Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännvidsval vid portättfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillek

Aktiv medlem
Hejsan alla underbara människor!

Sitter här och funderar, och läser boken om Digitalfoto.
Men jag försökte hitta ett svar på en fråga i den, som jag inte kan hitta, nämligen frågan:

Vad för brännvid på mitt 18-55mm objektiv ska jag undvika? f/stop är 3.5-5.6 på respektive brännvid. Vid 45 är f/stop 4.0 vilket jag oftast tycker är ett bra alternativ.

Jag har nämligen hört att man inte ska gå under 45 vid porträttfotografer för man kan få konstiga bildartefakter som vissa kroppsdelar blir större/mindre än de ska osv. Men ändå så finns det jättefina portätt som tagits med brännvider under 45mm.??!? Jag förstår inte.. är det när man är nära som detta kommer synas? Bildfelen alltså? Men om man har ett ansikte som täcker mindre än halva bilden, kommer det då synas mindre? Jag gillar att man kan ha bländare 3.5 vid 18mm, och att man får med mycket, men detta är alltså något som jag ska undvika? För att de kan bli fel på personernas utseende?

Men hur är det över 55mm? finns det någon "max" brännvid man inte ska gå över?

Hm.. känns som jag babblar så dumt, men jag försöker verkligen få er att förstå mitt problem.. :)

MVH
Marcus E

Det är inte artefakter det handlar om, utan om perspektivförvrängningar. Om du fotograferar något med raka linjer på 18 mm märker du att det som borde vara rakt blir böjt. Fotograferar man människor så kommer deras propotioner bli onaturliga.
Samtidigt kan det bli de motsatta förvrängningarna om du väljer en för lång brännvidd eller i alla fall har ett dåligt objektiv.

Vad som också är värt att tänka på är att man får en snävare bildvinkel med längre brännvidd, vilket gör att bakgrunderna blir lite renare.

Kul att se en ovanligt relevant fråga, i dessa tider av kameranyheter :)

Kort svar
Blev det snyggt så är det snyggt, oavsett vilken brännvidd du använde ;)

Längre svar
Ställ dig 2 dm från någon och kolla på ansiktet med ena ögat. Perspektivet blir lite ovant då man inte brukar se folk så. Näsan ser större ut eftersom den är närmare betraktaren än resten av ansiktet. Backar du lite blir avståndsskillnaden liten och perspektivet mer normalt. Samma gäller när du fotograferar. Tar du en bild med vidvinkel hamnar du nära för att fylla ut bilden, och då blir perspektivet lite mindre smickrande. Med ett mindre tele backar du automatiskt en bit. Backar man för långt kan ansiktet se lite platt/tvådimensionellt ut (motsatsen till att näsan sträcks ut vid vidvinkel), enkelt uttryckt beroende på att du när du kollar på bilden ser den på ett kortare avstånd än när du tog den. Den långa änden på ditt objektiv (45 - 55 mm) ger normalt ett bra perspektiv, men fyller du bara en mindre del av bilden kan du förstås använda kortare brännvidder eftersom du ändå backar en bit. Dock får du se upp lite i den kortaste änden, speciellt med föremål i kanten av bilden, då betraktningsavståndet till bilden sällan kommer ge rätt perspektiv även om du backar lite. Man kan dock avvika åt båda hållen för att uppnå speciella effekter, t ex lite mer tele för ett mer ihoptryckt perspektiv då många tycker det ger ett mer smickrande utseende. Att bilden ljuger behöver inte göra något. Dock brukar bilden bågna ut på mitten i den kortaste änden av en zoom, åt det hållet uppskattas "lögnen" kanske inte lika mycket :).

Bländaren kan du välja efter vilket skärpedjup du vill ha. Ett kortare skärpedjup (mindre bländartal) kan ju bidra till en mer tredimensionell bild även när lite mer tele används.

Det är bra att läsa om fotografering, ta till sig fakta och höra andra mer erfarna fotografer delge sina erfarenheter. Men i slutändan är det som att lära sig spela piano. Du måste prova dig fram, träna och komma fram till vad som passar dig. Vill du fotografera "normala" porträtt som ser ut som alla andras så får du göra på ett sätt (avstånd, perspektiv, brännviddsval, bländare, slutartid osv). Är det istället något annat mer personligt du är ute efter får du experimentera dig fram. Ur detta perspektiv är den digitala tekniken ett utmärkt pedagogiskt hjälpmedel - du får omedelbar feedback på dina val och kamerans möjligheter och begränsningar. Så prova dig fram och lär både i teori och praktik! Kameran är ditt verktyg. Du är skaparen! Var kreativ!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar