Annons

Brännartrubbel

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hoppas det finns någon därute som kan hjälpa mig. Jag försökte igår att installera en LaCie CD-brännare. Den skulle enligt papirerna klara både USB2 och USB1. Det var inga problem att installera Scan dual 3 på min dator med USB1. Först kunde datorn inte hitta någon drivrutin. Efter många försök lyckades jag välja någon USB-drivis och nu händer ingenting. Datorn regerar inte ens då jag pluggar in USB-sladden. Jag laddade ner en USB-driver från Lacies hemsida men vad ska jag göra med den? Hur får jag datorn att använda den när jag sätter i USB-sladden? Förklara gärna steg för steg då jag är helt rudis på datorer. (Har provat att installera om med CD:n som medföljde)

beror lite på vad du dragit hem för drivis. det var inte sån att du bara behövde dubbelklicka på den och installera?

annars är det enklaste att leta fram brännaren i enhetshanteraren (kontrollpanelen/system/maskinvara) och högerklicka på den o välj drivrutin... sen borde det bara att välja uppdatera drivrutin och välja var den ska söka (då riktar du den till drivrutinen du laddade hem)... sen borde den sköta resten själv...

finns inte

Brännaren finns inte med bland maskinvaror. Drivisen laddades ner i mapp (My downloaded files) och när jag öppnade så låg där 2 läsfiler och 2 andra filer. Ingenting hände.

Är det Windows XP vi pratar om?

När du pluggar in USB sladden ska ju datorn (förhoppningsvis) säga någonting typ "hittade ny maskinvara" - och sedan leta efter drivrutinerna för den enheten. Det är då du ska rikta Windows mot dina drivrutiner, antingen hemladdade eller från CD-skiva.

Hittar inte datorn USB enheten har det inte med Lacies drivrutiner att göra - då är det snarare ett windows-problem.

Testa att ansluta till olika USB-ingångar (om du har det) - starta om Windows.

Du kan även testa att köra Windows update (http://www.windowsupdate.com) eller installera nya drivrutiner för moderkortskretsen - exempelvis Via (om det är Via du har - http://www.viavpsd.com/download/index.jsp)

Hoppas något fungerar.

W98

Det är W98. Datorn hittade den först men kunde inte hitta någon drivrutin. Sedan höll jag på och installerade någon drivrutin (Kommer inte ihåg om det var någon standard eller nerladdad från LaCies hemsida. Nu händer inget fast jag försöker avintallera allt och sedan installera igen. Kan inte hitta brännaren i kontrollpanelen. Sladden är inte söndrig och övriga USB-enheter funkar. Så hur ska jag kunna intallera någon ny drivrutin rätt om jag vet att jag har den rätta(Vilket jag iofs inte vet)

Hm. Det kan vara flera olika saker som har gått snett. För att det ska bli lättare att hjälpa till är det nog bra om du kan specificera lite:

1) exakt vad heter cd-brännaren? LaCie har flera modeller.
3) Vad heter de program/drivrutiner som du installerat från den medföljande CDn?
4) Vad är det för drivrutiner som du laddat hem? (Normalt sett ska det inte behövas några uppdateringar av drivrutiner om du inte köpt en äldre modell av brännare.)

Kanske finns det nån som har precis samma grejer/system som du och som kan hjälpa till.

Med vänliga hälsningar,
Pia

Tyvärr är inte Windows såpass smart och automatiskt som man hoppas på.

Mitt tips blir att dra ur USB sladden och sätt i den igen några gånger (och hoppas på att windows "reagerar" och hittar enheten)
Fungerar inte det får du testa i dina andra USB-portar (ta bort dina andra enheter sålänge)

När Windows väl hittar enheten ska du inte välja "hitta drivrutin automatiskt" utan istället rikta Windows till antingen CD-skivan - eller mappen där dina hemladdade drivrutiner finns (är de uppackade ?)

Förhoppningsvis fungerar det då.

LaCie F40 CD/RW

Har testat allt som nämns. Har testat att hitta drivrutiner på CD´n, På C och på Windows Uppdate. Nu är ju problemet att någon slags drivrutin är vald men denna funkar inte och datorn reagerar inte samt att jag inte hittar brännaren i kontrollpanelen. Har jag lyckats att få datorn att tro att brännaren är något annat, t.ex en hub? Har även testat att uppdatera programet som styr bränningen. Fattar inget (som vanligt)

Inbillar mig att om du kör Win98 SE (2:a utgåvan av Win98) så behöver du antingen en USB 1.1 eller USB 2.0 drivare

USB 1.1
http://www.lacie.com/download/drivers/USBDRIVE.zip

USB 2.0
http://www.lacie.com/download/drivers/LaCie_USB_Driver_Install.zip

Om det är en sådanhär du har köpt:
http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10030

Datorn behöver ha stöd för USB 2.0 (möjligen kan en USB 1.1 dator fungera) och vara utrustad med WIN 98SE, WIN ME, WIN 2000 eller WIN XP. Enbart första versionen av WIN98 fungerar förmodligen inte alls.

Min teori är att du nog har lyckats få datorn att tro att brännaren är nåt annat, men då är det ändå konstigt att den inte finns i enhetshanteraren. Finns det nåt annat konstigt där som du inte känner igen? Inga skumma utropstecken i gula trianglar?
Annars kan det förstås också vara så att du har win98, men inte andra utgåvan (second edition) och att det inte funkar av den anledningen, men ge inte upp ännu!

Här kommer ett (långt...) förslag om vad jag skulle göra först om det var min krångliga dator. Testa detta, i följande ordning:

1) plugga ur cd brännaren om den är inkopplad.

2) Gå till http://www.lacie.com/se/support/drivers/
och ladda ner "usb 2 driver" därifrån (627 kb). Om man får tro LaCie så ska du INTE ha usb1.1 drivers till en usb2.0 brännare, oavsett vad du har för dator och USB-controller i datorn (det är i alla fall så jag tolkar vad som står på deras hemsida.)

3) Packa upp den .zip fil du har laddat ner. Då får du en mapp som heter "LaCie_USB_Driver_Install". (detta kan inte vara samma som du laddat ner förut, för den här har bara en fil och en readme)

4) Gå till "kontrollpanelen" och sedan "lägg till/ta bort program", och ta bort (om de finns där) "TPP Storage Driver Installation" och "USB2 Storage Adapter V3 (LaCie)".

5) starta om datorn.

6) Gå till drivermappen du laddade ner, och dubbelklicka på filen "LaCie_USB_Driver_Install", följ instruktionerna.

7) Starta om igen.

8) Slå på strömmen till brännaren.

9) koppla sedan in usbsladden från brännaren till datorns USBport.

10) öppna "den här datorn" och titta efter den nya cd-enheten. Om den finns där, stoppa in en cd för att testa om den går att läsa.

11) Om det funkar så kan du installera Easy CD-creator efter det (obs! från den interna CDläsaren, inte från brännaren!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar