Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brända pixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Om ni tar en titt på denna bilden:
www.silfver.se/upload/pixlar.jpg

Så ser ni två röda prickar. Är sensorn på min kamera trasig? Brända pixlar? Prickarna sitter på samma ställe och jag har en hel bildserie med dem. De framträder tydligt i de mörka partierna men i dagsljus så blir det inte så.

Vad kan det vara?

Kameran är köpt i USA - kan jag få den lagad på garanti i Sverige med världsgarantin?

Hej!

Så ser ni två röda prickar. Är sensorn på min kamera trasig? Brända pixlar? Prickarna sitter på samma ställe och jag har en hel bildserie med dem. De framträder tydligt i de mörka partierna men i dagsljus så blir det inte så.

Vad kan det vara?

Kameran är köpt i USA - kan jag få den lagad på garanti i Sverige med världsgarantin?

Väldigt vanligt.. även på typ nya.. Även min 5D mark II hade det redan vid första kollen..
Dock så försvinner sånt när du lägger in dem i typ cameraRaw, eller lightroom.

edit
Fast.. mina syns mest vid långa slutartider. inte annars. Och sitter de i en klunga så kan de ju vara lite störigt..

Världsgarantin vet jag inte hur den fungerar för nikon...

Hej!

Vad kan det vara?

Har du köpt till någon sorts extra garanti?
Canon har annars ingen världsgaranti på kamerahus.

Du kan ju mappa bort de döda pixlarna genom en funktion i kameran.
Kommer inte ihåg hur man gör just nu, men det ska stå i manualen.
Du kan annars prova sökfunktionen här på fotosidan, för det här har beskrivits tidigare.

Har du köpt till någon sorts extra garanti?
Canon har annars ingen världsgaranti på kamerahus.

Du kan ju mappa bort de döda pixlarna genom en funktion i kameran.
Kommer inte ihåg hur man gör just nu, men det ska stå i manualen.
Du kan annars prova sökfunktionen här på fotosidan, för det här har beskrivits tidigare.

Nämde jag väl inte, men jag köpte min från UK så jag får lämna in den där om jag har problem.
Så jag antar att de är samma för nikon

Nämde jag väl inte, men jag köpte min från UK så jag får lämna in den där om jag har problem.
Så jag antar att de är samma för nikon

Jag har oxå flera på min 5DII men det går att fixa problemet själv.

Ta bort objektivet och sätt på plastlocket som följde med kameran istället.
Kör LiveView ca 3-5 minuter för att värma upp sensorn.
(Om kameran stänger LiveView innan så starta om LiveView direkt)
Låt kameran sedan göra en manuell sensorrengörning. så mappas dåliga pixlar bort.
Varje gång du låter kameran göra en manuell sensorrengörning så mappas sensorn om, så med kall sensor kan dåliga pixlar komma tillbaka.

Jag har oxå flera på min 5DII men det går att fixa problemet själv.

Ta bort objektivet och sätt på plastlocket som följde med kameran istället.
Kör LiveView ca 3-5 minuter för att värma upp sensorn.
(Om kameran stänger LiveView innan så starta om LiveView direkt)
Låt kameran sedan göra en manuell sensorrengörning. så mappas dåliga pixlar bort.
Varje gång du låter kameran göra en manuell sensorrengörning så mappas sensorn om, så med kall sensor kan dåliga pixlar komma tillbaka.
Tack, det ska jag pröva! :)

@Leif: Menar du att man ska ha den automatiska rengörare avstängd och bara göra rent den manuellt med uppvärmd sensor?

ANNONS