Annons

Boktips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Hoppas jag lade denna rätt nu.

Har lite frågor om några böcker. För det första undrar jag om det finns någon som läst Scott Kelbys "Lär dig yrkesfotografernas hemligheter" del 1 och 2?
De har ju fått väldigt bra kritik, men när jag ögnade igenom dem i bokhandeln så verkade de lite väl grundläggande. Har jag fel?

Sedan hade jag behövt ha en bra Photoshop CS3-bok. På kursen rekommenderar de en som heter "Photoshop CS3 for Photographers". Någon som har den?
Vill ha en bok som tar upp både grundläggande och avancerat.
Gärna om färghantering, utskriftsinställningar, sammanfoga panoraman, interpolering(?) av bilder etc. Ja, allt möjligt helt enkelt.
Det bästa är om den är på engelska, då mitt PS är det.
Tror ni den ovan nämnda är bra eller finns det någon annan ni kan rekommendera?
 
Hej Madeleine.
Svårt att svara på vad som passar just dig. Beror ju mycket på var du är i din fotoutveckling och var du vill. Men Kelbys böcker del 1 och del 2 tycker jag är mycket bra. Små korta tips. Inte för djupa och invecklade. Jag som började plåta analogt har haft mycket nytta av dessa. Tips som man aldrig hade kommit på själv. Hans andra bok som du skriver om CS3 är oumbärlig om du jobbar med CS3. Jag kan inte leva utan den. Köpt den eller lär dig aldrig CS3. Kan tipsa dig om www.moderskeppet.se också ang. Photoshop. Mattias där är en superpedagog och han säljer DVD-filmer som är mycket informativa.
Lycka till.
Tommy
 
Tack för länken! Har kollat lite där på Adlibris, men det är alltid intressant att höra vad andra tycker också:)
Okej, men då ska jag defenitivt kolla på Kelby's CS3-bok!

Ang. de andra böckerna, så ja, jag har fotat med systemkamera i lite över två år, gått kurser och utbildningar och så, så jag kan ju det tekniska med kameran eller vad man säger.
Om böckerna mestadels handlar om vad man ska göra om t ex bilderna blir för ljusa/mörka och liknande så känns det kanske lite väl grundläggande. Men ja, jag vet inte riktigt... I 2:an skriver han väl mycket om blixtfotografering och det behöver jag verkligen lära mig mer om. Nu har jag ingen extern blixt än, men nån gång ska jag ju få råd med det också.
 
Kamera & Bild 05/2008 sid 52-57!

Mánadis skrev:
...Sedan hade jag behövt ha en bra Photoshop CS3-bok. På kursen rekommenderar de en som heter "Photoshop CS3 for Photographers". Någon som har den?...
Jag som har ganska primitiva Photoshopkunskaper tycker denna bok är mycket bra.
Jag har den på svenska (impulsköpt billigt på fotomässan i Jönköping i våras), egentligen ville jag ha den på engelska för att matcha mitt engelska Photoshop CS3.

I Kamera & Bild 05/2008 sid 52-57 har Mattias Karlsson sammanställt och kommenterat (en del av) marknadens Photoshopböcker.
 
Scott Kelby Adobe Photoshop Cs3 Book For Digital Photographers
Förklarar hur du gör, men inte varför......


Katrin Eismann Adobe Photoshop Restoration And Retouching
Superbok för restaurering av gamla bilder, modefoton, mm.


Martin Evening Adobe Photoshop CS3 for Photographers
Förklarar mycket varför man gör saker i PS. Lite mer tungläst än kelbys bok, men som sagt ger dig djupare kunskap.

Rekommenderar alla tre.
 
Hej!
Jag har Kelbys båda, har pecis läst klart ettan, är inte helt nöjd. Båda böckerna har dessutom varsitt ganska stort kapitel om enbart bröllopsfotografering, vilket inte är så viktigt för mig.
Jag kan istället rekommendera en bok ur Wiley's Photo Workshopserie, den heter Exposure, är skriven av Jeff Wignall. Jag älskar denna (är på engelska). Fantastiskt duktig författare och många härliga bilder. Mycket bättre än Kelbys böcker. Serien har 7 olika titlar (lightning,macrophoto,composition,portrait,exposure,inspire,children), men min bok tex handlar inte bara om exposure utan täcker väldigt mycket tex ett kapitel om blixtfotografering ;-)
Jag kommer att fortsätta köpa fler böcker ur denna serie, men varje bok har en "egen" författare så jag vet förstås inte om de är lika bra som denna Wignall, men själva upplägget i böckerna liknar iaf varandra.
På sidan www.pwassignments.com kan du kika närmare på böckerna och lite annat.
mvh
Ann-Charlotte
 
Senast ändrad:
Tack för alla svaren! Ska kolla upp alla böcker ni tipsat om.
Har ju massor med fotoböcker redan innan så då kanske det inte är nån idé att köpa Kelbys 2 böcker utifrån det ni skrivit om dem. Bröllopsfoton är nog inget jag kommer syssla med, så det är ju dumt om det är massor av det i bägge böckerna också.

Men PS-böckerna ska jag kolla upp som sagt. Får se vilken det blir...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.