Lite råd från mig...
* Fota i skugga om möjligt, det är grymt svårt att fixa svart/vitt i stark sol. Har du en svart hund så vet du det själv. Jag har en svart/vit hund och den är det precis samma problem med som ett brudpar.
* Fota MYCKET. Det är nästan alltid så att någon gör en grimas, någon blinkar etc. Fotar du mycket så ökar du sannolikheten för att hitta pärlorna. (Du får dock aldrig tulla med att kolla kamerainställningarna. Det är lätt att råka ställa om något i farten)
* Ha med en extrakamera. Tänk om din kamera går sönder! (Jag brukar låna av någon intresserad kompis, när jag fotat tillräckligt många bröllop så ska jag ta betalt och köpa mig en extrakamera själv)
* Ditt 70-300 kommer med stor sannolikhet inte vara tillräckligt ljusstarkt inne i kyrkan, men visst, tillsammans med en schysst blixt kan du använda den, men generellt tycker jag att bilder i kyrkan blir bäst om man klarar sig utan blixt, men det gör man inte alltid. Jag kör med ett 70-200 2,8 och hittills har jag alltid klarat mig med det och ganska höga ISO, det borde innebära att du om du inte hittar en väldigt ljus kyrka kommer få problem utan blixt.
* Titta på massor av bröllopsbilder! Här på fotosidan kan man få massor av inspiration. Be gärna brudparet titta och tycka också. När man fotar bekanta blir man ju kanske mer ett team än bara en fotograf.
En bra länk som dock ska tas med en nypa salt då den är GRYMT ambitiös:
http://photo.net/learn/wedding/wedding-photography-timeline
Har du gjort klart för bröllopsparet att du är nybörjare? (Såg jag att du gjort nu) Visa bilder på skärmen direkt och be dom komma med önskemål/kommentarer. Är dom delaktiga är det svårare att klaga sen ;-)
För att svara direkt på några av dom frågorna du har:
Fotar du i skugga så klarar man oftast sig med en flerzons ljusmätning. Dvs på din canon den symbolen där både cirkeln och pricken är ifylld. Men sen återigen. Fota mycket och använd alla varianter, då kommer du hitta rätt på något och med tiden lära dig vad som funkar när.
Vad är brus? Brus är den lite "gryniga" känsla man får i bilden när man framförallt använder lite högre ISO tal på kameran. Oftast så syns det tydligt när man kommer upp över ISO 800 på den kameran du har. Men alla är ju olika toleranta med hur man uppfattar brus, så det är svårt att ge några "sanningar" om när det är ok eller inte.
På objektivfrågan så svarar jag med vad jag använder. Jag använder ett 70-200 F2,8 som jag nog använder allra mest tror jag. Utöver det använder jag ett 50mm med bländare 1,8. Detta objektiv är riktigt billigt och ändå förvånande skarpt, så det kan jag rekommendera för att ha ett objektiv med rejäl ljusstyrka. I sverige kan du köpa det för runt 1300 kr tror jag.
På fest och för effektfulla bilder använder jag ett 17-40 F4 . Och som komplement tilld et har jag använt ett ljusstarkt normalzoom, en tamron 28-70 2,8.
Men mitt råd här blir att studera fotosidan, hitta bilder du gillar och kolla/fråga vad fotografen använt. För det är säkert lite upp till fotografens stil vad som är mest gångbart.
En av mina favoritfotografer när det gäller bröllop är Christer Eldrim.
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=2018
Filter? Generellt nej. Kan vara ja om:
Det är extremt ljust. Då kan man använda gråfilter för att få ner ljuset in i kameran. Eller eventuellt ett polarisationsfilter för att öka kontrasterna. Men har du ingen erfarenhet av dessa filter så kommer du med all sannolikhet att klara dig utan.
Fota i RAW. Absolut! Vad det innebär är att istället för att kameran egentligen gör en mindre bildbehandling och sparar bilden i ett komprimerat format (jpeg) så sparas bilden precis så som den registreras av sensorn. Dessutom har de flesta kameror ett större färgdjup i RAW än i jpg. Det innebär helt praktiskt att du har betydligt större chanser att rädda lite halvtaskiga bilder som är felexponerade eller har fel vitbalans. Även om du inte är superkunnig inom bildbehandling har man stor nytta av det. Särskilt i en så kontrastrik miljö som ett bröllop är. Finns precis HUR mycket som helst att läsa om detta i olika forumtrådar. Men mitt råd är absolut. Fota i RAW dom gånger du inte "får misslyckas"
När det gäller blixt är jag inte så erfaren att jag tänker ge expertråd
Men en bra blixt är iaf ett måste i vissa situationer.
Sist men inte minst. alla är vi nybörjare i början, så man ska inte ta alla domedagsprofeter så allvarligt. Dom brukar dyka upp i trådar som denna. Har man bara en bra dialog med brudparet så tror inte jag att några större besvikelser uppstår. Ha kul!
Håkan som nu fotat sitt 4:e officiella bröllop i helgen och har flera på gång i sommar.
Jo ett sista tips. Kolla gärna upp tänkbara platser för foto i förväg och tänk på hur en eventuell sol står vid den tidpunkten ni ska fota. Dessutom, ha en backupplan för hur ni gör om det regnar. Har man inte tillgång till en studio kanske man ska hitta ställen med tak för att kunna fota på.