Hejsan, har också spenderat mycket tid på borneo och håller med föregående om alla tips.
Mt kinabalu är riktigt bra, men ett tips är att stanna en natt på "bashöjden "innan du börjar att klättra. Jag kom själv från sandakan samma dag och drabbades av höjdsjuka vid nattlägret.
Kinabatangan är kanon, eftersom det är sekundär regnskog har man god chans att se mycket djur. I Primär ser man inte mycket... Jag har jobabt för Uncle tans (
www.uncletans.com), och kan rekomendera de varmt. 3 dagar i deras läger med vadringar i skogen (morgon, middag, kväll) och flodturer i gryningen och på natten. Säger du sedan till att du är fotograf, så tar de dig säkert med ut på en "specialtur" (du och guide, då kan du få den tid du behöver) på floden om du känner för det. Hälsa Lan från Måns! =)
Något som du garanterat får se är krokodiler (upp till 4m), näsapor, div. hornbills, makaker, gibbons med lite tur orangutanger.
Precis bredvid Uncle Tans kontor ligger sepilok Orangutang center var du kan komma riktigt nära orangutangerna (kan självklart se de vilda med lite tur ute i regnskogen, men sällan så nära)
Sipadan är rankat som top 10 i Världen som dykvatten, helt otroligt mycket att se på och välinvesterade pengar.
Öarna utanför Kota Kinabalu tyckte jag var sådär, mest japaner som försökte lära sig att simma nära jag var där.
Gomatong caves är coolt, där klättrar de rut på bambustegar som hänger i rep 60 meter over grottgolvet för att plocka svalbon.
Vill du se riktig primär regnskog så finner du det på ett bra ställe i SO sabah i danum Valley.
Har du tid ska du ta dig över till Malaysias andra stat på borneo, Sarawak. Där finns Gunung mulu nationalpark med värdens största grotta och fantastiska kalkstensformationer (2dagars vandring)
Åker du sedan vidare till Borneos SV hörn hittar du Kuching vilken är en härlig stad och där har du också stor chans att se världens största blomma rafflesian, dock kan ingenting lovas då den bara blommar ett par dagar.
Ja borneo är ett stort äventyr, så tveka inte om du vill veta lite mer om något eller har några frågor. Kolla in mintur.se/medlem/mons om du vill...
MVH
Måns