda med er praktiska och teoretiska kunskap; underbart att veta att människosläktet har goda sidor.
 
Den utrustning du har behöver egentligen bara kompletteras med en reflexskärm, använde själv en stor frigolitskiva (den pressade hårda typen med glansig yta) vid bröllopsfoto häromdagen.

För övrigt så är en riktig blixt för upplättning oerhört värdefull, kostar dock lite att införskaffa men är guld värd. Har du möjlighet så köp eller låna en & lär dig att använda den riktigt till upplättning.

Jag använde en D7i med tillbehörsblixt, stativ samt nämnda reflexskärm & klarade mig ypperligt både i & utanför kyrkan. Växlade mellan 100 & 200 ASA. Om du har upplättningsblixt så räcker det garanterat med 100 ASA ute, om inte så bör du ha en 200 med dig om du vill kunna fota handhållet med din zoom som förmodligen inte har så hög ljusstyrka.

Mvh, Larsa
 
Jag kan tipsa om fotograf Lennart Hanssons Fototips som bland annat tar upp bröllopsfoton (och mycket annat intressant):

http://www.kulturpool.se/hansson/tips/brudpar.htm

Själv har jag tagit bröllopsfoton på dia resp svartvitt med småbildskamera. Mitt tips är att ha med sig mycket film och plåta så mycket det går, så brudparet har mycket att välja på efteråt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.