Annons

Bröllopsfoto - Jag behöver råd om filmval!

Produkter
(logga in för att koppla)

Brejdol

Aktiv medlem
Ohoj!
Jag har fått uppdraget att fotografera/dokumentera mina bästa vänners bröllop (ty dom är fattiga stackare...)!

Kul, kul, men knepigt för en lekman som jag. Det tekniska upplägget är som följer:

Jag kommer att använda tre kameror; en färg, en s/v, en digital. Allt ska framkallas för fotoalbumet (10x15), utom själva bröllopsfotot som ska dras upp i 20x30 eller så; inga jätteförstoringar alltså.

Frågan gäller filmvalet (jag började fota digitalt, går nu "baklänges", har 0 erfarenhet av film, vet bara det jag läst mig till). Jag kommer att använda befintligt ljus så långt det är möjligt, bröllopsfotot ordnas utomhus med reflektor. Mustiga svartvita bilder har efterlysts av brudparet!

Om vi nu ägnar oss åt det tekniska och lämnar min prestationsångest därhän...

Hur låter det med Superia 400 i färgkameran och Ilford Xp2 400, alternativt Tri X 400 i s/v-kameran? Räcker ISO 400 eller ska man köra 800?

Människor ska fångas i bitvis ganska mörk befintlig miljö alltså (Kyrka/fest).

Förslag och tips om olika filmer och ISO-tal emottages tacksamt!
 
Åk till kyrkan i förväg och mät ljuset för att se hur snabb film du behöver där, och var beredd på att det är mulet när du ska fota även om det är soligt när du är där och testar.
 
Kan du inte fota allt digitalt? Kan man inte göra 20x30-kopior från digitalkameran?

Det verkar krångligt att använda tre olika kameror samtidigt.

Svartvita bilder kan man få genom att göra om dom i photoshop.
 
Filmval

Jag använder bara Kodak Portra 160NC utomhus. Ibland plåtar jag bröllop med svartvit film och då använder jag Ilford Pan-F. Superia-filmerna är värdelösa när det gäller bröllopsfoto.

Vad är det för objektiv du kommer att använda?
 
Jag säger bara...FUJI REALA! åsså en fyllnadsblixt (om det är mulet) och/eller reflektorerna
 
Jämför bilder från portra och superia och kolla på hudtoner, har du lite otur med ljuset och någon av dom är solbrända så kan hudtoner anta en rätt skär/röd ton. Iaf med superia, portra ger ett helt annat resultat.

Jag fick tillfälle att få göra denna jämförelse för säg en två veckor sedan. Jag föredrar helt klart portra för porträtt, men den kan ha lite låg färgmättnad för vissa. Testa en rulle av båda innan så får du se vad du blir nöjd med.
 
Senast ändrad:
PerFogelberg skrev:
Kan du inte fota allt digitalt? Kan man inte göra 20x30-kopior från digitalkameran?

Det verkar krångligt att använda tre olika kameror samtidigt.

Svartvita bilder kan man få genom att göra om dom i photoshop.

Ohoj Per! Tack för senast! (Pizza i Kallhäll, mmmmm.)

Jovisst kan jag fota allt digitalt, men jag har bara en hyfsad 5Mpixel digitalkompakt... Hade jag haft en digital systemkamera med lite bättre signal/brusförhållande hade läget varit annorlunda naturligtvis.

Med dom ljusförhållanden som gäller känns den inte som ett bra alternativ för de känsligare inomhusbilderna.

Den brusar som satan, allt över ISO 100 är oanvändbart, och det går inte att få till vare sig i Neat Image eller i PS, det blir fult eller extremt softade bilder, och det blir ju inte snyggare direkt på en 20x30 förstoring...

Jag tänkte mest använda den för bilderna på festen, där jag kan använda blixt utan att det stör.

Kamerorna jag tänkte använda är:

*Olympus C-5050 för festbilderna
*Yashica Minister 700 för svartvitt (45 mm f/1.7, helmanuell kamera från 1964...)
* "Systemkamera med kort tele" - 80-100 mm för färgfilmen, det finns flera jag kan låna, men letar efter något att köpa eftersom jag ändå vill ha en!

Vilken maskinpark va? :)

Verkar det vettigt, eller är jag totalt fel ute?
Kommentera!

(Har sett era filmtips, ska testa!)
 
Vill man ha lite högre färgmättnad finns det en Kodak Porta 160VC.

Inne i kyrkan hade jag kanske valt Fuji NHG 800 tillsammans med stativ så att man aldrig behöver underexponera filmen för att få skarpa bilder.

När du ändå plåtar på film kan du skrota digitalkameran.

Hade jag varit i samma situation hade jag bestämt hur bilderna ska presenteras innan jag väljer film. Det kanske räcker om du plåtar allt dokumentärt med Tri-X och sen tar lite porträttbilder utomhus med Portra 160.
 
Jag har tagit en del porträtt i befintligt ljus utmohus med Fujis NPH 400. Själv tyckte jag det blev väldigt bra. Mycket bra hudtoner. Klarar situationer med hög kontrast mycket bättre än superia.
Akta dig dock för att underexponera.

/Arvid
 
Kodak Portra 160 NC är bra i dagsljus, framförallt bra hudfärger, bra skärpa. I solsken blir hudfärg blekare. Jag rekommenderar varmt Fuji Reala, du får varma färger, bra skärpa. Bra i alla lägen både inne och ute med eller utan blixt. Blixt ska man undvika så långt man kan, men om det befintliga ljuset räcker inte till då måste man hadet och då med en TTL kabel att föredra om du har, annars vinklar du blixthuvudet, efter behov. Glöm inte att inte reflektera mot taket förmodligen för högt till tak. Bauncer ska man ha självklart. Använd inte högre känslighet än ASA 200 du tappar mycket skärpa med småformat. Är du osäker, gå till kyrkan gör några tänkbara tagningar (observera att det ska vara samma tid på dygnet så du får samma infallsljus) offra en rulle, låt framkalla och kopiera av bettre lab. typ Scandinavian eller YFO. Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.