Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bonsai-fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Näe, nu har jag grubblat länge nog. I ett antal år har jag vid sidan av fotograferandet ägnat mig åt bonsaiodling. problemet är bara det att jag inte kan finna ett bra sätt att fotografera mina bonsaier. Det enda jag kan komma på är att 1. fotografera inne med blixtar bakgrund och hela faderullan. 2. sätta ett föremål i jämte bonsaien för att uppnå någon form av intressegivande symmetri i bilden.

Inget av dessa alternativen verkar speciellt roliga och det blir heller inte så så särskilt bra. Bilderna blir platta, med ett väldigt sterilt utseende. Jag kan helt enkelt inte få mina bonsaier att komma till rätta.

Min fråga är således: Finns det någon bland fotosidans eminenta expertpanel som har någon erfarenhet av bonsaifoto? Eller finns det helt enkelt någon kreativ person som kan komma på några idéer kring hur man kan ta snygga bonsaibilder.

Tacksam för alla former av svar.

mvh

/Lasse

Rakt upp och ner med belyst (vit alltså) bakgrund. Med kruka och hela konkarongen. I svartvitt alltså. Med ramen inkopierad och kopierat med hög kontrast. Har du testat det? Bara rakt upp och ner alltså, utan att försöka skapa en illusion av att du är ute i en japansk skog. Som serie med flera stycken tror jag det kan bli starkt.

Japp, blir platt och eländigt. Beror visserligen på hur man belyser men mina experiment visar att bilderna bara blir trista, de blir lätt stillebenartade på nåt vis.

/Lasse

Jag tror också det blir bäst bara rätt upp och ner med en monokrom bakgrund (antingen svart eller vit). Jag personligen skulle fota dom rakt framifrån eller kanske något underifrån utan några krusiduller. Uppifrån tror jag inte blir bra.

Jag gillar iofs rätt platta, sterila bilder rakt på som du nog ser om du tittar på bilderna jag lagt upp.

Sen en liten offtopic fråga: Jag är smått intresserad av bonsai, men har aldrig kommit mig för att göra något. Hur gör man om man vill starta en bonsaiodling? Vad behöver man?

Jo! Kom på en sak till - Varför tar du inte och lägger upp några av bilderna som exempel så kan du få mer konkreta förslag?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar