Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bröllop vs.iso

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
för att få bra bilder på ett bröllop, hur högt iso-tal kan jag ha utan att det påverkar bilden allt för mycket? 400?800?

är det något annat jag skall tänka på?

vet att det finns andra trådar och jag har tittat där också...men det är på Lördag som det "smäller"!!

Hur högt iso du kan ha beror dels på vad du har för kamera och dels var du (Eller i detta fallet kanske brudparet) tycker är ok. En del störs inte alls av bruset med andra är allergiska mot det.

Man får oftast köra på ISO 800 och ibland till och med ISO1600 inne i kyrkan trots att man har en f/2,8-glugg. Det är bara att gilla läget. Gör man sen om dem till sepia så blir det grymt snyggt, för bruset (från Canons kameror) är riktigt bra, anser jag.

tack för svaren ...
jag har en minolta 7d. en glugg 2,8 har jag också...
skall provfota lite imorgon!!

hua!

Med fasta gluggar kan du ofta komma ned ytterligare några steg. Ta 50mm f1:1,4 (Sony) t ex. Den gluggen ger rätt bra slutartider även i svåra förhållanden.

//Per

Det beror ju också på hur stora kopior man ska ha ut av det efteråt. När det gäller dom rena porträttbilderna är man säkerligen ganska ofta kinkigare eftersom dom ofta används till förstoringar. Som "vanliga" bilder kan man ju ofta gå rätt högt utan att det syns alltförmycket om objektet bara är rätt exponerat.
Den här bilden tog jag på ISO 1600 med en Canon Eos 20d. Det är i mitt tycke svårt att se att den är tagen på så hög ISO utan att förstora upp bilden ganska mycket.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/716085.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar