Annons

brännmärke på kläder av blixt. Normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Deo

Avslutat medlemskap
Hej

Vid ett tillfälle hade jag kameran med blixt (Sigma EF-500 DG ST) hängande runt halsen. På överkroppen hade jag en svart bomullströja. När jag för att ta ett kort greppar kameran råkar jag komma åt avtryckaren varpå en bild tas. Blixten var vid detta tillfälle riktad rakt in i tröjan i E-TTL-läge. Ljudeffekten som kom från blixten var lite mer "puffig" än vanligt och det kom en lukt av något som brunnit. Jag trodde då att blixten, som var ganska ny, hade gått sönder. Men det visade sig att det var min tröja som fått ett brännmärke (se bild,märket är ca 3cm)...

är detta normalt? vad händer om någon t.ex.trycker blixten mot kinden på någon eller så?

med bästa hälsningar
 

Bilagor

  • marke.jpg
    marke.jpg
    48.6 KB · Visningar: 618
Aldrig hört talas om tidigare ? (inte med en vanlig extern batteriblixt i alla fall) Vad var det för matrial i tröjan ? Inte bomull va ?

/ Erik
 
Hmm, låter som om din blixt "läcker". Skicka den till idioterna i JackAss på MTV, så får de nåt att leka med...


Kika på den sista minuten av den här videon och beskåda "kraften" i den spänningspuls som skickas till blixtröret från en enkel engångskamera.

[PANG]
 
Mattsen skrev:
Hmm, låter som om din blixt "läcker". Skicka den till idioterna i JackAss på MTV, så får de nåt att leka med...


Kika på den sista minuten av den här videon och beskåda "kraften" i den spänningspuls som skickas till blixtröret från en enkel engångskamera.

[PANG]
Blir frestad plocka isär min 430Ez är nog mer kräm i dne än en sketen engångskamera...
 
Nej den var inte dyr. Jag bryr mig egentligen inte om tröjan. Utan mer om de eventuella personskador som skulle kunna uppstå på liknande sätt. Man tycker ju att en blixt ska kunna användas hur som helst utan risk.

Kanske skulle testa och se om jag kan upprepa det hela. Men behöver min blixt nu och vill inte riskera att den går sönder.

Ska jag reklamera blixten?

mvh TS
 
Hej igen.

Tack för länken! (och stuntet, Marcus :) )

Verkar som om själva blixten kan överhetta om man använder den för frekvent. (villket naturligtvis är dåligt, de borde ju designat den så att den tål att användas)

I mitt fall överlevde ju blixten, då bixten inte hade använts på flera minuter när den brände min tröja. Men man kan uppenbarligen inte ha något framför. Speciellt inte något svart bränbart :)

Så,jag antar att detta är normalt beteende för en blixt då. Jag får tänka mig för när jag använder den helt enkelt :)

mvh!!
 
Verkar som den kan bli överhettad.
To prevent overheating of the flash’s circuitry, please do not use your Flash unit for at least 10minutes after
using the number of flash exposures, shown in the below table have been made in quick succession.
 
Har nu vågat duplisera resultatet.

Genom att välja vidvinkelläge och full effekt på blixten och sedan rikta den mot samma tröja som redan är förstörd. Så har jag nu ytterligare ett brännmärke i tröjan :) och brandos rummet.

mvh TS
 
Blixt istället för rakapparat?

Man kan tabort hår på kroppen med starka men korta ljuspulser, hört att det ska funka bäst med mörka hår på ljus hud. Det svarta i hårsäcken tar åt sig värmen och bränns sönder utan att den ljusa huden skadas.

Om man sätter blixten mot kinden så kanske man inte behöver raka sig nåt mer.
 
Jag testade ett hemmabyggarknep för att använda blixten på D70 som IR utlösare för slavbixt då man använder en oexponerad (svart) bit diafilm som man sätter framför blixten, fast jag hade bara svartvit neg att tillgå.... Jag tog dock väck den efter att sk*ten började ryka.
 
ANNONS