Annons

Bröllop - prissättning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade en kund som undrade varför tackkorten var så dyra, om hon gick till fotobutiken kostar ju en bild bar 3 kronor...
Förklarade att jag lever på att fotografera, utrustning, hyra etc skall betalas, bilderna skall anpassas för tackkortets format.

Hon kom tillbaka senare och sa att hon tänkt igenom det hela och förstod det hela, och sedan beställde hon 50 tackkort med kuvert.

10x15 bilder levererar jag inte alls, alla bilder levereras i klassiska format.

Happy Horse skrev:
Plåtningen är utomhus på kundvald plats i sthlmsområdet. Kunden vill ha alla rättigheter till bilderna och kunna göra egna kopior.
//
Nina

Olika i olika länder tänkte jag när jag läste det.

Min pappa som har fotat säkert mer än 1000 bröllop i Portugal brukar säga:
"En fotograf ger ALDRIG bort sina negativ! Det är ju din skydd att kunden kommer tillbaka i fall någonting händer med sina bilder.”
Det är inte ens en fråga om rättigheter från kunden.
Filer får kunden bearbetad, igen får aldrig originalet.
Alla original negativ och filer är mina, punkt slut.
Men i och för sig är nog det andra seder här i Sverige.

Priset tycker jag är inte alls dyr i alla fall.
Äger du företag tycker jag att du skulle sätta moms på det.
Vill man ha det biligare då kan man be sina kompisar att ta kort istället för en yrkesfotograf. Annars måste man betala vad det kostar för att få ett riktigt bra jobb.

/Sofia

Estethia skrev:
erbjuder därför mina kunder att köpa fullstora bildfiler på skiva.

Visst får dom köpa filer/neg men att inkludera det i fotograferingspriset...Icke!
Vill mina kunder köpa orginalfiler så förhandlar jag gärna om det, utifrån fall till fall.

Janne H skrev:
Visst får dom köpa filer/neg men att inkludera det i fotograferingspriset...Icke!
Vill mina kunder köpa orginalfiler så förhandlar jag gärna om det, utifrån fall till fall.
det gör inte jag heller. det är förstås ett tillägg om kunden vill ha en skiva. men det finns alltid med i min prislista så kunderna inte själva behöver föra det på tal om de är intresserade av det.

Jag har fotograferat en del bröllop till "lågpris" bara för att skaffa lite erfarenhet. Inget fel i det. Men om du annser att du har kommit bort från det stadiet tycker jag att du ska följa ett tidigare råd som gavs här.
1) Gör en prislista med paket i olika prisklasser, t ex "lilla" 4500kr, "traditionella" 6000kr och "lyx" 9500kr (bara påhittade exempel, poängen är att kunden ser i vilket prisläge du ligger. Det blir helt enkelt mindre prut och tjat. Om du vill kan du förutom paketen ange lite separata tillval för att kunden ska kunna skräddarsy sina paket lite.
2) Om du räknar på en månadslön på 20.000kr blir ett timpris för endast arbete (OBS, utrustning, försäkring, bil, bränsle, hyra mm ingår ej !!) 196kr/timmen ex moms. (20000kr/167h*1,12semesterersättning*1,33egenavgift*1,1arbetstagarkostnader t ex karrensdagar och egenavgifter på semesterersättning mm.
3) Räkna 1timme bara för kundkontakt (försäljning, leverans återkoppling) och 1timme för att titta på fotograferingsplatsen i förväg som förberedelse vid utomhusfotografering i närheten. Räkna sedan både fotograferingstiden och tiden för efterarbete. (Om du tycker det blir svårt att hålla rimlig prisnivå p g a mycket efterarbete, fundera på att jobba digitalt!!) Om du plåtar bröllop digitalt, tänk på att vara försiktig med exponering. Ljusa partier fräter lätt ut (bröllopsklänning), använd RAW för att kunna justera i efterhand.

Av det priset du angav tycker jag att du har erbjudit ett relativt billigt paket. Om kunden ändå inte är nöjd, våga tacka nej till uppdrag!! Det är inte roligt att jobba med kunder som aldrig blir nöjda... det är rent av självdestruktivt och inte bra för affärerna på lång sikt heller. Nöjda kunder är bästa reklamen, missnöjda är sämsta!!!
MVH, Niclas Vestman
Glöm inte bort att det ska vara roligt. Speciellt vid bröllopsfotografering uppskattas god stämning, det hör ju bröllop till !!!! ;-)

Jo förresten... en sak till... ange alla priser till privatpersoner INK MOMS och till företag ex moms, det är viktigt!!
Angående priser på kopior, 12x12cm för 50kr st och 18x24cm för 250kr st är väl inte ovanligt... finns de som är betydligt dyrare ;-)

Kolla gärna prislistor hos konkurrenter, det är absolut bästa sättet att veta hur man ligger till på marknaden. Det är bara att stövla in hos respektive fotograf och be om prisuppgifter :) Det finns också en del rena bröllopsfotoprislistor (oj vilket långt ord;-) på nätet.

Lycka till :)

Vad är rimligt att ta betalt för lågupplösta resp högupplösta bilder på CD? Per bild/ eller CD? Får många förfrågningar om bilder på CD, förstår kundens önskemål att göra tex egna hemsidor etc..man ska ju kúnna erbjuda vad marknaden efterfrågar?

Malla skrev:
Vad är rimligt att ta betalt för lågupplösta resp högupplösta bilder på CD? Per bild/ eller CD? Får många förfrågningar om bilder på CD, förstår kundens önskemål att göra tex egna hemsidor etc..man ska ju kúnna erbjuda vad marknaden efterfrågar?
För en högupplöst bild tycker jag att dubbla normala bildpriset i avsedd storlek är lagom.

SixBySix skrev:
Jo förresten... en sak till... ange alla priser till privatpersoner INK MOMS och till företag ex moms, det är viktigt!!
Angående priser på kopior, 12x12cm för 50kr st och 18x24cm för 250kr st är väl inte ovanligt... finns de som är betydligt dyrare ;-)

Kolla gärna prislistor hos konkurrenter, det är absolut bästa sättet att veta hur man ligger till på marknaden. Det är bara att stövla in hos respektive fotograf och be om prisuppgifter :) Det finns också en del rena bröllopsfotoprislistor (oj vilket långt ord;-) på nätet.

Lycka till :)

Jag har angett priset inkl moms till kunden, allt är specat utom vad jag tänker pyssla med i de 10 timmar jag har angett.

Jag tar 145 kr (plus moms) för en 24x30cm och det var alldeles för dyrt. Men det är nog som ni säger, en kund som gnäller nu kommer att fortsätta att gnälla.

Tack för all hjälp!
//
Nina

Hade det varit jag så hade jag sagt att detta pris gäller och sen är det upp till kunden att välja. Säg också still honom vad ordinarie pris hade hamnat på, höfta till en summa som är dyrare så dem fattar skillnaden.

Annars är det bara att tacka nej till jobbet.

Lycka till

Håkan

Hej!

Ni kan ju kika in hos denne fotograf http://foto-eilert.nu/ och jag kan ju säga att 2 spänn per bild är ju bara ett skämt. På butiken trycker vi ju inte ens bilder till så låg kostnad och då vill man ha kuvert oxå...

Jag skulle faktiskt droppa den kunden, i synnerhet om jag var egen företagare. 4500:- är väl ett pris som ligger bra till för en duktig amatör om det inte är ett kompisjobb.

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar