Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BP-511-laddning

Produkter
(logga in för att koppla)

gundersen

Avslutat medlemskap
Hur gör ni när laddar upp era batterier? Laddar upp dem när de verkligen är "slut" eller innan?...Jag misstänker att jag gör fel som laddat upp dem innan de "gått ur" för efter fyra laddningar når batteriet inte full kapacitet längre och dessa batterier ska ju klarar betydligt fler laddningar givetvis.
Batteriladdaren visar "fulladdat" men när batteriet åker in i kameran visar batterisymbolen bara "halv laddning".
Kamratliga hälsningar // Ola G

Jag laddar mitt när kameran stängs av p ga att batteriet är slut. Sedan tar jag ur det ur laddaren efter 90 minuter, även om lampan har lyst med fast sken ett tag. När lampan lyser med fast sken betyder det (enligt manualen) att batteriet nästan är fulladdat, alltså inte helt.

Jag har bara någon enstaka gång dragit ur mina BP-511 helt. De tar ju aldrig slut...! :)
Laddar dom alltså utan att tömma dom helt.
De funkar perfekt efter över ett års användning.

Det stämmer som Fredrik säger att dom ska sitta i laddaren 90 min även om laddaren indikerar "fullt".

Jesper

Jag har aldrig laddat ur mina och dom funkar bra fortfarande. Jag gör så att när lampan lyser med fast sken laddar jag 60 minuter till. Eftersom laddaren håller koll på laddningen är det ingen fara att ladda länge efter att lampan lyser fast.
Laddare till Li-ion batterier håller bra koll på batteriet så det inte blir överladdat, det är samma sak med mobiler, dom kan man också ladda länge.

Man bör inte låta Litium-jon-batterier ladda ur helt då detta kan sliter på dem. Däremot så är det ingen som helst fara att ladda upp ett batteri även om det inte är urladdat.

Det är skillnad på olika typer av laddningsbara batterier, och vissa bör laddas ur för att få ut maximal användningstid ur dem.

För mer info se följande länk, där finns allt man behöver veta och mer därtill:

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

Hälsar
Jonas Samuelsson

Tack Jonas för länken - ska läsa igenom sedan. Jag har förklarat mina problem för en kille på Sc. Photo och det verkar inte vara ett allmänt problem så jag får köra hårt nu med uteslutningsmetoden. Dock så rådde han mig att ladda ur batteriet helt så "det får jobba över hela registret"...Jag håller på med det nu så jag får väl se vad som händer senare ikväll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar