Annons

Bröllop-nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)
- kolla upp vilka slutartider du kan handhålla för varje brännvidd för att få det acceptabelt skarpt (ut och testa själv alltså,)... själv ligger jag kanske på 1/125 på 150mm och 1/60 på 50mm (utan IS)
Håll dig sedan under dessa tider på bröllopet, kompensera med ISO eller blixt om du får...
Jäkligt surt att komma hem med skakningsoskärpa på alla bilder för att man hade så mycket annat att tänka på att man glömde slutartiden

- fota i lite dåligt ljus med olika ISO, kom sedan hem och kolla vad som är acceptabelt brus för dig... (brus tycker jag syns mindre om man fotat i dagsljus).. kom sedan ihåg det på bröllopsdagen

- hellre brus är rörelseoskärpa men undvik höga ISO om det är möjligt... (höga ISO bilder kan bli fina i svart vitt)

-tycker personligen att horisonter som klyver personer vid midjan är ruskigt fult... om du håller med mig så undvik detta...

- planera fotandet i kyrkan... kanske inte går som planerat men då har du en plan att utgå ifrån...
 
Ja precis håller med Reine, försök å ha så lågt ISO som möjligt, i förhållande till slutartid å brännvidd. Onödigt å tex ligga på ISO 800 å en 1/250 dels sekund tex. Kan vara en ganska bra måttstock å ligga någonstans 1/brännvidden typ 1/100 om brännvidden är 100 mm, dock så kan om man vill ligga på den säkra sidan så kan man räkna den visuella brännviddsförlängningen. Men var inte rädd för ISO 1600 om du behöver det, överexponera så syns det inte lika mkt.

Och eftersom du fotar med en 400D så har jag bara ett stort tips, överexponera 2/3, använd det som grundläge och kompensera uppåt om du ska fota ngt vitt, och nedåt om det är svart som är i rutan.

Kika även på det nio olika fokuspunkterna om det är porträtt, det tre punkterna i kanterna är kanon bra å använda i porträtt/stående läge med kameran.
 
jag har fått en liten uppenbarelse när jag fotat vimmelbilder på sistone...

spotmätning!!!

se till att den spotmäter på den fokuspunkt som är vald... exponera sen på säg brudparets hud... då blir ju exponeringen mycket mer konstant än matrixmätning eller nåt sånt, och det viktiga (huden) exponeras rätt... kolla bara innan vilken exponeringskompensation som behövs för brudparets hud...


att fönstrena i bakgrunden bräner ut eller att publiken sotar igen gör ju mindre i det här fallet..
 
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
jag har fått en liten uppenbarelse när jag fotat vimmelbilder på sistone...

spotmätning!!!

se till att den spotmäter på den fokuspunkt som är vald... exponera sen på säg brudparets hud... då blir ju exponeringen mycket mer konstant än matrixmätning eller nåt sånt, och det viktiga (huden) exponeras rätt... kolla bara innan vilken exponeringskompensation som behövs för brudparets hud...


att fönstrena i bakgrunden bräner ut eller att publiken sotar igen gör ju mindre i det här fallet..

Mja... På vimmelbilder kanske... MEn på ett bröllop så är det ju klänningen som är i farozon för att brännas ut, och det vill du INTE... Fast man kan ju spotmäta på klänningen för all del, men då riskerar man nog att gravt felexponera resten av bilden.
 
Digitalt är det så enkelt att kontrollera:

ta 1 bild och ökar exponeringen, ta 1 bild till & öka exp... och gör om ända tills det vita får utbrända delar och då minskar man exponeringen ett halvt steg.
Om man då förutsätter att det vita i detta fallet är håret eller klänningen så får du med alla viktiga toner och så kort tid som möjligt.
 
Erik Schalin skrev:
Digitalt är det så enkelt att kontrollera:

ta 1 bild och ökar exponeringen, ta 1 bild till & öka exp... och gör om ända tills det vita får utbrända delar och då minskar man exponeringen ett halvt steg.
Om man då förutsätter att det vita i detta fallet är håret eller klänningen så får du med alla viktiga toner och så kort tid som möjligt.

Håller med fullständigt!
 
casting skrev:
Mja... På vimmelbilder kanske... MEn på ett bröllop så är det ju klänningen som är i farozon för att brännas ut, och det vill du INTE... Fast man kan ju spotmäta på klänningen för all del, men då riskerar man nog att gravt felexponera resten av bilden.
fast nu sitter väl ofta ansiktet och klänningen ihop...
tänkte mig att om man testat ut innan att spotmätning på ansikte me exp.komp. -0,5 (påhittat) så blir både huden och klänningen bra... resten av bilden får bli som den blir.. kanske inte lika viktigt...

kör man "vidare" ljusmätning så kanske klänningen går från underexponerad till utbränd bara man flyttar lite på sig och bakgrunden ändras...
 
Jag ska också fota på ett bröllop och vill ha lite mer konkreta tips!
Är nybörjare med.

Har en Nikon D40 & en Sunblok PZ42X.
 
Bröllop-nybörjare

Tänk så här, då blir du inte nervös, -
vad är skillnaden, att fotografera de två, i en vanlig lokal eller utanför hamburgerbaren, runt hörnet?
Ingen alls!

Besök den aktuella kyrkan, kolla ljuset, lämpliga lägen, att stå vid, för bästa motiv, använd ett relativt ljusstarkt objektiv på ~ 50mm brännvidd, undvik blixt, ~ ISO400-800, exp.tid. 1/60 sek, i övrigt, läs av vid vigseln, när leendena kommer, foto då, sura vigselbilder är värdelösa.

Träna hemma på hunden, i en motsvarande belysning, hunden blir ändå aldrig gift, lika kul att få agera modell!

Jag har fotat några bröllop, gå in för tanken, - det här är roligt, vilket det ju är!
 
Hej Stina!

Nu har jag förvisso aldrig fotat bröllop, men en bra sak att tänka på är att vara välförsedd på batteri/minneskortsfronten. Min erfarenhet är att batteriet alltid tröttnar när man är mitt inne i något, och att man alltid tar många många fler bilder än man först tänkt. Så ett extrabatteri (går att köpa ersättning för 300 kr eller så) och ett stort minneskort är ett måste!

Hoppas att ni alla får en fin dag!
Fredrik
 

Similar threads

ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.