Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bostadsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

j_sjoholm

Aktiv medlem
Hej på er

Jag visste inte riktigt i vilken kategori jag skulle klämma in denna tråd så jag testar här.

Det är så att jag ska följa med en tidning på ett jobb som fotograf, ett s.k. "hemma hos" reportage. Vi ska till ett gammalt hus som en familj totalrenoverat eller liknande.

Och nu behöver jag alla möjliga tips på hur bostadsfotografering fungerar.Jag har nästan bara fotat hockey tidigare så ni kanske förstår att detta är nytt för mig :).

Man vill ju gärna att det ska se ut som bilderna är från mäklare o.s.v, ljusa och fräscha.

Jag har just nu två objektiv, ett Canon 70-200 L USM som jag dock endast kan använda utomhus i princip p.g.a. brännvidden.

Har även ett Canon EF 50 som jag tror går bra inomhus tack vare sin ljusstyrka.

Tacksam för ALLA tips.

/Johan

Fota med stativ och långa slutartider. Bländaren behöver inta vara större än 4 utan fota med f8 så allt blir skarpt. Vidvinkel är ju eg ett måste för att visa mer av ett rum än ett hörn :p

Då får du ungefär som mäklarbilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar