Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brådis! Friköpta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Hej!
En av mina kunder vill att bilderna jag ska ta åt honom ska vara "friköpta". Vad betyder det? Vore tacksam att få ett snabbt svar. Tack på förhand! //Bee

Jag tolkar det som att din kund får använda bilderna till vad som helst i evighet. Det kan till och med betyda att vem som helst får använda bilderna till vad som helst i evighet.

Varför frågar du inte helt enkelt kunden vad han menar?

Ifall kunden menar att han vill kunna göra precis vad han vill med bilden, så bör du kanske fundera på vad en urusel beskärning och dito bildbehandling kan göra med ditt rykte...

friköpta bilder = engånssumma och kunden har rätt att publicera bilderna fritt.

de flesta drar sig för att betala vad friköpt material bör kosta och prislappen är mångdubbelt upp mot ditt ordinarie bildarvode.

Jag lät kanske lite brysk ovan, men i ett skrivet avtal är det ju viktigt att man använder exakta ord. Ifall parterna inte är helt överens om vad "friköpt" egentligen betyder är det nog bara en tidsfråga innan de blir osams...

Vid uppdragsfotografering (som jag tolkar detta som) så är det kutym att det ingår vissa användningsområde (tror det är 4 olika publiceringar enl. blf). Vill kunden använda dessa fritt så skall det avtalas om ett pris och det bör skrivas in att kunden ej har rätt att sälja bilderna vidare.

Avtal är krångligt och kan uppfattas som besvärande. Men det är både för din egen och köparens skull som ett sådant bör upprättas. Sen beror det naturligtvis på vilken typ av bilder det handlar om. jag har haft uppdrag där bilderna är av typen reklam och sådant är svårt att avtala om. Personligen brukar jag inte bry mig så mycket om hur mycket de använder de bilderna, de har oftast kort livslängd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar