Annons

Bränsle till handhållen eld??

Produkter
(logga in för att koppla)

Vampire

Medlem
Jag har en fotoidé där jag vill "hålla i eld", d.v.s . 10-15 cm höga lågor som brinner i handflatorna som ett slags brinnande stigmata. Jag har tidigare sett en liknande bild här på fs, men hittar ej tillbaka till den, (borttagen??). En tjej håller fram handen och den önskade lågan brinner ur handflatan. Där hade en värmeljushållare av glas från IKEA placerats i handflatan och istället för värmeljus användes en brännbar vätska som genererade precis rätt slags låga både beträffande färg och storlek. Vad jag vill veta är vad jag ska använda som bränsle??

Lågan skall vara 10-15 cm hög, vara gul och helst inte avge rök.

Lampolja med en bomullstuss kanske? Det kan nog ryka lite om lågan blir för stor. Det kommer bara vara tussen som brinner, så prova med lite olika stora. Alltså fyll lite fotogen i nån slags kopp, och lägg en lämplig tuss i, som sticker upp över ytan. Se för fan till att ha nåt värmeisolerande emellan handen och koppen bara!

Något värt att testa!
Men i den bilden som jag minns, så var det bara vätskan i sig som brann. Tror inte det var nån bomullstuss med där. Men, jag kan ha fel!

Alkohol brinner bra, både metanol och etanol.

Finns många varianter, Alkogel på Apoteket, T-röd, Tenol (blandning etanol o metanol, ryker mindre).

Alkogel skulle nog jag testa eftersom spillrisken är mindre. Spiller man däremot så :-(

korta alkoholer brinner dock inte med så färgad låga. Etanol är lite gul men metanol syns knappt alls.....

YNG skrev:
...Eld är definitivt inget man bör "experimentera" med...

Helt emot vad jag anser. Eld är skitkul, bra och nyttigt att expermentera med.
Naturligtvis ska man tänka innan man "leker", men så är det ju med allt.

Så prova på, jag håller tummarna för bra bilder!

(brandfilt och vatten är bra tillbehör)

Något fossilt bränsle kanske är att föredra då.. Något med mer kolinnehåll. Undrar vad som händer om man blandar alkogelen med lika delar aktivt kol?

Gillade alkogelen just med tanke på spillrisken...

Bensin ryker som fan när det brinner, eftersom det brinner så snabbt att syretillförseln blir otillräckligt. Direkt olämpligt för syftet skulle jag säga. Etanol och metanol är också rena vansinnet, eftersom det brinner för bra, och lågan syns knappt.

Tändvätska, lysfotogen eller lampolja är nog det vettigaste. De brinner relativt långsamt, och med gul låga.

för att färga lågan finns det olika kemikalier man kan blanda i. Fosfor ger röd låga har jag för mig, kopparsulfat har jag för mig ger grön låga.

Kemisk ren bensin är det som gäller!! jag har hållt på med eld på fritiden tyyp spruta sluka osv. Kemisk ren bensin blir faktist inte så varmt. så nåt som jag inte testat men en kompis har är att man bara häller en liten klutt i hande osså tänder på... de blir förjävla (ursäkta språket) varmt men de blir snyggt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar