Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

brännvidd osv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Headliiine

Avslutat medlemskap
Letar just nu efter ett macroobjektiv, men har lite funderingar. Det här med brännvidden, vad är det för skillnad på 60mm och 90mm? Kommer man närmre med ett 90 eller vad? Jag vill ha så stor bländare som möjligt, helst 2.0 och bra slutartid.

APS-C så passar 60-70mm bäst om du frågar mig och till FF föredarar jag 90-100mm. Allt beror på smak och så, men enklare med blixt vid längre brännvidder eftersom det blir lättare att komma till utan att skugga på grund av det (oftast) längre arbetsavståndet objketiv med längre brännvidd uppvisar.

180mm macro är perfekt för att fota fjälrilar med, men tyvärr så är det skitdyra och tunga så bästa valtet där är ett 90-100 mm objketiv och ett APS-C hus så blir det som 180mm (ungefär) på ett ff hus och det till klart lägre kostad och jämnförbart resultat.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto