Annons

Borneo och Malaysia i december/januari

Produkter
(logga in för att koppla)

Novio

Aktiv medlem
Planerar att göra en resa till Borneo och Kuala Lumpur runt jul och nyår. Det finns några trådar här på fotosidan, men de var några år gamla så jag tänkte höra om någon har varit där nyligen och har tips och råd?

Vilka ställen får man inte missa om man gillar det mesta vad gäller natur, friluftsliv och äventyr?

Likaså tips på bra ställen att shoppa på i KL vad gäller allt från kameraprylar till kläder.

Något som man absolut ska se upp med?

Tack på förhand!

normar skrev:
Om du ska shoppa kameraprylar i KL. Kolla denna tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=54357

Vart tänkte du resa i Borneo? Sarawak, Sabah eller Kalimantan? (Enklare att ge råd om jag vet vart du ska åka. ;) )

Oj, kameraprylar verkar vara rejält billigt i KL! Man får nog nästan ta tillfället i akt och utöka kameraväskan :)

Vi kommer att vara i Sabah eller hotellet ligger i Sabah. Tanken är att hotellet kommer vara "basläger" som vi sen gör utflykter ifrån. Just nu är bara flyg och hotell bokat, sen lägger vi dagsschemat på plats beroende på vad vi känner för samt vilket utbud som finns. Jag tänkte dock att det kan vara bra att redan nu börja inhämta information så man lättare kan planera sen. Önskemålen är dock att varva badning och dagar på stranden med dagar av utflykter och äventyr. Har du några bra förslag för detta?

Kul att ni ska till Sabah. Får man fråga vilket hotell ni bokat? (Känner till området väl...)

Ett råd om du ska köpa kamerautrustning i Malaysia är att se till att fråga om internationell garanti på grejerna. Och se till att de fyller i "den gula lappen" ordentligt. Värt att notera är att det inte är "världsgaranti" på kamerahus, det ska det däremot vara på objektiv.

Om ni åker till Borneo före KL så kan man även handla optik mm till bra priser där. Dock något dyrare än i KL. Köpte mitt Nikkor 18-200 plus några extra batterier till min D200 där. Kan rekommendera seriösa säljare i Kota Kinabalu om det är aktuellt.

Om du vill ha bättre koll på priserna så kolla dessa malaysiska fotoforum:

www.photomalaysia.com
www.photokaki.com
www.rojakstudio.com

På fotomalaysia fanns förut en tråd med aktuella priser i KL. Kommer inte ihåg vart den låg dock. Ska kolla...

Skall även jag till Sabah i december och du Martin får jättegärna rekomendera de "seriösa" försäljarna i KK även till mig... ;-))

Nu hittade jag på tråden med priserna.(www.photomalaysia.com) Men priserna på listan verkar inte updateras längre. Killen som startade den säger i det sista inlägget att han inte tänker fortsätta uppdatera priserna. Senaste updteringen verkar vara från maj i år... Trist. Det var ett bra ställe att hitta riktpriser på... Men men. Antar att man kan maila killen och fråga efter pris på specifika grejer.

Här är länken:

http://www.photomalaysia.com/forums/showthread.php?t=5002

Återkommer med info om adresser till bra fotobutiker i KK. (Måste rota lite i resegrejerna...)

Kul att så många ska åka till Borneo. :) Härligt ställe.

Fåglar

Vill du ta lite fågelbilder på udda arter, så bege dig till Birdpark i Kuala Lumpur. Det fanns broschyrer på hotellet jag bodde på och säkert också på de andra hotellen och turistbyråerna också. Väl värt ett besök då fåglarna flyger fritt inne i parken som är täckt av ett nättak för att de skall stanna kvar.

MVH: Micke

normar skrev:
Kul att ni ska till Sabah. Får man fråga vilket hotell ni bokat? (Känner till området väl...)

Ett råd om du ska köpa kamerautrustning i Malaysia är att se till att fråga om internationell garanti på grejerna. Och se till att de fyller i "den gula lappen" ordentligt. Värt att notera är att det inte är "världsgaranti" på kamerahus, det ska det däremot vara på objektiv.

Om ni åker till Borneo före KL så kan man även handla optik mm till bra priser där. Dock något dyrare än i KL. Köpte mitt Nikkor 18-200 plus några extra batterier till min D200 där. Kan rekommendera seriösa säljare i Kota Kinabalu om det är aktuellt.

Om du vill ha bättre koll på priserna så kolla dessa malaysiska fotoforum:

www.photomalaysia.com
www.photokaki.com
www.rojakstudio.com

På fotomalaysia fanns förut en tråd med aktuella priser i KL. Kommer inte ihåg vart den låg dock. Ska kolla...

Vi kommer att bo på Shangri-La Tanjung, verkar vara ett bra hotell vad jag har sett på andra forum :) Har du själv erfarenhet av det hotellet?

Den gula lappen är det för att få tillbaka på skatten?

Om det bara skiljer marginellt i pris mellan KL och KK så kan jag nog tänka mig att shoppa i KK, iaf om det är lugnare tempo där. Vi kommer att vara i KL i slutet av resan, så antagligen kommer jag att behöva shoppa i KK. Funderar på att skaffa undervattenshus till kameran nämligen, vet du om de har sånt i KK?

Tack för länkarna och tipsen!

Re: Fåglar

skurken skrev:
Vill du ta lite fågelbilder på udda arter, så bege dig till Birdpark i Kuala Lumpur. Det fanns broschyrer på hotellet jag bodde på och säkert också på de andra hotellen och turistbyråerna också. Väl värt ett besök då fåglarna flyger fritt inne i parken som är täckt av ett nättak för att de skall stanna kvar.

MVH: Micke

Såg nå reseprogram på TV för inte så längesen och då var de i Birdpark. Verkar vara ett väldigt intressant ställe så en utflykt dit är givet :)

Peter,

Visst har jag erfarenhet av Shangri-La Tanjung Aru i KK. Haha. Vi hade mottagningen där när vi gifte oss. Du kommer inte att bli besviken. =)

Det ligger inte i absoluta centrum men det tar bara ca 5-10 min med taxi till centrum.

Gula lappen = Garantisedel för "världsgarantin". (På Nikon grejer. Sorry. Tänkte inte på att andra kanske kör andra märken... Håller mest till på Nikon relaterade trådar. Är skadad...Haha)

Har rotat lite i mina resegrejer. Och hittat namnet på den affär jag handlade i när jag var i Borneo senast. Affären heter Fotomat Digital och ligger i entreplanet (bredvid Body Shop) i ett shoppingcenter som heter Centre Point. Fråga efter en kille som heter John Hon (titel "Sales Executive"). Otroligt bra service och John har bra koll, pratar bra engelska och kan fixa fram det mesta. (Hälsa från Martin/Sverige om du tittar förbi. Haha)

Angående undervattenshus. Det är lite av en special grej. Antar att det går att få fram i KK. Men det är större chans att du hittar det i KL. (Till bättre pris också...) Hade du tänkt dig ett undervattenshus för din 30D? Om du vill kan jag kolla.

Ang priskillnad. Well. Svårt att säga på rak arm. För mig var det helt klart värt att köpa Nikkor 18-200 VR i KK. (För det första gick det inte att köpa i Sverige vid tidpunkten.) Priset var kanske 200-400kr dyrare än in KL. Men då hade jag glädje av objektivet hela semestern och hade tid att testa det i lugn och ro.

Det som kan vara lite svårt med KL är att man helst ska ha god tid att shoppa. Inte alltid lätt att hitta till de "bästa" ställena och en del som säljer väldigt billigt har inte grejerna i affären utan man får vänta ett par timmar eller till nästa dag. Och alla säljer inte med världsgaranti. Vet inte hur det är med Canon grejer dock.

Hoppas att det rätar ut några frågetecken.

Återkommer med tips på saker att göra... Listan skulle bli för lång. Måste nanna. =)

Senast ändrad:
normar skrev:
Peter,

Visst har jag erfarenhet av Shangri-La Tanjung Aru i KK. Haha. Vi hade mottagningen där när vi gifte oss. Du kommer inte att bli besviken. =)

Det ligger inte i absoluta centrum men det tar bara ca 5-10 min med taxi till centrum.

Gula lappen = Garantisedel för "världsgarantin". (På Nikon grejer. Sorry. Tänkte inte på att andra kanske kör andra märken... Håller mest till på Nikon relaterade trådar. Är skadad...Haha)

Har rotat lite i mina resegrejer. Och hittat namnet på den affär jag handlade i när jag var i Borneo senast. Affären heter Fotomat Digital och ligger i entreplanet (bredvid Body Shop) i ett shoppingcenter som heter Centre Point. Fråga efter en kille som heter John Hon (titel "Sales Executive"). Otroligt bra service och John har bra koll, pratar bra engelska och kan fixa fram det mesta. (Hälsa från Martin/Sverige om du tittar förbi. Haha)

Angående undervattenshus. Det är lite av en special grej. Antar att det går att få fram i KK. Men det är större chans att du hittar det i KL. (Till bättre pris också...) Hade du tänkt dig ett undervattenshus för din 30D? Om du vill kan jag kolla.

Ang priskillnad. Well. Svårt att säga på rak arm. För mig var det helt klart värt att köpa Nikkor 18-200 VR i KK. (För det första gick det inte att köpa i Sverige vid tidpunkten.) Priset var kanske 200-400kr dyrare än in KL. Men då hade jag glädje av objektivet hela semestern och hade tid att testa det i lugn och ro.

Det som kan vara lite svårt med KL är att man helst ska ha god tid att shoppa. Inte alltid lätt att hitta till de "bästa" ställena och en del som säljer väldigt billigt har inte grejerna i affären utan man får vänta ett par timmar eller till nästa dag. Och alla säljer inte med världsgaranti. Vet inte hur det är med Canon grejer dock.

Hoppas att det rätar ut några frågetecken.

Återkommer med tips på saker att göra... Listan skulle bli för lång. Måste nanna. =)

hehe...där ser man, men det verkar vara ett schysst ställe. Har även sett på bröllopsforum att det verkar vara en del som lägger sin bröllopsresa dit bort.

Precis, funderar på ett undervattenshus till min 30D. Jag är dock lite misstänksam, vore definitivt en katastrof om det skulle läcka in vatten :( Vore schysst om du kunde kolla upp det iaf.

Listan kan aldrig bli för lång, ös på bara :)
Tack för hjälpen hittills!

Hej!

Är inte så snabb att svara för tillfället. Ber om ursäkt. Mitt uppe i en flytt.

Peter,

Har mailat Borneo för att se om de kan skaka fram något undervattenshus till vettigt pris. Återkommer när jag får svar.

Ang resmål o aktiviteter. Det som är bra med Borneo är att det finns något för alla. Vill man ha en "exotisk Mallorca semester" med sol & bad fina stränder o massor av service så finns det. Är man mer aktiv så finns det en massa vildmarksaktiviteter som jungeltrekking, forsränning, bergsbestigning med mera. Men jag antar att de flesta åker dit för stränder och den fantastiska naturen och djurlivet.

Standard ställena man inte får missa är:

- Turtle island. Havssködpaddorna. En höjdare. Som att sitta bredvid David Attenborough i en av hans naturfilmer.

- Sepilok. Träffa lite orangutanger. Också en höjdare. Trodde att jag skulle tycka att det var sådär eftersom de inte är 100% vilda (men inte heller tama). Blev överraskad. De är definitivt värda att se. Riktigt charmiga. =)

- Kinnabatang flod kryss. Har inte själv varit på någon men har många bekanta som har varit iväg på en av dessa. Och de tyckte att det var kul.

De tre ovanstående alternativen finns oftast kombinerade i olika paket. Kan starkt rekommendera att ta ett paket med flyg... Kostar inte många kronor extra men är värt det om man inte har mycket tid eller tycker om att åka buss.

- Om man har ork och tid. Så är Mt Kinabalu något extra. 4095möh. Det är ett tvådagars äventyr. Inte så besvärligt att ta sig upp om man är i normalkondition. Jättefint om det är bra väder. Mindre fint om det ösregnar... Har varit med om båda. Haha.

- Efter en tur till berget kan man åka till "Poring Hot Springs" och ta ett avslappnande bad i varma källor. Där kan man även ta en tur i trädtopparna på en "Canopy treewalk". Inte för de höjdrädda dock...

- Dagsutflykter till öarna utanför KK är också trevligt. Fina stränder, Sol & Bad.

- Gayana resort heter ett ställe som ligger på en liten ö precis utanför KK. Kan rekomendera ett par dagar där. Väldigt avslappnande. De har en liten djungeltur man kan ta där också. Och det springer runt en och annan "monitorlizard" där också.

- Gillar man att dyka så kan är det Sipadan Island som gäller. Det är ett av de vackraste dykställena i världen sägs det. Har inte hunnit kolla än...

Om det är någon som är intresserad av en bra lokal resebyrå som är pålitlig och med väldigt bra service. Så kan jag rekomendera en sådan också. Hojta om det är av intresse.

Återkommer med mer info. Hade en rätt stor bunt med länkar förut. Måste leta på dem...

Undertiden kan ni ju roa er med att lära er lite bahasa Malaysia. =)

Kort lista över vanliga ord:
http://pgoh13.free.fr/main.xml

För den seriöse:
http://pgoh13.free.fr/malay_course.php

Liten ordbok:
http://koti.mbnet.fi/~amika/dictionary/

Martin

normar skrev:
- Om man har ork och tid. Så är Mt Kinabalu något extra. 4095möh. Det är ett tvådagars äventyr. Inte så besvärligt att ta sig upp om man är i normalkondition. Jättefint om det är bra väder. Mindre fint om det ösregnar... Har varit med om båda. Haha.

Martin

Jag stödjer Martins rekommendation om Mt Kinabalu. Det var visserligen ett antal år sedan vi traskade upp på berget, men jag gissar att det står kvar än. Häftigt!

Jag har några trevliga bilder på köttätande blommor därifrån!

Per.

Återigen Martin stort tack för all information och alla tips, du är grym! Dessutom är det otroligt hyggligt att du har mailat Borneo för att kolla priserna på undervattenshus, det uppskattas mycket!

Den lokala resebyrån med bra service lät väldigt intressant. Har du någon adress eller mer info om den som du kan skicka?

Hittills när jag har rest så har jag alltid anlitat någon lokal resebyrå eller lokal guide, det brukar oftast bli mest genuint då. Jag har iaf inte blivit besviken hittills någon gång av att köra den varianten.

Tack igen för allt!

Hejsan, har också spenderat mycket tid på borneo och håller med föregående om alla tips.

Mt kinabalu är riktigt bra, men ett tips är att stanna en natt på "bashöjden "innan du börjar att klättra. Jag kom själv från sandakan samma dag och drabbades av höjdsjuka vid nattlägret.

Kinabatangan är kanon, eftersom det är sekundär regnskog har man god chans att se mycket djur. I Primär ser man inte mycket... Jag har jobabt för Uncle tans (www.uncletans.com), och kan rekomendera de varmt. 3 dagar i deras läger med vadringar i skogen (morgon, middag, kväll) och flodturer i gryningen och på natten. Säger du sedan till att du är fotograf, så tar de dig säkert med ut på en "specialtur" (du och guide, då kan du få den tid du behöver) på floden om du känner för det. Hälsa Lan från Måns! =)
Något som du garanterat får se är krokodiler (upp till 4m), näsapor, div. hornbills, makaker, gibbons med lite tur orangutanger.

Precis bredvid Uncle Tans kontor ligger sepilok Orangutang center var du kan komma riktigt nära orangutangerna (kan självklart se de vilda med lite tur ute i regnskogen, men sällan så nära)

Sipadan är rankat som top 10 i Världen som dykvatten, helt otroligt mycket att se på och välinvesterade pengar.

Öarna utanför Kota Kinabalu tyckte jag var sådär, mest japaner som försökte lära sig att simma nära jag var där.

Gomatong caves är coolt, där klättrar de rut på bambustegar som hänger i rep 60 meter over grottgolvet för att plocka svalbon.

Vill du se riktig primär regnskog så finner du det på ett bra ställe i SO sabah i danum Valley.

Har du tid ska du ta dig över till Malaysias andra stat på borneo, Sarawak. Där finns Gunung mulu nationalpark med värdens största grotta och fantastiska kalkstensformationer (2dagars vandring)

Åker du sedan vidare till Borneos SV hörn hittar du Kuching vilken är en härlig stad och där har du också stor chans att se världens största blomma rafflesian, dock kan ingenting lovas då den bara blommar ett par dagar.

Ja borneo är ett stort äventyr, så tveka inte om du vill veta lite mer om något eller har några frågor. Kolla in mintur.se/medlem/mons om du vill...

MVH
Måns

Tack Måns för påfyllningen av ännu mer info!
Ska kolla igenom länkarna du tipsa om och grotta ned mig ännu mer i Borneo nu :)

Ni som har varit i djungeln, vad rekommenderar ni för kläder och skor?
Jag har ett par kängor som är vädigt bra när man vandrar i de svenska fjällen, men de kanske blir för varma i djungeln?
Något särskillt som man ska tänka på eller se upp med annars i djungeln, farliga djur kanske?

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar