Annons

Brännviddsförlängning på digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Hej Ollars.

RokIno skrev:
Hur räknar du ut brännvidden man får med en TC ?
Olympusen har ju 9,2-28 mm på optiken. Om jag har förstått rätt så skall man ta det x 1,7 vilket skulle bli ca 15-48 mm. Tar man då detta ytterligare x 1,6 så skulle det motsvara ca 24-77 mm på en vanlig analog kamera.
Rätta mig om jag har missuppfattat matematiken i sammanhanget.

Det stämmer ju, men bildvinkeln motsvarar ju 36-110mm på en småbildskamera.
Så bildvinkeln med konvertern ger alltså motsvarande (110 x 1.7 =) 187mm
Brännvidden blir ju dock precis som du skriver 48mm.

Varför man skulle ta det ytterligare 1.6x hänger jag inte med på dock.

Jag har hört att man skall räkna med x 1,6 utan TC om man jämför med ett vanligt objektiv. Därför räknade jag först x 1,7 med TC + x 1,6 för att jämföra med ett vanligt objektiv. Men det är möjligt att jag har fel om jag räknar på det sättet. Tyckte bara att 187 mm lät så mycket.

Du blandar ihop det.

1.6x ska man gångra med om man har en digital systemkamera som Canon D30/D60/10D/300D.

1.5x ska man gångra med om man har en digital systemkamera som Nikon D100/D70 Fuji S2-PRO och några till..

O.S.V..

Med digitalkompakterna/alltiettkamerorna så anges både den verkliga brännvidden och den bildvinkel som motsvarar småbild.

I detta fall får man alltså gångra med 4:a för att få fram motsvarande bildvinkel 28 x 4 = 112..eftersom sensorn är mycket, mycket mindre än på systemkamerorna.

Missuppfatta saker är lätt gjort, med din förklaring angående brännvidden så blir den alltså 73-112 på Olympusen utan TC. Räknar då 9,2-28 x 4.

9.2 x 4 = 36.8.. 28 x 4 = 112 = 36.8-112.
Vilket är nästan exakt de uppifterna som Olympus anger (36-110)...gångra med 3.92 så blir det mer exakt.

Jag talar om en TCON17 (tror att 17 står för 1,7), men det jag egentligen undrade över var ifall man tappar skärpan i kanterna på bilderna som man kan göra då man använder en TC på en vanlig analog kamera.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar