Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BRÅTTOM! hjälp med timlön för fotouppdrag?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har fått mitt första riktiga uppdrag! jag ska plåta ca 10 porträtt till en högskole-kurskatalog. frågan är vad som är rimlig timlön? enligt min gamla fotolärare föreslår blf ett timarvode på 795 kr och han tycker att jag ska ta 500kr/timme. sedan säger han även att jag ska räkna från det att jag åker hemifrån tills det att jag är hemma igen. men till saken hör att jag kommer vara tvungen att resa mellan sundsvall och stockholm för att gör jobbet. jag tycker det verkar orimligt att debitera timlön för den tiden jag reser (jag kommer ju ta betalt för resekostnaderna)??

jag ska lämna ett kostandsförslag imorgon så jag skulle verkligen uppskatta lite snabba tips!

mvh
malin
 
795 låter billigt även det och säkerligen en gammal siffra. SFF rekommenderar timpriser beroende på om fotograferingen är redaktionell eller kommersiell. Den kommersiella är avsevärt högre än 795kr.

BLF har däremot om jag inte missminner mig även en "dagspris"-kategori. Så det kan ju vara något att tänka på med tanke på din restid om du på så sätt vill ge en vinna-vinna deal.


Så räkna på hur länge du kommer vara på resande fot, det enklaste för alla parter är kanske att erbjuda ett heldagspris för själva fotograferingen och att sedan låta efterarbetningen gå på löpande timme.
 
som jag skrev så är det här mitt första uppdrag. jag är med andra ord är en gröngöling på området, är det då rimligt att ta så mkt som 795 kr/timmen? jag tycker det låter som mkt pengar. jag vill ju inte att de ska tycka att jag är för dyr och ge nån annan uppdraget.
jag har inte tid att beställa nån prislista så jag måste förlita mig på vad andra säger att det står. vet du vad "heldagpriset" är? jag tror nämligen att det kommer handla om två heldagar och det vore ju då bra att kunna ta betalt per dag. sen kommer jag inte själv framkalla och göra kopior utan låta prolabbet eller crimson eller nån gör det? ska man ta betalt för tid som man ägnar åt att gå till labbet å så? kan ni rekomendera nåt bra proffslab som inte är hutlöst dyra? har använt crimson när jag plåtat för kårtidningen. men då har jag aldrig sett priset..

jättetacksam för alla svar!!!
mvh
malin
 
Diabolaget är bra och kostar inte stjortan. Enklast är att du offerterar exklusive material. Sedan lägger du på materialkostnaden på fakturan. Glöm inte att du även ska lägga på moms på priserna.
 
500 spänn i timmen är ganska lagom. 700 spänn är få som kan ta ut mer än för korta uppdrag på en eller två timmar.

Nått ska du givetvis ha för att du är bortrest och inte tillgänglig för annat uppdrag eller kan disponera den fria tiden som du vill. Jag skulle lägga på en halv dag om jag är borta. Så 500x12 per dag alltså. 6000 spänn.

Dessa priser är ex moms och förutsätter att du själv betalar soc avgifter. Ska uppdragsgivaren betala din lön får du räkna bort de sociala avgifterna. Men då tillkommer inte moms,

Alla rörliga kostnader får uppdragsgivaren stå för, alltså film och framkallning, biljetter mm. En del frilansare har filmen har även den delen inkluderad, men de tar mer betalt.
 
Hoppsan... Du kommer alltså inte att bearbeta kopiorna före leverans?
Annars om du bearbetar digitalt så är www.proprint.se mycket bra att ha att göra med.


Ang priser, jag hittar faktiskt inte min BLF-lista, men den är säkert utdaterade iom att jag köpte den som referens för något år sedan för att kunna jämföra SFF/BLF och prisnivåerna.

Gröngöling eller inte..
Du får ju inte glömma att de faktiskt har valt ut dig - bland kanske många många andra fotografer - för att de gillar vad du producerar. Din kunskap och bildskapande förmåga måste i detta läge prissättas. Och att då prissätta sig i linje med marknadspriser är väl ganska ärligt eller hur?

Men åter till dagspriser, om jag minns rätt blev det alltså lite billigare att hyra en fotograf för heldag än att betala motsvarande 8timmar löpande. Så att om nu 8 timmar löpande skulle kosta 6000kr så gick heldagsbokning på 5000kr (summorna helt tagna ur luften).

Du bör också räkna efter hur lång tid av dessa två dagar som är "on location", och om det kan stå i proportion till ditt tidsuttag. Sparar det tid för kunden att den oexponerade filmen budas till lämpligt labb och du istället åker hem.
 
Först av allt; Malin, har du F-skattesedel och är momsregistrerad? Priset som din fotolärare hänvisar till är förutsätter att du betalar skatt och sociala avgifter själv. Om du inte gör det så ska ditt arvode betalas ut som lön, och då blir det uppdragsgivaren som står för de sociala avgifterna. I såna fall är 500 kronor i timmen inte precis billigt.

Moms får du bara lägga på om du är momsredovisningsskyldig.

Dagspriser för fotografering varierar mellan 3 000 och 20 000 kronor (inklusive sociala avgifter, men plus moms). Om du har F-skattsedel kanske 3-4 000 skulle vara rimligt om du vill ligga lite åt det lägre hållet. Om du A-skattar, sänk det priset med 20-30 procent (har inte uppgiften i huvudet).

På det tillkommer förstås kostnaderna för film och labb, precis som Per föreslog.

Tillägg: Många som skrev liknande saker medan jag letade fram en filmkamera till min dotter. Det var inte min avsikt att bara upprepa vad andra redan sagt.
 
Senast ändrad:
"Hoppsan... Du kommer alltså inte att bearbeta kopiorna före leverans?"

johan, tycker du att det är oproffsigt av mig att inte göra det? problemet är att jag just nu inte har tillgång till scanner eller photoshop...

nej,jag har inte f-skattesedel men har nog tänkt att skaffa det. jag är helt värdelös på ekonomiska grejer. jättebra om ni vill förklara allt det här med moms å sånt...=)
jag sålde en bild i höstas och skulle få 2800 för den enligt köparen som följde blfs lista. men sen drog hon av socialaavgifter från det.


mvh malin
 
Bra eller billig?

Några tankar...
Att du som bor i Stockholm har fått jobbet i Sundsvall beror antagligen på att kunden tror/vet att du är mycket duktig eller kanske billig.

Vill sälja på att du gör bra eller billiga bilder....?

Kan du leva på att göra bra/billiga bilder?

/Janne
 
alltså, jag har bott i stockholm och fått jobbet här men jag ska flytta upp till sundsvall för att plugga om några veckor. alltså måste jag åka ner igen för att göra jobbet.
jag hoppas jag har fått uppdraget för att de gillar mina bilder... fick kontakt med dem genom att jag jobbade på kårtidningen på skolan.
 
Senast ändrad:
malin trotzig skrev:
johan, tycker du att det är oproffsigt av mig att inte göra det? problemet är att jag just nu inte har tillgång till scanner eller photoshop...

Nja, jag flaggade väl mest för att du inte direkt vet vad labbet kommer att leverera till dig när du kör soppa+råkopior/10x15.
Det blir mest påsiktsbilder som sedan förmodligen behöver en omgång bearbetning eller justering för att de ska bli som du/kunden önskar dem.

Det är väl kanske också roligare att leverera bilderna som du vill ha dem? Men det är ju finlir.

Å andra sidan, är kunden införstådd med hur det kommer att levereras så är ju det i sig inget problem.
 
Forska lite i vad de tror att det kostar först, kan jag rekommendera. Jag har själv bråkat med folk som blivit chockade när vi pratat pris. (450:-/h) En del tror att det kostar film o 500 spänn.
 
johan, jag ska träffa kunden imorgon så jag får väl kolla med dem då. tänkte kanske först göra kartor eller råkopior och sedan tillsammans med kunden välja ut bilder. de vill sedan ha bilderna levererade i typ 20x30 format.

mange, jag tror att de har kolla på vad fotografer brukar kosta. det är högskolans informationsavdelning som är beställare så de har gjort sånt här förr. men tack för tipset!

mvh
malin
 
jesper, tack för tipset! ska genast kolla in. tyckler det verkar som en bra ide att ha enskild firma. förhoppningsvis blir ju det här det första av många fotouppdrag i framtiden...

mvh
malin
 
jag har skickat efter papper så att jag kan ansöka om f-skattesedel. men om jag inte behöver ha enskild firma för det, vad ska jag då med firman till? =) förklara gärna för en förvirrad stackare..

mvh
malin
 
Enskild firma är bra att ha om du vill använda dig av ett annat namn än ditt eget. Då kan man registrera det så att ingen annan kan använda det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.