Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännviddsförlängning på digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

RokIno

Medlem
Har tänkt att köpa en teleconverter (TCON17) till min Olympus C 2500 L. Är dock litet fundersam över vad det har för inverkan på bilderna när man använder en sådan. Blir det samma effekt som på en vanlig analog kamera att man "tappar" skärpan i kanterna på bilden. Har använt converter på min gamla analoga Canon kamera och upptäckt detta fenomen.
Skulle vara tacksam för svar om det är någon som vet hur det funkar på digitala kameror så man inte går och köper något som man blir missnöjd med efteråt.

Det beror lite på kvaliteten på linsen på teleconvertern.
Men rent generellt bör du nog blända ner ett par steg extra för att undvika sådana tendenser.
En TCON17 på din Olympus 2500 borde ge dig motsv 187mm brännvidd men sänker också ljuskänsligheten från f3,9 i teleläget till ca f5,6-f8,0

Jag har goda erfarenheter av teleconvertern till min Coolpix 5000, denna var TC-E2 som dubblade brännvidden till ca 170mm.
Tyckte faktiskt att den fungerade alldeles utmärkt utan luddade bilder eller andra egenheter.

Utan minsta tvekan är det allra bästa att ha ett hus med utbytbar optik. Men det näst bästa är minskautsnittet/öka brännvidden med "påhängslinser". Det sista alternativet är att använda "digital zoom", dvs endera i kameran eller i photoshop göra ett utsnitt av de centrala delarna i bilden och dra upp till orginalstorlek. Detta påverka ju inte brännvidden eller skärpedjupet, men kan vara användbart om du inte behöver så stora bilder.

MVH
/Micke

En konverter som man sätter på digitalkompakterna är större än glaset som sitter på objektivet (till skillnad mot konverter för systemkameror).
Den stjäl inget mätbart ljus..man får exakt samma slutartider!
Det är mycket enkelt att testa om du inte tror mig..jag har testat själv ett stort antal gånger.

Senast ändrad:
Men hur kan det då komma sig att en TC som du sätter mellan huset och optiken på en SLR, på låt oss säga 2X förlängning, stjäl två bländarsteg?

Jag har aldrig nyttjat en sådan, men vad jag förstått så är det ett faktum.

Jag antog att samma sak gällde för försättslinser...

sagan skrev:
En konverter som man sätter på digitalkompakterna är större än glaset som sitter på objektivet (till skillnad mot konverter för systemkameror).

Där har du förklarningen.

Ljusöppningen blir ju större på en konverter för digitalkompakter, så därför förlorar man inget ljus.

Medans en konverter för systemkamerabjektiv inte ger större ljusöppning..bara längre brännvidd och därmed mindre ljus.

Senast ändrad:
Nu blir jag förvirrad!

Har verkligt förluster i glaset nåt med saken att göra?

Är inte ljusstyrkan nåt som beror på den fysiska öppningen i förhållande till brännvidden?

Om en telekonverter i form av försättslins ger längre brännvidd så borde väl då även ljusstyrkan påverkas?

Eller är det så att med försättslins så räknas helt enkelt brännvidden oförändrad eftersom den ju faktiskt linserna sitter där de sitter hur som helst och detta bara är en extra förstoringslins i fronten?

Titta på en 2x tc till SLR. Det är ju ett mindre rör man skruvar dit. Klart den tar ljusstyrka.

Grubbe skrev:
Är inte ljusstyrkan nåt som beror på den fysiska öppningen i förhållande till brännvidden?
Precis! det var ju precis det jag skrev :)

Grubbe skrev:
Om en telekonverter i form av försättslins ger längre brännvidd så borde väl då även ljusstyrkan påverkas?
Nej, eftersom ljusöppningen blir större så förlorar man inget ljus, trots längre (eller kortare) brännvidd.

sagan skrev:
Precis! det var ju precis det jag skrev :)

Vad jag menade var att det hade med maximal bländaröppning att göra, inte frontlinsen.

Nej, eftersom ljusöppningen blir större så förlorar man inget ljus, trots längre (eller kortare) brännvidd.

Hmmm...måste kolla detta.

Har helt klart för mig att max ljusstyrka är lika med max bländaröppning/brännvidd. Om brännvidden dubblas och bländaröppningen är densamma så minskar ljusstyrkan till hälften. Oberoende av linsernas dimension.

Med en konverter (med eller utan glas) förändras brännvidden och men inte nånting annat i själva objektivet.

Om man sätter på en förstoringslins så är objektivet orört och därmed ljusstyrkan. Skillnaden bara att det är ljuset från en mindre del av motivet som "kommer in i" objektivet.

Ska inte svära på det men du har inte övertalat mig än!

:)

Grubbe skrev:
Om man sätter på en förstoringslins så är objektivet orört och därmed ljusstyrkan. Skillnaden bara att det är ljuset från en mindre del av motivet som "kommer in i" objektivet.

Japp, de stämmer ju..förstoringslinsen måste ju ha större diameter än objektivet för att fungera.

Hur är det nu då eg?
Påverkas brännvidden på samma sätt av både försättslins och en TC att placeras mellan hus och optik?

Då menar jag brännvidd, inte utsnitt...

Jag är förvirrad och inte riktigt övertygad, fins det nån optisk ingenjör här? ;)

Grubbe skrev:
Om man sätter på en förstoringslins så är objektivet orört och därmed ljusstyrkan.
Kamerans ingångspupill (ingångsöppning) kommer att förändras så snart du sätter en lins framför objektivet. ”Förstoringslinsen” (d v s kikaren i det här fallet) kommer att öka kamerans ingångspupill. En kikares förstoringsgrad är lika med kikarens ingångspupill dividerat med dess utgångspupill, så när vi monterar på en kikare kommer därför kamerans ingångspupill att öka proportionellt mot kikarens förstoringsgrad (förutsatt att kikarens utgångspupill är större än objektivets maximala ingångspupill, annars fungerar det naturligtvis inte). Denna ökning av kamerans ingångspupill kompenserar exakt för den minskade bildvinkeln (mindre bildvinkel innebär ju som du skrev att man fångar in ljus från en mindre yta) och exponeringstiden blir därför oförändrad.

Om vi däremot minskar bildvinkeln genom att göra någon manipulation BAKOM objektivet (t ex med en vanlig telekonverter eller helt enkelt genom att delförstora) så kommer däremot INTE ingångspupillen att förändras.

Tänk på att in- och utgångspupillerna inte är storleken på den rent fysiska bländaröppningen inuti objektivet utan den skenbara bilden av denna. Alla linser som finns FRAMFÖR själva bländaren fungerar som ett förstorings- eller förminskningsglas och bestämmer den slutliga storleken på ingångspupillen, linserna BAKOM bländaren bestämmer på samma sätt storleken på utgångspupillen (det är därför en och samma bländare ser olika stor ut beroende på om vi ser in i objektivet framifrån eller bakifrån).

AlfaGTV skrev:
Hur är det nu då eg?
Påverkas brännvidden på samma sätt av både försättslins och en TC att placeras mellan hus och optik?

Då menar jag brännvidd, inte utsnitt...

Jag är förvirrad och inte riktigt övertygad, fins det nån optisk ingenjör här? ;)
Nej, men jag får försöka vikariera :)

Om bildvinkeln och sensorformatet desamma så kommer också de slutliga brännvidderna av objektiv + tillsatser att bli lika. Ingångspupillerna skiljer sig däremot åt som sagt var...

Säg inte "brännviddsförlängning", det är fel och förvirrande, brännvidden är densamma. Det korrekta är beskärningsfaktor.

Om man sätter på en telekonverter på kameran så förlänger man ju brännvidden!

En telekonverter är knappast "beskärningsfaktor"..

steelneck skrev:
Säg inte "brännviddsförlängning", det är fel och förvirrande, brännvidden är densamma. Det korrekta är beskärningsfaktor.

Läs åtminstonne hela första inlägget innan du lägger in besserwisserinlägg...det är fel och förvirrande :)

Hej Ollars.

Hur räknar du ut brännvidden man får med en TC ?
Olympusen har ju 9,2-28 mm på optiken. Om jag har förstått rätt så skall man ta det x 1,7 vilket skulle bli ca 15-48 mm. Tar man då detta ytterligare x 1,6 så skulle det motsvara ca 24-77 mm på en vanlig analog kamera.
Rätta mig om jag har missuppfattat matematiken i sammanhanget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar