Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bordstativ eller liknande

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Behöver ett mindre stativ för tillfällen när jag remotestyr kamera då det inte alltid finns ställen att klämma en funktionsarm.

Vad finns det på marknaden som är sjysst, lättarbetat och som pallar en 2-3 kg som maxvikt?
 
Problemet med ett bordsstativ är inte vad det klarar av att bära, utan momentet det utsätts för med ett större objektiv. Det vill gärna tippa.
Gorillapoden är förpassat långt ned i kameraväskan. Det är alldeles för tidsödande att ställa in.
Jag använder två mindre stativ. Det ena är gamla Bilora, som inte tillverkas längre. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8080

Det andra är Stabils utmärkta macrostativ, som håller tyngre utrustning utan problem. Tyvärr kräver det större yta vid användning. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3276
 
tyvärr så har gerillapodet fått en hel del dålig kritik och jag är inte så intresserad av den typ av funktion då jag har funktionsarmar. Som Henrik säger är det risk att den sällan används.

Däremot velbon mini såg fin ut
 
tyvärr så har gerillapodet fått en hel del dålig kritik och jag är inte så intresserad av den typ av funktion då jag har funktionsarmar. Som Henrik säger är det risk att den sällan används.

Däremot velbon mini såg fin ut
hrm, menade givetvis att det var Martin som sa att gerillapodet hamnat långt ner i väskan.
 
RRS Ground-Level Tripod TP-243

Jag har denna som jag är extremt nöjd med. Dyrt. Mycket hög kvalite. Oerhört stabilt.
Det är större än ett traditionellt bordstativ men gör genom kompaktheten och den låga vikten tjänst även som resestativ.
 
Jag har denna som jag är extremt nöjd med. Dyrt. Mycket hög kvalite. Oerhört stabilt.
Det är större än ett traditionellt bordstativ men gör genom kompaktheten och den låga vikten tjänst även som resestativ.
Ser onekligen fin ut men känns lite för dyr för mitt ändamål.

Någon som kör med Manfrotto 709B?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1559601
Ser ut att klara 2 kg och verkar smidig, antar att den bara har ett läge (11 cm) men det kan duga.
 
Bra känsla i den och blir väldigt litet. Finns bara en höjd precis som du säger. Tror dock 2-3 kg kan bli i mesta laget för den lilla kulleden.
 
Bra känsla i den och blir väldigt litet. Finns bara en höjd precis som du säger. Tror dock 2-3 kg kan bli i mesta laget för den lilla kulleden.
Tycker mig se denna typ bakom fotbollsmålen på landskamper och i Allsvenskan och pojkarna som kör där har ju oftast lite vikt på prylarna. Många kör ju t.ex. D700 + 14-24/2.8 vilket blir ca 2 kg.
 
Overxposed Platform!

...typ bakom fotbollsmålen på landskamper och i Allsvenskan ...
I den situationen är väl en Overxposed Platform (eventuellt kompletterad med en OX Full eller Half Riser) det bästa valet, oerhört stadigt, tål tung kamerautrustning, lätt att göra rent och välter inte om det får en smäll.

Kan förankras extra med tältpinneliknande markspjut (men kanske inte i en fotbollsplan med plastgräs...).

Konstruktionen är enkel, den händige med tillgång till rätt maskiner bygger naturligtvis själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.