Jag har fotograferat en del bröllop till "lågpris" bara för att skaffa lite erfarenhet. Inget fel i det. Men om du annser att du har kommit bort från det stadiet tycker jag att du ska följa ett tidigare råd som gavs här.
1) Gör en prislista med paket i olika prisklasser, t ex "lilla" 4500kr, "traditionella" 6000kr och "lyx" 9500kr (bara påhittade exempel, poängen är att kunden ser i vilket prisläge du ligger. Det blir helt enkelt mindre prut och tjat. Om du vill kan du förutom paketen ange lite separata tillval för att kunden ska kunna skräddarsy sina paket lite.
2) Om du räknar på en månadslön på 20.000kr blir ett timpris för endast arbete (OBS, utrustning, försäkring, bil, bränsle, hyra mm ingår ej !!) 196kr/timmen ex moms. (20000kr/167h*1,12semesterersättning*1,33egenavgift*1,1arbetstagarkostnader t ex karrensdagar och egenavgifter på semesterersättning mm.
3) Räkna 1timme bara för kundkontakt (försäljning, leverans återkoppling) och 1timme för att titta på fotograferingsplatsen i förväg som förberedelse vid utomhusfotografering i närheten. Räkna sedan både fotograferingstiden och tiden för efterarbete. (Om du tycker det blir svårt att hålla rimlig prisnivå p g a mycket efterarbete, fundera på att jobba digitalt!!) Om du plåtar bröllop digitalt, tänk på att vara försiktig med exponering. Ljusa partier fräter lätt ut (bröllopsklänning), använd RAW för att kunna justera i efterhand.
Av det priset du angav tycker jag att du har erbjudit ett relativt billigt paket. Om kunden ändå inte är nöjd, våga tacka nej till uppdrag!! Det är inte roligt att jobba med kunder som aldrig blir nöjda... det är rent av självdestruktivt och inte bra för affärerna på lång sikt heller. Nöjda kunder är bästa reklamen, missnöjda är sämsta!!!
MVH, Niclas Vestman
Glöm inte bort att det ska vara roligt. Speciellt vid bröllopsfotografering uppskattas god stämning, det hör ju bröllop till !!!! ;-)