Annons

Bröllop-nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

viskaludius

Medlem
Nervös som en råtta. Sambons bror ska gifta sig och har fått för sig att jag ska fota hela baletten!

Nu till saken.

Jag har läst alla tidigare inlägg om bröllopsfoton och försökt få mig ett hum...

Vi kan väl börja med fotona utomhus... Antar att jag bör hålla paret i skuggan som solen skiner starkt. Var på paret ljusmäter jag? Ansiktena, klänningen eller kostymen, eller möjligtvis bakgrunden?

Det skrivs en del om brus, va i tusan är det?

Vilket objektiv ska jag använda? Har ett 18-35, ett 70-300. Och planerar att köpa 2 nya objektiv när vi åker till USA. Har nog även möjlighet att låna ett ljusstarkt macroobjektiv.

Ska man ha några filter?

Vad betyder att fota i RAW format?

Ska även köpa en blixt, tips mottages gärna. hur får jag då bilderna att inte bli så platta. Behöver jag en reflexskärm? Vit eller silvrig sida?

Känns knäppt att försöka lära sig fota genom att fråga allt i ett forum på det här sättet. Men jag har fotat massor för några år sedan, mest med analog kamera och jag gissar att jag kommer att komma ihåg när ni förklarar.

Och ja, till er som är negativa till att en okunnig ska fota ett bröllop. paret är helt informerade i hur "kass" jag är på att fota, men de vill ha mig ändå! =)
 
Bästa råd jag kan ge:
Ta 2 mycket tålmodiga vänner/dockor.
Klä upp en i mörk/svart kostym & vit skjorta.
Klä upp en i vitt.
Fotografera målmedvetet.

Med målmedvetet menar jag att du planerar exakt vad du skall göra och i hur många bilder på papper. Sedan gör du exakt som du har planerat.
 
Tror du kanske min vita hund med svarta tecken kan vara ett bra offer?

Är det ens möjligt att ta bild på en svartvit sak i starkt solljus och få det snyggt?

Men jag ska ta vara på dina råd!
 
Låter spännande, å samtidigt riktigt kul!

Skuggan är ett bra val. Ljusmätningen kan du göra på en "grå" yta, inget kolsvart eller kritvitt typ, kanske ansiktena.

Jag skulle personligen valt en vit reflexskärm om det är starkt solljus ute, men i skuggan blir nog en silvig bättre.

Ett objektiv som kan rekomderas är ett 50 1.4, finns till Nikon bla som jag antar att du använder. Ljusstyrka är värdefullt i kyrk liknande byggnader. Tror inte du kommer ha så stor användning av 70-300'at tyvärr. Men ett någorlunda vidvinkel å ett kort tele så kommer du klara det mesta.

Ett tips är även att skaffa ett paraply till blixten å använda den trådlöst, typ SB-800/SB-600.

Raw format tycker jag du ska välja, å några filter behöver du nödvändigtvis inte.

Lycka tillis!
 
viskaludius skrev:
Nervös som en råtta. Sambons bror ska gifta sig och har fått för sig att jag ska fota hela baletten!

Nu till saken.

Jag har läst alla tidigare inlägg om bröllopsfoton och försökt få mig ett hum...

Vi kan väl börja med fotona utomhus... Antar att jag bör hålla paret i skuggan som solen skiner starkt. Var på paret ljusmäter jag? Ansiktena, klänningen eller kostymen, eller möjligtvis bakgrunden?

Det skrivs en del om brus, va i tusan är det?

Vilket objektiv ska jag använda? Har ett 18-35, ett 70-300. Och planerar att köpa 2 nya objektiv när vi åker till USA. Har nog även möjlighet att låna ett ljusstarkt macroobjektiv.

Ska man ha några filter?

Vad betyder att fota i RAW format?

Ska även köpa en blixt, tips mottages gärna. hur får jag då bilderna att inte bli så platta. Behöver jag en reflexskärm? Vit eller silvrig sida?

Känns knäppt att försöka lära sig fota genom att fråga allt i ett forum på det här sättet. Men jag har fotat massor för några år sedan, mest med analog kamera och jag gissar att jag kommer att komma ihåg när ni förklarar.

Och ja, till er som är negativa till att en okunnig ska fota ett bröllop. paret är helt informerade i hur "kass" jag är på att fota, men de vill ha mig ändå! =)

Till att börja med: slappna av.
Att fota bröllop är inget svårare än att fota något annat. Folk får bara det för sig.
Du kan ju låta brudparet posera precis lika mycket som om du skulle fota dina vänner. Och om det är så att de inte har tid för det den dagen, träffa dem en vecka innan eller efteråt, gör ett set med bilder när de inte är under tidspress.

Ska du vara enda fotografen eller har de någon mer med mer erfarenhet??

Ljusmät ALLTID på ansiktena. Att mäta på killens kläder ger överexponerade bilder eftersom han har svart frack på sig (oftast) och kameran vill kompensera för det mörka och mäter du på brudklänningen kommer bilderna att bli underexponerade. Ansiktena är i fokus och därför ljusmäter du där.
Håller du brudparet i skuggan kan det bli mörka bilder. Flytta på den och tänk på hur ljuset faller på dem och vilka skuggor det ger.

Brus är störningar.
Så vida du inte ska fota i dunkelt ljus är det inget du behöver fundera för mycket på. Använd ett ISO på 100 eller 200. Skulle det vara för mörk så gå till ISO 400. Det är absolut ingen fara om du skulle upptäcka lite störningar i efterhand för de kan du få bort genom att använda dataprogram. (kan skriva mer om det sen).

Objektiv väljer du efter vad som passar. Fotar du i kyrkan kan tele (70-200) vara bra eftersom du kan vara längst bak i kyrkan och inte vara synlig för någon av de andra. Du kan flytta dig i sidled över hela kyrkan om du är längst bak. Ta normalobjektivet när ni är ute på t.ex trappan och på festen.

Att fota i RAW är att man fotar i ett bildformat som medger mycket större möjligheter till att fixa med bilden efteråt. Har du fått mörka bilder eller för ljusa bilder, eller bilder där ljuset har "fel" färg så kan du ändra det i efterhand i t.ex LightRoom. När du sen fått till bilderna då kan du spara dem som JPEG och lämna dem till fotobutiken eller de som ska ha dem.

En blixt.
Se till att det är en av ny modell. Lägg gärna en ganska stor symma på blixt då det är ett värdefullt tillbehör som kan rädda många situationer. Har du bra ljus ute behöver du aldrig ha blixten, men du kan använda den för att få ett kontrollerat ljus ute. Se till att du får med en Onmibouncer, den där lilla vita koppen som man kan se fotografer ha på blixten. Den gör att blixtljuset blir mjukare och det sprids mer. Du behöver absolut inte någon reflexskiva/reflexskärm.

Hoppas det här gav något.
Svarar gärna på mer frågor om du har. =)
 
Erik Schalin skrev:
Bästa råd jag kan ge:
Ta 2 mycket tålmodiga vänner/dockor.
Klä upp en i mörk/svart kostym & vit skjorta.
Klä upp en i vitt.
Fotografera målmedvetet.

Med målmedvetet menar jag att du planerar exakt vad du skall göra och i hur många bilder på papper. Sedan gör du exakt som du har planerat.

Låter inte det väldigt dumt att göra exakt som man bestämt sig för???
Vad händer då om något blir förändrat under "resans gång"? Menar du att det är bäst att fortsätta sitt planerade fastän de andra inte gör det??
 
Allemyr skrev:
Låter spännande, å samtidigt riktigt kul!

Skuggan är ett bra val. Ljusmätningen kan du göra på en "grå" yta, inget kolsvart eller kritvitt typ, kanske ansiktena.

Jag skulle personligen valt en vit reflexskärm om det är starkt solljus ute, men i skuggan blir nog en silvig bättre.

Ett objektiv som kan rekomderas är ett 50 1.4, finns till Nikon bla som jag antar att du använder. Ljusstyrka är värdefullt i kyrk liknande byggnader. Tror inte du kommer ha så stor användning av 70-300'at tyvärr. Men ett någorlunda vidvinkel å ett kort tele så kommer du klara det mesta.

Ett tips är även att skaffa ett paraply till blixten å använda den trådlöst, typ SB-800/SB-600.

Raw format tycker jag du ska välja, å några filter behöver du nödvändigtvis inte.

Lycka tillis!

Reflexskärm på ett bröllop?
Vem håller den åt dig då?

Är det inte lite väl dumt att använda ett fast objektiv bara för att det är ljusstarkt? Ett tele, som du säger att man inte har nytta av, är något av det bästa att ha i en kyrka. Du kan vara längst bak utan att störa ordningen under akten, du är inte i vägen för någon och du kan röra dig i sidled i hela kyrkan. Det går att vara på orgelläktaren om man gillar "ovanfrån"-perspektivet.
Vidvinkel? För att fota kyrkan invändigt då eller? Inte ens på främre raden i en någolunda större kyrka är det bra att använda för att fota ett brudpar, däremot på trappan och på festen efter.

Varför använda blixten trådlöst?
Vad har du tänkt trigga den med då? Den inbygda blixten utomhus eller inne i kyrkan?
 
Stina.
Känner du dig väldigt osäker, eller rent av inte har lust att plåta så är det faktiskt inte oartigt att tacka nej. Kom ihåg att förväntningarna på bröllopsfoto ibland kan vara orealistiskt höga från brudparets sida.
Jag vet inte om brudparet ska använda sig av en yrkesfotograf för någon forma av studiobild, men annars kan det vara att rekommendera.

Lycka till.

Gabbe
 
Andreas S Eriksson skrev:
Reflexskärm på ett bröllop?
Vem håller den åt dig då?

Är det inte lite väl dumt att använda ett fast objektiv bara för att det är ljusstarkt? Ett tele, som du säger att man inte har nytta av, är något av det bästa att ha i en kyrka. Du kan vara längst bak utan att störa ordningen under akten, du är inte i vägen för någon och du kan röra dig i sidled i hela kyrkan. Det går att vara på orgelläktaren om man gillar "ovanfrån"-perspektivet.
Vidvinkel? För att fota kyrkan invändigt då eller? Inte ens på främre raden i en någolunda större kyrka är det bra att använda för att fota ett brudpar, däremot på trappan och på festen efter.

Varför använda blixten trådlöst?
Vad har du tänkt trigga den med då? Den inbygda blixten utomhus eller inne i kyrkan?

Reflexskärm gör undervärk utomhus, får väl be ngn i släkten.

Beror ju mkt på hur ljuset ter sig, å klart det är väl ingen handbollsmatch det är frågan om i ljusstyrka, men är mkt tveksam till hur ett 70-300 med sådan ljusstyrka klarar sig. Och nej jag tycker det är långt ifrån dumt att använda sig av fasta objektiv bara för att det är ljusstarka, det är väl nästan därför det finns?

Men om man har pengarna till ett tele som både har ljusstyrka och kvalité så fine, men kändes inte riktigt rätt i denna tråd.

Men fasta objektiv rekomederar jag.

Eftersom hon har ett bra vidvinkel så är det klart man ska ha med det, och du har redan nämnt ett viktigt användningsområde.

Om det är Nikon så löser den inbyggda blixten triggningen. Att använda blixten rakt på ger inget fint ljus enligt mig, likaså med en bouncer/diffusor i 45 graders lutning.
 
Oj vad många bra svar. Kör inte nikon utan en Canon EOS 400 D.

Jo, jag är skitnervös men kommer ändå att ställa upp, att tacka nej är inget alternativ. Och Nej de har INTE bokat någon studio-session med någon proffsfotograf. Jag är ensam förutom alla gäster som säkert kommer att fota på festen och utanför kyrkan och så.

Har ju ett tele (sigma 70-300) Är det tillräckligt ljusstarkt att fota inomhus i en kyrka? Förstår ju att det är väldigt olika... men generellt? Kanske behöver stativ då?

Med fast objektiv menar man att de inte går att zooma med? Var går du gränserna för macro eller vidvinkel (och vad nu de heter). Om jag nu ska köpa nya objektiv vill jag gärna att de ska vara användbara till mycket annat. Macroobjektiv ger väl kort skärpedjup som är fint på porträtt?

Jo, jag har nog en hållare till min reflexskärm! Sambon och bestman får även vara min assistent.
 
Åk till kyrkan innan och kolla läget med ljus och avstånd. Det kanske inte alls går att ha ett objektiv som börjar på 70mm.
Jag fotade mina vänner på deras bröllop för ett par veckor sen, men jag hade aldrig ställt upp om jag inte visste att de hade bokat hos en fotograf också. Det känns som för mycket press att vara den enda som tar organiserade bilder en så viktig dag, när man är amatör som jag.

Det som kan vara knepigt är ju tex om det är dåligt väder så man inte kan vara ute och ta bilder, det är mycket svårare att ta bra bilder inomhus. Då känns det tryggt att veta att de har "säkra" bilder hos en fotograf i studio.

Annars är väl ett tips att plocka med någon kompis ut och testa att ta mycket bilder i liknande miljö som man har tänkt sig den stora dagen. Det är lite speciellt att fota "uppställda" människor.
 
viskaludius skrev:
Oj vad många bra svar. Kör inte nikon utan en Canon EOS 400 D.

Jo, jag är skitnervös men kommer ändå att ställa upp, att tacka nej är inget alternativ. Och Nej de har INTE bokat någon studio-session med någon proffsfotograf. Jag är ensam förutom alla gäster som säkert kommer att fota på festen och utanför kyrkan och så.

Har ju ett tele (sigma 70-300) Är det tillräckligt ljusstarkt att fota inomhus i en kyrka? Förstår ju att det är väldigt olika... men generellt? Kanske behöver stativ då?

Med fast objektiv menar man att de inte går att zooma med? Var går du gränserna för macro eller vidvinkel (och vad nu de heter). Om jag nu ska köpa nya objektiv vill jag gärna att de ska vara användbara till mycket annat. Macroobjektiv ger väl kort skärpedjup som är fint på porträtt?

Jo, jag har nog en hållare till min reflexskärm! Sambon och bestman får även vara min assistent.

Det går inte att svara ja eller nej på om det går att använda ditt tele inomhus. Det beror på ljuset i kyrkan, det kanske är toksol ute den dagen och det lyser in massor med ljus, det kanske regnar och är molningt ute.
Ljusstyrkan på ditt objektiv står på objektivet. Jag skulle kunna tänka mig att det du har är 3.5-5.6. Det finns teleobjektiv som håller 2.8 på alla brännvidder, men sånna telezoomar är dyra.

Ett vidvinkel räknar man från 17mm till 50mm.
Ett macro är oftast på 90mm, 100, 105, 150 eller ibland på 180mm.

Hur mycket har du att kunna lägga på nya objektiv då?
 
Mina tips är att först åka till kyrkan och reka lite. Kolla upp ljuset och vilka vinklar som är möjliga, det är ofta väldigt trångt i kyrkan och har du otur är det fler än du som ska stå och fota. Ta sedan och gör en liten skiss på hur du vill fota och genomför sedan denna, tydligt. Var inte rädd att ge paret lite direktiv, de flesta bröllopspar uppskattar en tydlig fotograf. Skaffa några riktigt ljusstarka objektiv och strunta totalt i blixten.

...ha på dig ett par diskreta men mycket smidiga brallor så du kan sätta dig på huk ordentligt. (kanske mest gäller mig som har gått upp några kilo de senaste åren) :)

För en tusenlapp kan man dela ut en jäkla massa engångskameror till gästerna. Det är en trygghet för både dig och för paret om nu något skulle gå galet.

Kolla upp vilka miljöer som finns utomhus, och ta i beräkningarna att det faktiskt kan börja regna. Hitta ett stort träd eller likande där ni kan fota om oturen dyker upp.
 
Andreas S Eriksson skrev:
Låter inte det väldigt dumt att göra exakt som man bestämt sig för???
Vad händer då om något blir förändrat under "resans gång"? Menar du att det är bäst att fortsätta sitt planerade fastän de andra inte gör det??
Då har du inte förstått min text och dess syfte.
Det är inte bröllopsparet jag skriver om.
På bröllopet kan man inte följa en EXAKT plan.
Men det är bra om man förbereder den dagen också med en plan och stoppur.

Man ställer upp modellerna i skuggan.
Man ljusmäter på gräset tar 1 bild
Man ljusmäter på vit klänning tar 1 bild.
Man ljusmäter på svart kostym tar 1 bild.
Man ljusmäter på ansiktet tar 1 bild.
Man ställer kameran på manuellt,
tar 1 bild och ökar exponeringen,
tar 1 bild till och gör om ända tills det vita får utbrända delar och då minskar man exponeringen ett halvt steg.
Man gör hela proceduren 1 gg till och använder en reflexskärm, tex en frigolitskiva

Sedan gör man om allt och ställer modellerna i:
motljus
medljus
i kyrkan
Gör om ALLA moment som är lyckade och använder blixt. + & - kompenserar med blixt.
osv...

Till slut så går man hem och studerar resultatet. Och det är NU det är VIKTIGT att man har följt sin egen plan. För det är nu du skall bestämma dig för om vad som är ett bra sätt och vad som är ett dåligt sätt.

Och nej Stina, jag tror inte din hund har det tålamodet. Och du kan inte koncentrera dig på hunden samtidigt. Modellerna är inte där för att få bra bilder. De är där för att hjälpa dig och INGET annat. De behöver inte se glada ut, de kan faktiskt ta med en bok och läsa under tiden. Det viktiga är att de ställer upp.
 
Lite råd från mig...

* Fota i skugga om möjligt, det är grymt svårt att fixa svart/vitt i stark sol. Har du en svart hund så vet du det själv. Jag har en svart/vit hund och den är det precis samma problem med som ett brudpar.

* Fota MYCKET. Det är nästan alltid så att någon gör en grimas, någon blinkar etc. Fotar du mycket så ökar du sannolikheten för att hitta pärlorna. (Du får dock aldrig tulla med att kolla kamerainställningarna. Det är lätt att råka ställa om något i farten)

* Ha med en extrakamera. Tänk om din kamera går sönder! (Jag brukar låna av någon intresserad kompis, när jag fotat tillräckligt många bröllop så ska jag ta betalt och köpa mig en extrakamera själv)

* Ditt 70-300 kommer med stor sannolikhet inte vara tillräckligt ljusstarkt inne i kyrkan, men visst, tillsammans med en schysst blixt kan du använda den, men generellt tycker jag att bilder i kyrkan blir bäst om man klarar sig utan blixt, men det gör man inte alltid. Jag kör med ett 70-200 2,8 och hittills har jag alltid klarat mig med det och ganska höga ISO, det borde innebära att du om du inte hittar en väldigt ljus kyrka kommer få problem utan blixt.

* Titta på massor av bröllopsbilder! Här på fotosidan kan man få massor av inspiration. Be gärna brudparet titta och tycka också. När man fotar bekanta blir man ju kanske mer ett team än bara en fotograf.

En bra länk som dock ska tas med en nypa salt då den är GRYMT ambitiös:

http://photo.net/learn/wedding/wedding-photography-timeline

Har du gjort klart för bröllopsparet att du är nybörjare? (Såg jag att du gjort nu) Visa bilder på skärmen direkt och be dom komma med önskemål/kommentarer. Är dom delaktiga är det svårare att klaga sen ;-)


För att svara direkt på några av dom frågorna du har:

Fotar du i skugga så klarar man oftast sig med en flerzons ljusmätning. Dvs på din canon den symbolen där både cirkeln och pricken är ifylld. Men sen återigen. Fota mycket och använd alla varianter, då kommer du hitta rätt på något och med tiden lära dig vad som funkar när.

Vad är brus? Brus är den lite "gryniga" känsla man får i bilden när man framförallt använder lite högre ISO tal på kameran. Oftast så syns det tydligt när man kommer upp över ISO 800 på den kameran du har. Men alla är ju olika toleranta med hur man uppfattar brus, så det är svårt att ge några "sanningar" om när det är ok eller inte.

På objektivfrågan så svarar jag med vad jag använder. Jag använder ett 70-200 F2,8 som jag nog använder allra mest tror jag. Utöver det använder jag ett 50mm med bländare 1,8. Detta objektiv är riktigt billigt och ändå förvånande skarpt, så det kan jag rekommendera för att ha ett objektiv med rejäl ljusstyrka. I sverige kan du köpa det för runt 1300 kr tror jag.
På fest och för effektfulla bilder använder jag ett 17-40 F4 . Och som komplement tilld et har jag använt ett ljusstarkt normalzoom, en tamron 28-70 2,8.
Men mitt råd här blir att studera fotosidan, hitta bilder du gillar och kolla/fråga vad fotografen använt. För det är säkert lite upp till fotografens stil vad som är mest gångbart.
En av mina favoritfotografer när det gäller bröllop är Christer Eldrim.
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=2018

Filter? Generellt nej. Kan vara ja om:
Det är extremt ljust. Då kan man använda gråfilter för att få ner ljuset in i kameran. Eller eventuellt ett polarisationsfilter för att öka kontrasterna. Men har du ingen erfarenhet av dessa filter så kommer du med all sannolikhet att klara dig utan.

Fota i RAW. Absolut! Vad det innebär är att istället för att kameran egentligen gör en mindre bildbehandling och sparar bilden i ett komprimerat format (jpeg) så sparas bilden precis så som den registreras av sensorn. Dessutom har de flesta kameror ett större färgdjup i RAW än i jpg. Det innebär helt praktiskt att du har betydligt större chanser att rädda lite halvtaskiga bilder som är felexponerade eller har fel vitbalans. Även om du inte är superkunnig inom bildbehandling har man stor nytta av det. Särskilt i en så kontrastrik miljö som ett bröllop är. Finns precis HUR mycket som helst att läsa om detta i olika forumtrådar. Men mitt råd är absolut. Fota i RAW dom gånger du inte "får misslyckas"

När det gäller blixt är jag inte så erfaren att jag tänker ge expertråd :) Men en bra blixt är iaf ett måste i vissa situationer.

Sist men inte minst. alla är vi nybörjare i början, så man ska inte ta alla domedagsprofeter så allvarligt. Dom brukar dyka upp i trådar som denna. Har man bara en bra dialog med brudparet så tror inte jag att några större besvikelser uppstår. Ha kul!

Håkan som nu fotat sitt 4:e officiella bröllop i helgen och har flera på gång i sommar.

Jo ett sista tips. Kolla gärna upp tänkbara platser för foto i förväg och tänk på hur en eventuell sol står vid den tidpunkten ni ska fota. Dessutom, ha en backupplan för hur ni gör om det regnar. Har man inte tillgång till en studio kanske man ska hitta ställen med tak för att kunna fota på.
 
Oj, Tack för ditt långa långa svar! Snällt att du tar dig tiden att hjälpa mig.

Jag ska släpa med mig kameran var jag än går nu och fota allt. bara för att få in tekniken på kameran. Får se vilket objektiv det blir. Men något fast låter det ju som jag behöver! Objektiv och kamera tillbehör är ju billigt i USA och nu åker vi om en månad så...
 
viskaludius skrev:
Nervös som en råtta. Sambons bror ska gifta sig och har fått för sig att jag ska fota hela baletten!

Nu till saken.

Jag har läst alla tidigare inlägg om bröllopsfoton och försökt få mig ett hum...

Vi kan väl börja med fotona utomhus... Antar att jag bör hålla paret i skuggan som solen skiner starkt. Var på paret ljusmäter jag? Ansiktena, klänningen eller kostymen, eller möjligtvis bakgrunden?

Det skrivs en del om brus, va i tusan är det?

Vilket objektiv ska jag använda? Har ett 18-35, ett 70-300. Och planerar att köpa 2 nya objektiv när vi åker till USA. Har nog även möjlighet att låna ett ljusstarkt macroobjektiv.

Ska man ha några filter?

Vad betyder att fota i RAW format?

Ska även köpa en blixt, tips mottages gärna. hur får jag då bilderna att inte bli så platta. Behöver jag en reflexskärm? Vit eller silvrig sida?

Känns knäppt att försöka lära sig fota genom att fråga allt i ett forum på det här sättet. Men jag har fotat massor för några år sedan, mest med analog kamera och jag gissar att jag kommer att komma ihåg när ni förklarar.

Och ja, till er som är negativa till att en okunnig ska fota ett bröllop. paret är helt informerade i hur "kass" jag är på att fota, men de vill ha mig ändå! =)

http://www.kulturpool.se/hansson/tips/brudpar.htm

/ E
 
(vissa saker kanske sagts redan, eftersom jag startade inlägget några dagar sedan)

Jag har varit fotograf på två bröllop.Ett utomhusbröllop och ett inne i en gammal vägkyrka utan elektriskt ljus.

Saker jag har snappat upp..

1. Använd blixt och/eller skärm när du fotar utomhus i starkt solljus och ställ brudparet i skugga alternativt med solen bakom dem.

Första bröllpet hade jag skaffat blixt, men använde den inte av någon outgrundlig anledning. Tvättbjörnsögon.

Det går att få spännande bilder om det är en grådaskig dag också. Ljuset är oftare lättare att jobba med då.

2. Eftersom blixt inte är att tänka på inne i kyrkan så behöver du snabba objektiv. Jag hyrde ett 85/1.8 som jag använde tillsammans med mitt 50/1.8. Fotade i alla fall på ISO400-800. Använde lång slutartid och blixt vid receptionen.

http://planetneil.com/tangents/flash-photography-techniques/

Öva med blixten innan. Formella fotona tar mycket tid även när man är säker på blixtinställningarna.

3. Tänk ut innan exakt vilka formella/poserade bilder du skall ta innan, så att du garanterat får några bra bilder. Jag använde en skissbok. Glöm inte familjefoton och liknande vid mottagningen. Mor- och farföräldrar kanske inte orkar att stanna hela receptionen så glöm inte att fota dem med brudparet innan de åker.

Oförutsedda saker kan ju stjälpa ens bildidéer. I mitt fall var det ett ej samarbetsvilligt barn på det andra bröllopet. Gick ganska bra ändå.

4. Brus uppkommer på höga ISO-tal, men det mesta kan fixas i efterarbetet och det är bättre att ta en brusig bild än en med rörelseoskärpa (såvida det inte är något man vill ha i bilden). Brus i svartvita bilder är inget större problem.

5. Angående exponering. Ingen är särskilt intresserad av brudgummens kostym. Brudklänningen och ansiktena är det viktiga.

6. Kolla med prästen var du kan fota ifrån och hur du kan röra dig.

7. Fota mycket. Jag som amatör behöver nog 4-8 gigabyte bilder för att leverera 100-150 som är bra.

Mitt nyinköpta 4 gigbytes kort gick inte formattera när jag tog det ur förpackningen på mottagningen. Man skall alltid provköra saker innan..

8. Lite länkar och sånt..

Jag följde ganska länge "Wedding and Other Family Events - Canon Digital Photography Forums". Ett mycket bra forum fullt med proffs som ger varandra riktig kritik och tips. Gruppfoton -- Toogy style. http://photography-on-the.net/forum/forumdisplay.php?f=78

Några favoriter därifrån:

David Jay http://www.davidjay.com/ han har även några filmer på Youtube.
Petra Hall http://www.petrahall.se/
Lloyd (picturecrazy) http://www.nightanddayphoto.ca/nd/
Mike Fulton http://www.tricoastphoto.com/

En som jag känner jobbar här och de har en del vackra bilder och filmer
http://stillmotionblog.com/

9. Slutligen..

När man ser bilder från dessa proffsfotografer så är det lätt att glömma det de visar är de bästa bilder de har tagit. Visst de kommer antagligen ta bra bilder oftare (ok, mycket oftare) än amatörer, men den stora skillnaden tror jag är deras förmåga att berätta en historia. Så det är de små detaljbilderna på brudklänningen, tårarna på brudens mors kind under ceremonin eller den _där_ blicken brudparet ger varandra under middagen när "ingen" annan ser som gör skillnaden. David Jays filmer visar detta ganska tydligt.

10. Ha kul!
 

Similar threads

ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.